Pages

Monday, March 4, 2019

LAPORAN-LAPORAN POLIS TELAH DIBUAT, ADAKAH CHOW JACK YANG MENANGIS TERESAK-ESAK DIHUKUM PENJARA SETAHUN PADA 2014, MERUPAKAN ALVIN CHOW YANG KATA NABI MUHAMMAD S.A.W MAKAN BABI?!!



Beberapa laporan polis berhubung penghinaan ke atas Nabi Muhammad s.a.w dan Islam telah dibuat oleh pelbagai pihak di serata Malaysia.

Dalam perkembangan terbaharu, seorang lelaki yang menggunakan akaun FB atas nama Alvin Chow bukan sahaja telah menghina Melayu tetapi juga lebih teruk menghina Nabi Muhammad s.a.w dan Islam.



Kenyataan-kenyataan menghina ke atas Nabi Muhammad s.a.w, Islam dan Melayu semakin ketara dan menjadi-jadi selepas Pakatan Harapan menjadi kerajaan pada 9 Mei 2018. Kejayaan Pakatan yang didominasi oleh DAP walaupun Perdana Menteri dan Timbalan Perdananya Melayu, dianggap sebagai kejayaan mengalahkan kuasa Islam dan umat Islam di Malaysia.

Walaupun Kerajaan Pakatan Harapan terutama sekali DAP cuba menafikannya, tetapi sikap dan reaksi para pengikut mereka di bawah jauh berbeza dari yang pemimpin atasan nafikan.




Media sosial yang berada di bawah kuasa SKMM menjadi medan utama menghina Nabi Muhammad s.a.w, Islam dan Melayu. Ketiadaan tindakan penguatkuasaan yang berkesan daripada SKMM yang berada di bawah Kementerian Komunikasi dan Multimedia yang menterinya adalah Gobind Singh Deo, Timbalan Pengerusi DAP, seakan-akan menjadi baja kepada kaum provokasi berkenaan.

Agak menarik bila Gobind Singh dan SKMM lebih berminat hendak mengambil tindakan terhadap golongan yang menentang kerajaan DAP-Pakatan berbanding golongan yang melakukan provokasi supaya berlaku pertumpahan darah seperti Alvin Chow.


Untuk ingatan, pada 9 September 2014, pemilik akaun FB atas nama Chow Jack atau nama sebenarnya, Chow Mun Fai telah dihukum penjara maksimum setahun oleh Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur atas tuduhan menggunakan aplikasi Facebook bagi menghantar komen dengan niat menyakiti hati orang Islam pada Jun 2014. Komentarnya di Facebook pada bulan puasa 2014 telah mencetuskan kemarahan umat Islam di negara ini apabila dia menghina Ramadan dan Aidilfitri.

Chow Jack didakwa menghantar komentar itu di akaun Facebooknya, di The Kuala Lumpur Performing Arts Centre Sentul Park, Jalan Strachan, Sentul jam 10.30 pagi, 12 Jun 2014. Seksyen 233(1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 memperuntukkan hukuman penjara sehingga satu tahun atau denda maksimum RM50,000 atau kedua-duanya.Tertuduh didakwa menerbitkan satu penerbitan yang menghasut di Facebook miliknya pada masa, tarikh dan tempat yang sama. Seksyen 4(1)(c) Akta Hasutan 1948 membawa hukuman penjara sehingga tiga tahun atau denda maksimum RM5,000 atau kedua-duanya.

Chow Jack yang menghidap penyakit TB dan menerima bantuan RM300 sebulan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat, telah menangis teresak-esak ketika pertuduhan dibacakan oleh jurubahasa dan ketika hukuman dijatuhkan.


Melihat wajah Alvin Chow seperti yang ditularkan oleh netizen, mengingatkan kita kepada Chow Jack kerana mereka mempunyai iras-iras wajah yang sama.

Adakah Chow Jack yang telah dihukum penjara selama setahun pada 2014 dan menangis teresak-esak dan berjanji tidak akan mengulangi perbuatannya, merupakan orang yang sama dengan Alvin Chow yang sekarang ini berasa sudah cukup kuat kerana yang memerintah Malaysia sekarang bukan lagi Barisan Nasional sebaliknya DAP-Pakatan?


Dalam satu perkembangan yang lain, seorang netizen yang menyokong Ahli Parlimen Wangsa Maju, Tan Yew Kee meminta agar netizen tidak mengaitkan Alvin Chow dengan Ahli Parlimen itu walaupun gambar mereka ditularkan di Internet.

Menurutnya, Ahli Parlimen Wangsa Maju dari PKR itu sudah tentu tidak menyokong kenyataan provokasi perkauman dan agama seperti yang dikeluarkan oleh Alvin Chow.


2 comments:

  1. Harap pihak polis bertindak dengan segera sebelum keadaan menjadi tidak terkawal...

    ReplyDelete