Jarak keseluruhan lebuhraya tersebut adalah 2,083 kilometer pada bahagian Malaysia, 168 kilometer dalam bahagian Brunei Darussalam dan 3,703 kilometer pada bahagian Indonesia.
Projek Lebuhraya Pan Borneo buat kali pertama diumumkan sebagai sebahagian daripada manifesto Barisan Nasional semasa PRU-13 dan kemudian digazetkan dalam Bajet 2015 bagi membolehkan pentadbiran Najib Razak merealisasikan janji pilihanraya itu.
Projek ini juga turut membabitkan kontraktor-kontraktor Bumiputera Sabah dan Sarawak dalam pembinaannya menerusi Program Penyertaan Bumiputera.
Lebuhraya Pan Borneo jauh lebih gemilang dan berjarak jauh berbanding Lebuhraya PLUS yang dirancang pada zaman Allahyarham Tun Abdul Razak tetapi kemudian dikomersialkan dan dibuat menerusi program penswastaan dan konsesi oleh pentadbiran Dr. Mahathir. Pembinaan Lebuhraya PLUS yang berjarak keseluruhan 772 kilometer dari Bukit Kayu Hitam ke Johor Bahru, telah dibina secara berperingkat-peringkat dan siap serta dibuka secara rasmi pada 8 September 1994. Keseluruhan masa yang diambil untuk pembinaan lebuhraya tersebut adalah 13 tahun. Walau bagaimanapun, akhirnya lebuhraya tersebut dikenakan tol untuk pengguna bagi membayar syarikat konsesi.
Sebenarnya projek ini telah dirancang semenjak beberapa dekad lalu. Bagaimanapun, hanya inisiatif Najib Abdul RAzak sahaja yang telah menggerakkan projek tersebut pada tahun 2015 menerusi pembabitan 1MDB.
Maka terpaksalah mereka membodohkan diri dengan memperlekehkan pembinaan projek tersebut. Projek yang dimulakan pada tahun 2015 dan berjarak lebih panjang berbanding projek lebuhraya yag disiapkan pada zaman Dr. Mahathir dikatakan sebagai projek mimpi dan pembinaannya berhadapan dengan pelbagai masalah kerana kerja-kerja pembinaannya berjalan terlalu perlahan.
Sudah tentu Netizen Sarawak yang prihatin dengan pembohongan serta pendustaan yang dilakukan oleh golongan oportunis penyokong Dr. Mahathir itu, segera menjawab dan mengecam perbuatan bodoh yang dilakukan oleh penyokong Dr. Mahathir yang terdesak untuk membela idola mereka.
Hakikatnya, Projek Lebuhraya Pan Borneo berjalan lancar. 10 daripada 11 pakej kerja telah dilaksanakan oleh Lebuhraya Borneo Utara Sdn. Bhd (LBU), malah telah mendahului dari tempoh yang dijadualkan.
Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof berkata, berdasarkan kepada jaduah, kesemua pakej kerja tersebut yang sepatutnya mencapai 4.33 peratus fasa siap kini, telah mencapai 7.53 peratus. Hanya pakej kerja Telok Melano-Kuching sedikit lambat daripada yang dijadualkan kerana isu-isu tanah. Bagaimanapun, menurutnya isu tersebut sedang ditangani dengan giat.
Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof berkata, berdasarkan kepada jaduah, kesemua pakej kerja tersebut yang sepatutnya mencapai 4.33 peratus fasa siap kini, telah mencapai 7.53 peratus. Hanya pakej kerja Telok Melano-Kuching sedikit lambat daripada yang dijadualkan kerana isu-isu tanah. Bagaimanapun, menurutnya isu tersebut sedang ditangani dengan giat.
No comments:
Post a Comment