Apabila dilaporkan hutang luar Malaysia meningkat tiga kali ganda daripada RM196 bilion kepada RM740 billion, maka ramailah yang membuat anggapan bahawa kerajaan telah berhutang terlalu banyak dalam masa setahun ini.
Pertama - apakah yang dikatakan sebagai hutang luar negara?
Ianya merujuk kepada hutang yang diambil di dalam mata wang selain Ringgit Malaysia seperti Euro, USD, Yen daripada bank luar negara, kerajaan luar dan juga institusi kewangan seperti Bank Dunia dan IMF.
Hutang ini adalah hutang yang bukan sahaja diambil oleh kerajaan, bahkan hutang yang diambil oleh syarikat awam, pihak swasta, dan individu.
Ini bermakna hutang luar negara bukanlah 100% hutang kerajaan.
Kedua - mengapakah jumlah ini naik sebanyak tiga kali ganda?
Ini kerana standard laporan kewangan antarabangsa dalam mentakrif ‘hutang luar negara’ telah berubah.
Jika dahulu ia hanya merujuk kepada hutang kerajaan dan swasta, tetapi kini ia turut merangkumi hutang yang dijamin oleh kerajaan.
Bahkan sekuriti Ringgit terbitan bank seperti bon dan sukuk yang dipegang oleh orang luar juga dianggap sebagai hutang luar negara.
Oleh yang demikian- definisi hutang telah diluaskan skopnya.
Maka tidak hairanlah begitu banyak perkara yang dahulunya tidak dianggap hutang luar negara, tetapi sekarang digelar sebagai hutang luar negara.
Ketiga - mengapakah kadar hutang ini naik mendadak pada tahun lepas dan bukan tahun sebelumnya?
Ini kerana standard baru tersebut baru sahaja diperkenalkan pada tahun lepas.
Keempat - tetapi tidakkah ini bermakna hutang luar negara kerajaan tetap tinggi kerana menjadi penjamin hutang?
Ya, hutang memang tetap hutang.
Hutang yang diambil adalah seperti kerajaan meminjam dana Bank Dunia bagi projek pembangunan ekonomi. Ini adalah hutang yang ‘real’.
Dalam contoh bon terbitan 1MDB yang dijamin oleh kerajaan, ini adalah hutang yang dijamin. Sebelum ini ianya tidak dimasukkan ke dalam hutang luar negara, tetapi kini ia diambil kira.
Samalah halnya dengan bon terbitan Petronas dan MRT yang dijamin oleh kerajaan.
Walaupun begitu, kadar hutang yang bertambah ekoran peraturan baru ini hanyalah bersifat di atas kertas. Ianya begitu kerana hakikatnya ini adalah hutang 1MDB, Petronas dan MRT.
Analoginya seperti seorang bapa yang menjadi penjamin PTPTN 3 orang anaknya. Dalam mengira kekayaan bersih (net worth) bapa itu, kita perlulah mengambil kira jaminan hutang anak-anaknya.
Tetapi adakah ini bermakna si bapa tersebut benar-benar telah 'kurang kaya' disebabkan jaminan hutang anak-anaknya? Atau kekurangan kekayaan beliau adalah bersifat di atas kertas?
Beginilah juga halnya dengan hutang luar negara Malaysia.
Apapun, menjadi penjamin hutang bukanlah sebab utama mengapa kadar hutang luar negara kerajaan bertambah.
Sebaliknya, dua per tiga daripada kenaikan ini adalah berpunca daripada rakyat asing yang membeli/memegang produk sekuriti Ringgit negara. Ini tidaklah menghairankan jika kita lihat betapa banyaknya terbitan sukuk dan bon untuk membiayai projek pembangunan seperti MRT.
Untuk perbandingan sama ada hutang luar negara Malaysia adalah tinggi ataupun tidak, kita boleh banding bezakan dengan negara-negara lain.
Di Singapura, hutang luar negaranya adalah RM3.13 trillion. Korea Selatan
Kita boleh mengagak berapa trillion hutang luar negara bagi negara seperti UK, Jepun, Germany, Perancis, Brazil, Turki dan lain-lain.
Jadi, jika hutang luar negara ini naik disebabkan definisi hutang yang sudah diperluaskan dan jumlah hutang tersebut adalah hutang semua pihak, berapakah jumlah sebenar hutang luar negara yang diambil oleh kerajaan sahaja?
Pada 2014, hutang Malaysia adalah RM582.8 bilion. Daripada jumlah ini, 97.1% atau RM566.1 bilion adalah hutang di dalam negara.
Selebihnya iaitu RM16.8 bilion atau 2.9% adalah hutang kerajaan di luar negara.
Adakah jumlah ini tinggi?
Saya serahkan kepada pembaca untuk menilai.
Mengapa Hutang Luar Negara meningkat tiga kali ganda?
Sebenarnya tidak.
Ia sebenarnya adalah kerana pengkelasan dan definisi semula oleh BNM selaras dengan garis panduan baru IMF pada tahun 2014.
Oleh kerana garis panduan baru ini, hutang luar negara Singapura melonjak 60 kali ganda kepada USD1.17 trilion.
Antara perubahan yang lain, takrif baru ini juga termasuk deposit oleh warga asing dalam bank-bank tempatan yang tidak pernah diambil kira sebelum ini.
Dan oleh kerana begitu banyak wang yang mencurigakan telah diletakkan di Singapura oleh warga asing, kedudukan hutang luar negera Singapura melonjak berdasarkan pengkelasan semula.
Hutang Luar Negera Singapura kepada nisbah KDNK tiba-tiba melonjak dari 8.62% kepada 430.35% daripada KDNK. (Hutang luar negera Malaysia kini sekitar 65.2% daripada KDNK)
Sebenarnya, MalaysiaKini sangat tidak bertanggungjawab dengan tajuk utama yang mengelirukan sekali lagi (walaupun peningkatan hutang luar negara dijelaskan sebagai definisi semula dalam artikel mereka).
Biasanya, para zombie akan membaca tajuk utama dan terus meroyan.
Berikut adalah penjelasan rasmi BNM (muka surat 7):
http://www.bnm.gov.my/files/publication/qb/2014/Q1_en.pdf
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteBerfikiran Rasional dan tidak berpatisan dengan mana2 golongan
ReplyDeleteSetiap persoalan mestilah dijawab dalam bahasa mudah
Begitu jugalah apa yang rakyat mahukan dari Dato Seri Najib dan Jho low
Kepada ketua bahagian umno, janganlah pula menyokong yang membawa UMNO rebah (molek lah diberi amaran terlebih dahulu sebelum UMNO yg kita sayangi terkubur)
Jika tiada apa kesalahan 1MDB kenapa perlu takut?
Dato seri Najib perlu menjawab agar rakyat faham
Susah sangat kah?