Social Icons

Pages

BULETIN 247

Sunday, October 29, 2017

ARAHAN SPIN ISU BAJET 2018 TIDAK MAMPU TUTUP ISU TANAH RUNTUH BUNUH 11 ORANG DI TANJUNG BUNGAH!!!



Ketika DAP sedang bermati-matian untuk mengepung undi-undi Melayu-Bumiputera terutama sekali umat Islam selepas PAS tidak lagi bersama-sama mereka dalam Pakatan, fenomena ahli-ahli dan pemimpin-pemimpin DAP keluar parti pula yang berlaku.

DAP yang dibarisi oleh kumpulan yang sentiasa angguk dan mengangkat Lim Guan Eng sebagai Maharaja Besar Cina Malaysia, cuba mengalihkan perhatian masyarakat pengundi Cina khususnya daripada masalah yang sedang mereka hadapi dengan isu Bajet 2018 yang gambaran diberikan ialah memufliskan negara.

Bantuan daripada akhbar-akhbar berbahasa Cina khususnya seperti China Press, membolehkan berita aib di dalam DAP, berjaya ditutup sebaliknya lebih banyak perhatian dan perbahasan diberikan kepada Bajet 2018 yang disifatkan sebagai gula-gula politik.

Minggu lepas, satu insiden tanah runtuh di tapak pembinaan sebuah menara kediaman sederhana mewah berketinggian 50 tingkat telah mengorbankan 11 orang nyawa dan melibatkan lebih 20 orang mangsa.

DAP terutama sekali Lim Guan Eng dan para penjilatnya berkungfu sakan untuk mengelak daripada bertanggungjawab. Mereka menyalahkan pelbagai pihak termasuklah Jabatan Alam Sekitar dan Laporan Alam Sekitar. Malahan Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang, P.Ramasamy tanpa sedikit pun rasa malu dan segan bertegas menyatakan, projek di lereng bukit itu sebenarnya terletak di atas tanah rata. Laporan Alam Sekitar dan penolakan Jabatan Alam Sekitar berhubung projek tersebut, langsung tidak dimasukkan dalam hujahnya, sebaliknya Lim Guan Eng pula berkata, pihak Majlis Bandaraya Pulau Pinang lebih berautoriti berbanding Jabatan Alam Sekitar dalam membuat penilaian di kawasan yang mengorbankan 11 orang itu termasuklah seorang penyelia dari kaum Cina berusia awal 20-an.

Hampir kesemua orang faham, DAP sebenarnya amat bimbang dengan campurtangan SPRM. Penggunaan Datuk Bandar Pulau Pinang yang menjawab bagi pihak Lim Guan Eng, jelas menunjukkan ketakutan dan kegusaran luar biasa Lim Guan Eng berhubung isu tersebut.

Dan apabila DAP bersungguh-sungguh menentang Bajet 2018 dengan pelbagai alasan dan hujah lunak, terutama sekali membabitkan 'kesihatan kewangan' negara, memang jelaslah yang DAP sebenarnya cuba mengalihkan perhatian.

Namun isu Bajet 2018 dengan isu keselamatan rakyat, tidak boleh dikompromi sama sekali.


Dek kerana itulah, ADUN Tanjung Bungah yang sudah beberapa kali menyuarakan tentangannya berhubung kelulusan dan kecenderungan Kerajaan Negeri Pulau Pinang memusnahkan alam sekitar terutama sekali lereng dan puncak bukit untuk mencari keuntungan besar, bertindak keluar parti.

Sebelum ini, di Sabah dan Melaka selain di Teluk Datuk Selangor, pemimpin-pemimpin DAP bertindak keluar parti. Hari ini Teh Yee Cheu, ADUN Tanjung Bungah pula.

Teh mengatakan ini adalah penggal terakhirnya di dalam DAP. Dia sudah hilang keyakinan kepada perjuangan DAP. Tiada 'reform' dalam DAP, katanya.

Kemuncak ketidakpuasan hati Teh adalah dalam insiden tanah runtuh di Tanjung Bungah minggu lepas yang mengorbankan 11 nyawa. Pimpinan DAP negeri cuba berdalih kononnya pembinaan tersebut dilakuan di atas tanah datar sedangkan dia sendiri telah kemukkan bukti bahawa ianya berlaku atas cerun bukit.

Menurut Teh, parti itu tahu hakikat tersebut namun berdalih kepada rakyat. DAP menurutnya bukan sahaja rasuah tetapi turut membohongi rakyat.


1 comment:

Anonymous said...

Pan kata Dap baik..

 
Blogger Templates