Pages

Monday, March 4, 2019

BERSEDIA PENEROKA FELDA UNTUK KEHILANGAN TANAH YANG DIDUDUKI DAN DIMILIKI SEKARANG SELEPAS KERAJAAN PAKATAN JADIKAN ROBERT KUOK SEBAGAI PEMONOPOLI KARTEL!!!



Berita yang tersiar tentang 'kejayaan' Malaysia menjual minyak sawit sebanyak 1.62 juta tan, membuatkan ramai yang tersengih lebar.

Lebih-lebih lagi apabila diberitakan, nilai perdagangan tersebut adalah RM891 juta berdasarkan kepada harga semasa.

Butirannya adalah seperti berikut:

* Yantai Tianmao Edible Ltd sign deal to buy 100,000 tons of refined, bleached and deodorized (RBD) palm stearin from Sime Darby Plantation
* Yihai Kerry (Shanghai) International Trade Co. sign deal to buy 1.3 tons of RBD palm olein from PGEO Marketing Sdn
* Yizheng Fangshun Industry Ltd sign deal to buy 120,000 tons of RBD palm stearin from Cacao Paramount Sdn, unit of Teck Guan Group
* Yizheng Fangshun sign deal to buy 100,000 tons of RBD palm olein from SOP Edible Oils (RUJUK SINI)

Perjanjian urusniaga tersebut telah ditandatangani antara Menteri Perusahaan Utama Malaysia, Teresa Kok dengan Duta China ke Malaysia, Bai Tian.

Secara luarannya sangat menarik. Namun apa keuntungan yang akan diperolehi oleh peneroka-peneroka FELDA dan FELCRA mahupun pekebun-pekebun kecil sawit yang lain? 

Hampir tidak ada. Sebaliknya mereka akan menjadi hamba abdi yang terpaksa menerima harga murah memandangkan perjanjian yang dimeterai oleh Teresa Kok itu adalah untuk memberi kuasa kepada ROBERT KUOK, salah seorang ahli Majlis Orang Tua yang membabitkan kroni-kroni Mahathir. 

Ramai yang melihat perjanjian tersebut dimeterai selepas Malaysia bersetuju untuk membayar gantirugi RM200 juta yang Mahathir katakan, bayaran hutang Malaysia yang dibuat oleh Najib kepada China untuk projek ECRL, sekalipun sebenarnya RM200 juta tersebut adalah sebahagian daripada gantirugi yang dituntut oleh China kerana Malaysia membatalkan projek ECRL yang telah siap 20%. (RUJUK SINI)


Namun yang paling nyata ialah, perjanjian tersebut sebenarnya adalah untuk melebarkan lagi kekayaan Robert Kuok ke atas rakyat Malaysia terutama sekali rakyat Malaysia yang terbabit dalam industri sawit khususnya warga FELDA dan FELCRA. 

Ini adalah kerana Yihai Kerry (Shanghai) Internation Trade Co, yang tandatangani perjanjian pembelian 1.3 tan olen sawit dari PGEO Marketing Sdn. Bhd mempunyai kaitan langsung dengan Robert Kuok. 

PGEO Group itu keseluruhannya dimiliki oleh Wilmar International Limited dan merupakan salah satu kumpulan perniagaan agro integrasi terbesar Asia. Wilmar dimiliki oleh keluarga Robert Kuok. Dan pejabat Wilmar pula terletak di Singapura.

Perkara ini telah disebut dan dibincangkan secara meluas oleh netizen 7 bulan lalu selain kesan-kesan buruknya terhadap peneroka FELDA, FELCRA dan pekebun-pekebun kecil sawit yang kebanyakannya adalah Melayu-Bumiputera.


6 comments:

  1. Dulu Najib bagi susu, dibalas orang Felda dengan tuba? Sekarang sudah kena tipu dengan DAP???

    ReplyDelete
  2. Dulu zaman bn jual ke cina bolih skg zaman ph tak bolih. EU dah tak mahu beli. Mana nak jual

    ReplyDelete
  3. Nak beli tapi geran semua atas nama peneroka? Kalau mereka membeli felda sekali pun mereka hanya membeli sykt. Utk membeli tanah2 peneroka mereka perlu mendapat tandatangan persetujuan dari pemilik² tanah tersebut yg dah termaktub di dalam geran tanah iaitu nama para peneroka atau waris mereka. Kalau begitu mudah nak ambil tanah yg sudah ada hak milik bergeran, kenapa tak buat cerita Malaysia ni bakal dibeli sepenuhnya oleh china je? Agak2lah kalau nak berpolitaik pun. Kan dah nampak BODOHnya. Gi mampos sama politik korang ni. Esok dlm kubur malaikat tanya korang parti apa eh? Ingatlah kita ni dah dalam fasa terakhir umat Rasulullah. Maksiat dah berada kat mana². Kau pangkah parti apa pun tetap takkan dapat bela agama kau.

    ReplyDelete
  4. Bumiputera yg sokong pakatan celaka harapan ni memang memang tak boleh pikir panjang ke...terang2 nak jatuhkan orang orang melayu...jual aset2 negara yang berkaitan dengan bumiputera...sedarlah wahai bumiputera yang sedang merempat di negara sendiri

    ReplyDelete
  5. Korang yg org felda yg selama ni BN perintah, dah kaya raya ke? Hutang peneroka ke felda makin bertambah lagi adalah. Tiap bulan kena potong kos operasi beribu ribu ringgit mcm x masuk akal

    ReplyDelete