Social Icons

Pages

BULETIN 247

Wednesday, October 25, 2017

GAGAL MENGELAK DARIPADA DIBICARAKAN KERANA KES BAFIA, RAFIZI SALAHKAN NAJIB DAN KERAJAAN JUGA?!!!



Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli telah diarahkan untuk membela diri bagi tuduhan mendedahkan kerahsiaan perbankan yang berkaitan dengan National Feedlot Corporation Sdn. Bhd. (NFCorp).

NFCorp merupakan syarikat swasta yang diberikan konsesi fidlot daripada National Feedlot Centre (NFC). NFC merupakan milik penuh kerajaan.

Turut dituduh bersama-samanya adalah kerani bank, Johari Mohamad. Dia telah diarahkan hakim Mahkamah Sesyen Zamri Bakar untuk membela diri kerana bersubahat dengan Rafizi Ramli. 

Hakim membuat keputusan tersebut selepas mendapat ada kes prima facie terhadap Rafizi dan Johari. 

Menurutnya, dia berpuas hati, pihak pendakwa berjaya membuktikan semua elemen undang-undang terhadap kedua-dua tertuduh. 

Rafizi didakwa mempunyai akses ke atas profil dokumen-dokumen empat pelanggan bank membabitkan NFCorp, National Meat and Livestock Sdn. Bhd, Agroscience Industries Sdn. Bhd dan ke atas Pengerusi Eksekutif NFCorp Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail. 

Dia turut dituduh mendedahkan dokumen-dokumen tersebut kepada pihak media dan wartawan di Ibu Pejabat PKR di Merchant Square, Jalan Tropicana Selatan 1 pada 7 Mac 2012. 

Rafizi didakwa kerana mendedahkan perincian tersebut yang dilindungi di bawah Akta Institusi Perbankan dan Kewangan (BAFIA). Manakala Johari pula didakwa kerana bersubahat dengan Rafizi melakukan kesalahan yang sama, di tempat dan tarikh yang sama. 

Nasib malang terus mengiringi Rafizi. Setelah bertahun-tahun cuba mengelak, bahkan menggunakan semua peluang undang-undang untuk mengenepikan tuduhan tersebut, termasuklah membuat tuduhan Kerajaan Najib Abdul Razak menyalahgunakan undang-undang untuk melindungi penyelewengan walaupun sebenarnya dialah yang melanggar undang-undang, akhirnya dia perlu juga berhadapan dengan perbicaraan melibatkan undang-undang BAFIA. 

Undang-undang BAFIA merupakan undang-undang yang digunakan dan diterimapakai di seluruh dunia. 


Rafizi gagal menggugurkan kes BAFIA itu dan hakim mengarahkannya untuk membela diri. Bahkan hakim juga berkata, kes tersebut yang sudah tertangguh selama 5 tahun, perlu dipercepatkan dan mengarahkan para peguam untuk mencari tarikh yang paling hampir untuk memulakan prosiding. 

Ternyata Rafizi tidak berpuas hati dan menyalahkan Najib. Sedangkan dialah yang menangguh-nangguhkan kes tersebut dengan mencabar peruntukan undang-undang beberapa kali, bahkan mempertikaikan hakim yang mengadili kesnya juga beberapa kali. 

Pada 1 November 2016, Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi telah mengarahkan Rafizi membayar sebanyak RM200,000 kepada Mohamad Salleh Ismail dan NFCorp sebagai gantirugi berhubung fitnah pembelian hartanah KL Eco City. Rafizi juga diarahkan membuat bayaran sebanyak RM100,000 sebagai kos mahkamah. 

Dalam taktiknya cuba melengah-lengahkan masa, Salleh kemudiannya mengambil tindakan pengisytiharan muflis ke atas Rafizi Ramli. Pengisytiharan tersebut membuatkan Rafizi kelam-kabut dan memberikan pelbagai alasan selain mula memungut derma dari orang ramai dan penyokong. Hasilnya, dia berjaya memperolehi lebih RM1.5 juta yang turut menyaksikan satu lagi polemik dan kontroversi berlaku membabitkannya dan Latheefa Koya, salah seorang pemimpin utama PKR. 


2 comments:

Prince Righty 1 said...

Rafizi ni apa yg dia buat kat Pandan ye? Tak cukup hentam Najib parti sendiri pun langgar? PKR tolong cari calon lain yang lebih layak jadi ahli parlimen. Rakyat bosan dah tengok pondan sotong cibai lahanat yang bernama Lapiji haramjadah ni. Sakit hati aku. Nak dengar nama dia pun aku dah nak muntah dah.

Anonymous said...

Terimalah akibatnya...berani buat berani tanggung

 
Blogger Templates