Social Icons

Pages

BULETIN 247

Thursday, January 31, 2019

LIM GUAN ENG BERAMBUS DARI JADI MENTERI KEWANGAN, NILAI RINGGIT PASTI AKAN NAIK!!!




Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mendakwa nilai mata wang ringgit kini mencatat nilai paling rendah dalam sejarah berbanding baht Thailand.

Menurut ahli Parlimen Pekan itu, nilai ringgit merosot selepas Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) sehingga kini mencecah 100 baht bersamaan RM13.15.

Sambil berkongsi graf perbandingan kedua-dua mata wang itu sejak 2017, Najib menyindir pimpinan Pakatan Harapan (PH) yang suatu masa dahulu mengkritik kerajaan pimpinannya kerana kejatuhan nilai ringgit,

“Laungan PH pada suatu masa dahulu ialah ‘Najib turun, Ringgit naik’.

“Saya dah turun dan (Lim) Guan Eng sudah naik, tapi ringgit turun dengan lebih dahsyat lagi. Apa alasan Guan Eng?” soalnya menerusi kenyataan dalam akaun Facebook miliknya hari ini.


Kata Najib, tiga tahun dahulu, isu nilai ringgit merosot berbanding mata wang Thailand dimainkan oleh PH walaupun ia berikutan kejatuhan harga minyak dunia sehingga 80 peratus.

Najib malah menyelar PH yang pada ketika itu memainkan propaganda kononnya peniaga Thailand tidak mahu menerima mata wang Malaysia.

“Seperti ditunjuk di graf ini, nilai ringgit semakin memulih berbanding mata wang Thailand sebelum PRU-14.

“Namun, nilai ringgit berbanding baht jelas bertukar hala dan terus merosot selepas PRU-14 sehingga mencecah penanda 100 baht bersamaan RM13.00 buat kali pertama. Ini pada masa harga minyak dunia sudah memulih dan kini dua setengah kali ganda berbanding tiga tahun dahulu,” katanya. - UTUSAN ONLINE

JADI SUNGGUH KE SITI NURHALIZA SEBAGAI CALON PPBM DALAM PRK SEMENYIH 2 MAC NANTI?!!!



Semakin tular pula kata-kata yang Siti Nurhaliza, penyanyi tersohor tanahair yang juga merupakan penyokong kuat Mahathir, bakal dicalonkan oleh PPBM di PRK Semenyih. Lebih-lebih lagi apabila berita tentang kehebatannya mengumpul follower menerusi Instagramnya, diuwar-uwarkan menerusi pelbagai jenis media elektronik kerajaan dan ASTRO yang juga diketahui milik kroni kerajaan.

Siti Nurhaliza dikatakan mengatasi semua orang di Malaysia apabila follower Instagramnya telah mencecah lebih 5.9 juta orang! (RUJUK SINI)

Selangor dianggap sebagai kubu kuat PKR dan DAP. PAN dan PPBM pula hanyalah penumpang yang menumpang ehsan DAP dan PKR.


Pengerusi Pakatan Harapan Selangor yang juga merupakan Menteri Besar Selangor, Aminuddin Shari pada 29 Januari 2019 menegaskan, akar umbi di Semenyih mahukan calon dari PKR. Walau bagaimanapun, Pakatan menurutnya akur dengan status quo yang dibuat pada PRU-14 lalu yang menyaksikan calon PPBM, Allahyarham Bakhtiar Mohd Nor, 57 berjaya merebut kerusi tersebut daripada penyandangnya, Johan Abdul Aziz dengan majoriti 8,964 undi.

Pada PRU-14 lalu, calon PPBM berjaya memperolehi 23,428 undi manakala calon BN yang diwakili oleh Johan Abdul Aziz yang juga penyandang memperolehi 14.464 undi. Manakala pesaing dari PAS yang diwakili oleh Mad Shamour Mad Khosim memperolehi 6,966 undi dan pesaing dari Parti Sosialis Malaysia (PSM) S. Arutchelvan hanya memperolehi undi sebanyak 1,293 undi.

Pengerusi Pakatan yang juga merupakan Perdana Menteri Malaysia, Dr. Mahathir Mohamad berkeyakinan tinggi PPBM mempunyai peluang yang lebih cerah untuk mempertahankan kemenangan di kerusi DUN Semenyih dalam pilihanraya kecil pada 2 Mac nanti.

Pada 30 Januari 2019, Mahathir menyatakan calon mewakili Pakatan Harapan mesti sangat bijak dan cergas.Turut perlu ada kriteria pada calon PPBM itu adalah sifat simpati kepada orang lain dan media. (RUJUK SINI)

6 Januari 2019, Siti Nurhaliza yang memperolehi beberapa keistimewaan termasuklah mendapat jawatan dalam ASWARA selepas menyatakan sokongan terbuka kepada Mahathir dan Pakatan Harapan meskipun dia bukanlah berkelulusan tinggi berkata, DUNIA POLITIK BUKANLAH DUNIANYA. (RUJUK SINI)

Katanya, dia tidak berminat untuk menceburi bidang politik meskipun sangat berminat terhadap bidang kemasyarakatan.

Pakatan Harapan bakal berhadapan dengan tentangan sengit daripada gabungan PAS-UMNO di PRK Semenyih. BERSIH yang merupakan antara salah satu sayap DAP, sudah pun memulakan kempen merendahkan moral UMNO-PAS apabila mula menyerang Barisan Nasional dan serangan khusus terhadap Presiden PAS, Abdul Hadi Awang. (RUJUK SINI)

NAMPAK GAYANYA, OSMAN SAPIAN SUDAH TIDAK BERTAHAN LAMA SEBAGAI MENTERI BESAR JOHOR KALAU ORANG KUAT MAHATHIR SENDIRI MEMPERSOALKANNYA!!!



Kalau sumber lain, mungkin kurang menarik dan kurang dipercayailah. Tapi kalau yang membangkitkan isu ini adalah Kadir Jasin yang merupakan orang yang mengetuai sektor media Perdana Menteri, dan merupakan antara orang kuat PPBM, sudah pasti ianya sesuatu yang serius membabitkan Menteri Besar Johor, Osman Sapian.

Rujuk:
https://www.facebook.com/1114194475/posts/10217135193187986/

Melihat kepada komen-komen yang terdapat dalam status yang dimuatnaik pada 29 Januari jam 8:44 pagi itu, reaksi terbesar datangnya daripada penyokong PPBM sendiri. Lebih ramai yang mendesak agar tindakan diambil terhadap Osman Sapian yang dianggap sebagai Menteri Besar Johor paling lemah dan memalukan kepimpinan Mahathir berbanding membelanya.

Apabila Kadir Jasin sudah membangkitkan isu Osman Sapian, bermakna benarlah cakap-cakap selama ini bahawa PPBM Johor sebenarnya sedang bergolak kerana perebutan antara fraksi Mahathir dan Muhyiddin.

Difahamkan gambar tersebut dirakamkan di Dubai dan Cyprus pada penghujung tahun lepas iaitu ketika integriti Osman Sapian dipertikaikan ekoran mencetuskan rasa permusuhan oleh Singapura terhadap Malaysia dan Johor khususnya.

Benarkah Osman Sapian sedang mencari nyawa kedua menerusi 'pertemuan sulit' dengan pemimpin UMNO di luar negara? Kalau tidak, masakan maklumat berkenaan disalurkan oleh seorang Exco Johor kepada Ahli Majlis Tertinggi PPBM, Kadir Jasin yang kemudian mempersoalkan perkara tersebut?

Perlu diingat, Pakatan Harapan pada 9 Mei 2018 gagal menubuhkan Kerajaan Negeri Johor biarpun memenangi 36 kerusi DUN dengan sebahagian besarnya dimenangi oleh DAP daripada keseluruhan 56 kerusi DUN. Hanya setelah tiga orang ADUN UMNO 'melompat' menyokong Pakatan, barulah Kerajaan Negeri Johor boleh ditubuhkan oleh Pakatan pada 12 Mei 2018.

Tiga orang ADUN UMNO tersebut adalah ADUN Sedili, Rasman Ithnain, ADUN Johor Lama, Rosleli Jahari dan ADUN Endau, Alwiyah Talib. Pengumuman keluar parti dan menyokong Pakatan oleh ketiga-tiga ADUN tersebut dibuat pada tarikh yang sama, sebelah pagi sebelum Osman Sapian mengangkat sumpah jawatan Menteri Besar Johor pada sebelah petang.

Justeru, di kalangan ahli dan kepimpinan PPBM Johor sendiri pun melihat Osman Sapian sebagai Menteri Besar Johor yang terlalu bergantung kepada 'katak-katak' dari UMNO yang dihubungkan oleh 'katak' dari Kota Tinggi dalam Pakatan Harapan Johor.

Selain daripada kebergantungan Osman Sapian kepada 'katak-katak' dari UMNO, turut menimbulkan rasa tidak senang di kalangan kepimpinan dan ahli-ahli PPBM adalah gelagat isteri-isteri serta anak-anak Osman Sapian sendiri.

Difahamkan, salah seorang isteri Osman Sapian turut serta dalam trip ke Dubai dan Cyprus tersebut berdasarkan cakap-cakap pada ruang komen dalam status Kadir Jasin.

Berapa lamakah lagi agaknya, Osman Sapian mampu bertahan sebagai Menteri Besar Johor kalau dalam teamnya sendiri, dia dijolok-jolok supaya segera jatuh?


Wednesday, January 30, 2019

KENYATAAN SAKSI TIDAK DIBENARKAN DALAM INKUES KEMATIAN ALLAHYARHAM MOHAMAD ADIB!!! NAK UBAH PUNCA KEMATIAN KE?!!!



Maka terungkailah sedikit sebanyak mengapa kes kematian Allahyarham Mohamad Adib Mohd Kassim, anak muda yang menjadi anggota bomba yang dibelasah sampai mati oleh perusuh-perusuh kuil haram Seafield pada 27 November lepas.

Allahyarham Mohamad Adib Mohd Kassim menghembuskan nafas terakhir di Institut Jantung Negara (IJN) pada 17 Disember lalu.

Pada 10 Januari Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Noor Rashid Ibrahim berkata, polis telah melengkapkan sepenuhnya siasatan kes kematian Muhammad Adib dan kertas siasatan itu telah dirujuk kepada pejabat Timbalan Pendakwa Raya untuk tindakan selanjutnya.

Sebelum itu, empat orang suspek yang membelasah Allahyarham Mohamad Adib telah dihadapkan ke mahkamah pada 10 Disember. Mereka berusia antara 21 sehingga 24 tahun. Bagaimanapun, dua orang daripada mereka dibebaskan dengan bon jaminan berjumlah RM200,000 manakala dua orang yang lain telah dibebaskan dengan jaminan polis.

Walau bagaimanapun, pada waktu itu, mereka dituduh di bawah Kanun Keseksaan mengikut Seksyen 435 (khianat dengan api), Seksyen 148 (merusuh), Seksyen 427 (melakukan khianat) dan Seksyen 447 (pencerobohan jenayah) dan Seksyen 307 Kanun Keseksaan atas tuduhan cubaan membunuh. (RUJUK SINI)

Dengan kematian Allahyarham Mohamad Adib, pertuduhan ke atas mereka secara automatik bertukar kepada Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman gantung sampai mati jikalau disabitkan dengan kesalahan.

Bagaimanapun, sehingga kini keempat-empat suspek tersebut tidak ditangkap dan ditahan berbanding suspek-suspek jenayah bunuh yang lain. Manakala pihak Peguam Negara pula seakan-akan cuba bermain kongkalikong manakala pihak kerajaan pula cuba melambat-lambatkan dan menunda-nunda kes tersebut agar dilupakan oleh masyarakat.

Hari ini prosiding inkues bermula. Namun sesuatu yang amat menarik telah berlaku. Sekaligus membenarkan cakap-cakap kedai kopi bahawa keadilan untuk Allahyarham Adib cuba dinafikan oleh pihak Peguam Negara dan kerajaan termasuklah menghalang PDRM daripada menangkap dan menahan semula keempat-empat suspek bunuh tersebut.

Lokman Nor Adam dalam satu kenyataannya mengulas tentang tindakan ganjil Peguam Negara hari ini;


KENYATAAN SAKSI DITOLAK! NAMPAK TAK KENAPA PEGUAM NEGARA WUJUDKAN INKUES DAN BUKAN PINDA PERTUDUHAN?

Bila saya saya membuat laporan polis terhadap PM, MDN dan Peguam Negara kerana disyaki melindungi Pembunuh Adib, mereka sumbat saya dalam lokap.

Hari ini sudah terjawab kenapa Peguam Negara beria-ia tidak mahu meluluskan permohonan pihak Polis supaya tuduhan dibawah seksyen 307 Kanun Kesiksaan ke atas 4 individu kerana melakukan kesalahan “cubaan membunuh”, ditukar kepada pendakwaan di bawah 302 Kanun Kesiksaan kerana melakukan kesalahan “membunuh”.  Sebaliknya, inkues diwujudkan untuk mengetahui punca kematian Adib.  Sedangkan pihak polis telah pun mengambil kira keterangan saksi dan laporan bedahsiasat Arwah Adib sebelum melakukan pendakwaan di bawah seksyen 307 ke atas 4 individu “istimewa” ini.  

Mahkamah Tinggi Shah Alam hari ini   membenarkan permohonan Kerajaan Pakatan Harapan untuk mengetepikan perintah koroner Rofiah Mohamad pada 18 Januari lalu yang meminta keterangan 7 saksi (6 doktor dan Pegawai Penyiasat) bagi mengenal pasti punca kematian anggota bomba, Muhammad Adib Mohd Kassim.  Menurut YA Hakim Datuk Ab Karim Ab Rahman, kenyataan saksi tidak boleh digunakan dalam inkues kerana peraturannya berbeza dengan peraturan perbicaraan jenayah. Baru saya faham sekarang kenapa Tommy Thomas tidak meluluskan pindaan pertuduhan dari seksyen 307 ke Seksyen 302 dan sebaliknya mewujudkan inkues.

Nampaknya, maklumat awal yang kita terima, bahawa ada pihak yang meminta Kerajaan “Menukar” punca kematian Arwah Adib daripada cedera parah akibat dipukul 4 individu “istimewa” berdasarkan bedah siasat dan keterangan saksi, kepada mati akibat kemalangan apabila keterangan saksi sudah dtolak bukan lagi khabar angin ke?  Mungkinkah mimpi ngeri ini akan berlaku?  Ikuti drama seterusnya......

Dato’ Lokman Noor bin Adam
Pengerusi
Sekretariat Suara Rakyat UMNO
30hb Januari, 2019

TENGOK BIJAKNYA DAP DAN PAKATAN, SEMUA LANTIKAN GLC ADALAH LANTIKAN POLITIK... TAK MACAM UMNO-BN, KEDEKUT DAN PENAKUT!!!



Antara kebodohan utama UMNO-BN masa berkuasa sebelum ini ialah kegagalan melantik ahli dan kepimpinan menguasai GLC sekaligus menjadikan UMNO-BN tertolak dan tidak mesra ahlinya sendiri.

Sepanjang UMNO-BN berkuasa, tidak sampai 20% ahli dan pemimpinnya sama ada di Pusat atau pun Negeri yang dilantik di dalam GLC. Kebanyakan yang dilantik merupakan bekas dan pesara-pesara kakitangan awam.

Apabila Pakatan, khususnya DAP bising tentang perlantikan 20% tersebut yang disifatkan mereka sebagai perlantikan politik, UMNO terlalu kelam-kabut untuk cuba memperbetulkan keadaan berkenaan. Dan akhirnya dalam keadaan tersebut, akhirnya UMNO 'terlantik' musuh dan golongan yang kuat tikam belakang untuk mengetuai dan menganggotai BOD GLC.

Hasilnya, berlakulah tragedi 9 Mei 2018 apabila UMNO-BN hilang kuasa dan dipandang terlalu lekeh dan hina. Malahan musuh-musuh UMNO-BN secara berterus-terang mengejek, UMNO-BN sudah pupus dan tidak perlu disokong lagi.

Dan sebaik-baik sahaja Pakatan mengambilalih kerajaan, mereka juga dengan segera mengambilalih GLC.

Di sini bijaknya DAP.

DAP tidak teruja dan tidak terkinja-kinja untuk menduduki BOD GLC. Malah kelihatan tidak begitu berminat untuk dilantik sebagai Pengerusi atau Presiden mahupun CEO mana-mana GLC. Sebaliknya, DAP lebih berminat menjadi dalang yang menentukan perlantikan-perlantikan di dalam GLC akan menuruti kehendak mereka.

Itulah yang berlaku kepada BERNAMA, NST, FGV Plantation, Tabung Haji dan sebagainya.

Tanpa DAP di barisan hadapan, sebaliknya menjadi dalang besar di belakang setiap keputusan, terhasillah penjualan-penjualan aset-aset GLC termasuklah aset-aset pelaburan Tabung Haji yang selama ini berjaya memberikan keuntungan besar kepada orang-orang Islam yang hendak menunaikan ibadat haji menerusi pemberian subsidi besar.




Begitu juga dengan FELDA terutama menerusi FGV yang seringkali digambarkan sebagai merugikan dan mendatangkan kerugian. Sebaik-baik sahaja memperolehi kuasa, apa yang mereka lakukan ialah, mula menjual aset FGV.

Ironinya, semua yang dijual dan dilelong itu membabitkan kepentingan Melayu-Bumiputera dan umat Islam di negara ini!

Walaupun Pakatan Harapan yang diketuai oleh DAP berjanji kononnya, tidak ada lagi lantikan politik jika mereka diberikan mandat, ia hanyalah satu pembohongan untuk mengaburi mata rakyat. Sebenarnya, setelah menang, mereka mengisi semua kekosongan jawatan dalam GLC dengan lantikan-lantikan politik. Perebutan ketara berlaku untuk perlantikan politik adalah membabitkan PAN dan PPBM.

Paling ketara adalah dari PAN. Seperti yang diketahui, PAN yang diketuai oleh Mat Sabu merupakan organisma politik Melayu-Islam sayap kanan DAP.

Perhatikanlah bagaimana Menteri Pertanian dari PAN bertindak. Semua agensi di bawahnya, Pengerusi-Pengerusinya akan dilantik dari PAN. Dia sebenarnya cukup bijak dan hebat. Selain daripada memperluaskan kuasanya dalam parti, dia juga memastikan agensi-agensi di bawah kementeriannya akan memastikan PAN dan DAP adalah keutamaan mereka!


Begitu juga dengan Mujahid Yusof, menteri yang ditugaskan menjaga hal-ehwal agama dan umat Islam. Apa yang dilakukan oleh Mujahid ialah mengatur dan memastikan semua agensi di bawahnya dikuasai sepenuhnya oleh PAN, mengatasi PPBM dan PKR apatah lagi DAP.

YADIM contohnya, dari Pengerusi sehinggalah ke Ahli Lembaga Pengarah, 100% merupakan orang politik kepartian. Secara tidak langsung, walau apa pun keputusan mesyuarat mereka, keutamaan mereka adalah kepentingan politik DAP dan PAN. Dakwah Islamiah hanyalah kuda tunggangan dan topeng sahaja. Islam bagi mereka hanyalah alat solek untuk mencantikkan saja dan umpan untuk memperdayakan umat Islam di seluruh Malaysia.

Maka di sinilah bijaknya Pakatan Harapan yang diterajui oleh DAP berbanding UMNO-BN. Pakatan bukan sahaja mesra ahli dan kepimpinan bahkan memastikan kekayaan kocek dan akaun mereka lebih terjamin.

Maka tidak hairanlah mengapa BAJET 2019 yang dibentangkan oleh Lim Guan Eng merupakan BAJET TERBESAR DALAM SEJARAH KEWUJUDAN MALAYSIA tapi untuk rakyat, terlalu sedikit berbanding untuk 'PERBELANJAAN PENGURUSAN'.

Kita cuma nak tengok Azmin Ali pula yang mengetuai Kementerian Ekonomi. Lebih-lebih lagi Azmin Ali sangat bercita-cita untuk menjadi Perdana Menteri, sudah pasti dia lebih pelahap walaupun sekarang ini dia kelihatan sangat berhati-hati!




Tuesday, January 29, 2019

MEMANG BANTUAN MAKANAN ASRAMA (BMA) TELAH DIPOTONG, MASZLEE NAK BERBOHONG APA LAGI?!!!



Ego Maszlee Malik seperti tercalar dan tergugat apabila Najib Abdul Razak terus menerus menjadikan dia sebagai mangsa penganjengan sekaligus membuktikan bahawa Maszlee Malik merupakan antara watak lelucon atau pak badut utama negara kebelakangan ini dan menjadi pesaing rapat kepada Lim Guan Eng, Khalid Samad, Mujahid Yusof dan Mat Sabu dalam merebut gelaran BADUT NEGARA TERULONG!


Isu terbaru sudah tentulah membabitkan Bantuan Makanan Asrama yang peruntukannya telah dipotong oleh Lim Guan Eng, tetapi pada masa yang sama, peruntukan untuk sekolah-sekolah persendirian Cina yang tidak pernah berlaku sebelum ini, bahkan bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan pula bukan sahaja ditambah, malah pembahagiannya jauh lebih besar mengatasi sekolah-sekolah tahfiz dan sekolah-sekolah agama.


Maszlee pada 28 Januari 2019, dalam usaha untuk berdalih, menyindir Najib kerana membangkitkan isu tersebut dan berkata, isu yang dibangkitkan oleh Najib adalah tidak benar. Sebaliknya menurut Maszlee, dia mempelawa Najib untuk menggunakan masa terluang yang Najib miliki sekarang dengan mengajar di kawasan pedalaman. 

Penghinaan dan ejekan yang dibuat oleh Maszlee itu sebenarnya tidak lain daripada cubaannya untuk melindungi perkara sebenar. 

Tidak dapat dipastikan sama ada Maszlee benar-benar tidak tahu, atau dia berusaha untuk memastikan Lim Guan Eng tidak terus dijadikan musuh dan niat jahat Lim Guan Eng terhadap pendidikan serta institusi pendidikan negara, terus ditutup. 


Tidak lama selepas kenyataan Maszlee itu, satu kenyataan penafian telah dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran yang diketuai oleh Maszlee berhubung pemotongan nilai BMA. 

"(Dan) saya berharap supaya Datuk Seri Najib Tun Razak melakukan ‘homework' sebelum keluarkan kenyataan," kata Maszlee, mengejek Najib. (RUJUK SINI)


Namun siang tadi, dalam pendedahan seterusnya oleh Najib Abdul Razak di Facebook peribadinya, sepucuk surat pekeliling telah dimuatnaikkan sekaligus bukan sahaja menafikan penafian Maszlee dan Kementerian Pelajaran, sebaliknya mendedahkan yang Maszlee, Lim Guan Eng dan Kementerian Pelajaran sebenarnya terlalu kuat menipu rakyat. Memang wujud pemotongan walaupun cuba dinafikan oleh Maszlee dan Kementerian Pelajaran.

Kata Najib, 

Maszlee kata saya perlu buat homework dulu sebelum saya boleh tanya mengapa Bantuan Makanan Asrama (BMA) telah turun.

Saya tanya kerana ada ibubapa yang mengadu kepada saya semasa saya di Tapah baru-baru ini.

Ini adalah pekeliling yang dikongsikan kepada saya menunjukkan peruntukkan BMA telah diturunkan.

Berdasarkan pekeliling ini, ia tunjukkan agihan hanya 72 peratus sahaja untuk sekolah berasrama penuh (SBP).

Kita juga mintaklah Menteri untuk mengesahkan kesahihan dokumen Jabatan Pendidikan Perak ini.

Pada surat ini, betullah apa yang saya kongsikan tentang penurunan dari RM18 kepada RM14.50 sehari untuk SBP setiap murid.

Dalam belanjawan 2019 tempohari, rakannya Guan Eng sendiri umumkan pemotongan sebanyak RM100 juta bagi BMA.

Takkan isu makanan dan kesejahteraan anak-anak sekolah pun Menteri PH mahu menipu?

Sebagai Menteri Pendidikan, Maszlee sebenarnya perlu buat homework betul-betul.

Nanti cikgu bagi markah merah esok hari.

Jangan jadi teladan tidak sihat untuk murid-murid.


ECRL: SEPATUTNYA KERAJAAN MAHATHIR-LIM GUAN ENG BERTERUS-TERANG, PROJEK TERSEBUT HENDAK DISERAHKAN KEPADA KRONI, BUKAN ALIHKAN PERHATIAN KEPADA ISRAEL-ZIONIS!!!




Isu ECRL nampaknya kembali semula diperkatakan. Kluk-klek kepimpinan negara dengan keputusan yang bercempera, membuatkan seluruh perhatian kini tertumpu kepada tiga orang pemimpin utama negara iaitu Dr. Mahathir, Lim Guan Eng dan Azmin Ali.

Dan ketiga-tiganya, saling tuduh menuduh antara satu sama lain.

Atau lebih tepat lagi, saling cuba membuktikan kepada rakyat Malaysia bahawa mereka lebih berkuasa berbanding pesaing-pesaing mereka.

Bila Azmin Ali menyatakan projek ECRL dibatalkan, Lim Guan Eng segera muncul dan menafikannya. Namun penularan surat yang ditandatangani sendiri oleh Lim Guan Eng membatalkan projek tersebut, menimbulkan tanda tanya sama ada Lim Guan Eng sedar atau tidak apa yang diucapkannya.



Umum mengetahui, pembatalan projek ECRL bermaksud Malaysia perlu membayar sejumlah pampasan yang sangat besar kepada syarikat China, China Communications Construction Sdn Bhd (CCC).

Lim Guan Eng dalam kenyataan awalnya selaku Menteri Kewangan berkata, kos sebenar projek ECRL sepanjang 688.3 kilometer (km) membabitkan perbelanjaan RM81 bilion dan ia perlu dikurangkan secara ketara supaya berdaya maju dari segi kewangan.

Manakala Najib Abdul Razak, malahan Exim Bank dan CCC pula tetap menegaskan kos ECRL kekal RM55 bilion seperti yang diuwar-uwarkan beberapa tahun sebelum itu.

Lim Guan Eng pada 22 Oktober 2018 ketika di Dewan Rakyat berkata, pembatalan projek ECRL yang sudah 20% siap akan membolehkan Kerajaan Malaysia memperolehi RM10.02 bilion.

Kenyataan bodoh Lim Guan Eng tersebut kemudiannya dibidas oleh Najib Abdul Razak menerusi Facebook peribadinya pada hari yang sama dan menegaskan bahawa EXIM Bank of China yang membiayai projek ECRL dengan soft loan selama 20 tahun, sudah pasti akan membatalkan pinjaman tersebut dan cuba mendapatkan semula RM19.66 bilion yang telah dibayar kepada kontraktor projek, CCC.


Kata Najib Abdul Razak lagi, kesemua projek tersebut dibiayai selama 20 tahun menerusi pinjaman mudah atau soft loan dari Exim Bank China dan semua pembayaran adalah kepada CCC. Sekaligus merupakan pembayaran langsung bank kepada syarikat kontraktor. Bukannya kepada Kerajaan Malaysia sepertimana yang cuba digambarkan oleh Lim Guan Eng.

"Sekiranya projek tersebut dibatalkan, bank (Exim Bank of China) akan membatalkan pinjaman tersebut dan berusaha mendapatkan balik wang yang telah mereka pinjamkan sebelum ini. Berbanding Malaysia akan memperolehi RM10 bilion memandangkan ia akan dipulangkan kepada Exim Bank, sebaliknya kita akan terpaksa membayar baki RM9.66 bilion yang telah Exim Bank bayarkan," kata Najib menerusi FBnya. (RUJUK SINI)

Justeru tidak menghairankan apabila Lim Guan Eng, Azmin Ali dan Dr. Mahathir saling mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang bercanggah selepas mereka cuba menipu seluruh rakyat Malaysia berhubung projek ECRL.


Dan jangan pula lupa, proksi dan kroni utama Mahathir, Vincent Tan dari Berjaya Group turut memainkan peranan utama dalam pembatalan projek ECRL ini.

Jun 2018, selepas pendedahan dibuat berhubung pembelian saham-saham murah T7 Global Bhd selama tiga hari berturut-turut oleh Vincent Tan selepas Mahathir yang mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri pada bulan sebelumnya membayangkan penangguhan atau pembatalan projek ECRL, Mahathir cuba bermain kongkalikong dengan rakyat.

T7 Global Bhd merupakan syarikat kontraktor tempatan dengan ECRL.


Tindakan Vincent Tan untuk menjual pegangannya dalam T7 Global Bhd kemudiannya, dilihat sebagai sandiwara yang merangsang drama seterusnya daripada Mahathir, Lim Guan Eng dan Azmin Ali berhubung projek ECRL. (RUJUK SINI)

Dan ternyata, telahan tersebut betul apabila dalam tempoh beberapa hari ini, bermula dengan kenyataan Azmin Ali, disusuli dengan kenyataan Lim Guan Eng yang menafikan kenyataan Azmin dan kemudian arahan Mahathir supaya Lim Guan Eng tutup mulut.


Yang pasti, berdasarkan kepada sejarah projek-projek mega negara lampau, terutama sepanjang 22 tahun Mahathir menjadi Perdana Menteri sebelum ini, rakyat bukan sahaja kerugian besar, sebaliknya terpaksa menanggung kos tersebut menerusi projek untuk kroni dan bail-out!

Mahathir, Lim Guan Eng dan Azmin sepatutnya berhenti berdrama. Cakap sajalah berterus-terang bahawa projek tersebut sebenarnya hendak dihadiahkan kepada kroni mereka dan rakyat tidak perlu dikaburkan dengan berita-berita HEROIC Mahathir terutama dalam hal membabitkan atlet-atlet Paralimpik Israel demi menutup cerita ECRL.




Monday, January 28, 2019

PRU-14 TIDAK SAH, LIM GUAN ENG DAN TOMMY THOMAS HILANG JAWATAN?!!



Semuanya berpunca apabila Tommy Thomas mewujudkan sebuah tribunal yang dianggotai hakim-hakim Mahkamah Persekutuan iaitu Steve Shim Lip Kiong yang bertindak sebagai Pengerusi Tribunal tersebut selain Zaleha Zahari, Suriyadi Halim Omar, Jeffrey Tan Kok Wha dan Dr. Prasad Sandosham Abraham.

Tribunal tersebut ditubuhkan untuk menyiasat dakwaan salah laku yang dilakukan oleh enam orang bekas anggota SPR pada PRU-14 iaitu Othman Mahmood, Mohd Yusop Mansor, Abdul Aziz Khalidin, Sulaiman Narawi, K Bala Singam dan Leo Chong Cheong.

17 Oktober tahun lalu, terdapat laporan bahawa Kerajaan telah memulakan proses untuk menubuhkan tribunal berkenaan. Namun pada hari berikutnya, kesemua 'yang tertuduh' telah mengumumkan perletakan jawatan dengan yang terakhir berbuat demikian adalah pada 27 November.

Bagaimanapun, hari ini, tribunal khas untuk menyingkirkan enam bekas anggota Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menjadi keliru selepas seorang peguam yang dilantik oleh Jabatan Peguam Negara berkata tindakan itu adalah perkara akademik memandangkan semua mereka telah meletak jawatan.


Azam Aziz yang merupakan salah seorang peguambela bagi keenam-enam baks anggota SPR tersebut dalam muatnaik statusnya di Facebook berkata,

SPR yang kendalikan PRU14
Bersih mengadu kepada PM bahawa wujud salahlaku di pihak SPR ketika mengendalikan PRU14
PM minit kan surat aduan Bersih berkenaan kpd AG
AG menasihatkan PM utk menubuhkan Tribunal Khas bagi memecat Anggota SPR
AG merahsiakan dari pengetahuan PM bahawa kesemua Anggota SPR berkenaan telah meletakkan jawatan.
AG membiarkan PM mengadap Timb YDPA dan mempersembahkan Representasi kpd YDPA bahawa satu Tribunal Khas perlu di wujud kan utk menyiasat salahlaku dan jika benar wujud salahlaku berkenaan maka kesemua 6 Anggota SPR berkenaan harus di pecat.
AG masih merahsiakan dari pengetahuan PM bahawa kesemua 6 orang Anggota berkenaan telah meletakkan jawatan.
AG gagal menasihatkan PM bahawa Tribunal tidak boleh memecat mereka yg telah meletakkan jawatan.
Tribunal yg di tubuh kan di bawah Perkara 125(3) hanya mempunyai 1 kuasa iaitu kuasa memecat.

DI BAWAH PRINSIP RULE OF LAW, SESEORANG YANG TELAH MELETAKKAN JAWATAN TIDAK LAGI BOLEH DI PECAT
DISEBABKAN TRIBUNAL INI TIDAK LAGI BOLEH MEMECAT JADI TIADA ASAS UNDANG2 UNTUK TRIBUNAL INI MENYIASAT SEBARANG ADUAN SALAH LAKU KERANA IANYA MEMBUANG MASA TRIBUNAL KERANA AKHIRNYA TAK BOLEH PECAT ORANG YG TELAH MELETAK JAWATAN.
Selepas PM menasihati Timb YDPA utk menubuhkan Tribunal ini, YDPA telah berkenan utk bersetuju dengan cadangan PM
AG sekali lagi GAGAL menjalankan tugas Perlembagaan beliau utk menasihati YDPA dan memaklumkan kepada Baginda bahawa sebenarnya pada Tarikh Perkenan Tuanku itu, kesemua Anggota SPR berkenaan telah meletakkan jawatan.
Jika AG menasihatkan PM dan YDPA dan tidak menyembunyikan maklumat ini dari pengetahuan PM dan YDPA maka besar kemungkinan tidak wujud KESIPUAN pada hari Persidangan Tribunal seperti yg berlaku pada hari ini.
Perjalanan Tribunal hari ini yg di anggota 5 orang Bekas Hakim Mahkamah Persekutuan (Mahkamah tertinggi Negara) telah berlangsung dgn keadaan penuh kesipuan kerana masing2 memahami bahawa prosiding ini adalah hasil dari KECUAIAN DAN KESILAPAN AG yang gagal menjalankan tugas beliau.
Di sebabkan itu, yang melakukan "Salahlaku" sekarang adalah AG dan suatu Tribunal Khas perlu di bentuk di bawah Perkara 125(3) Perlembagaan utk memecat Peguam Negara.

APABILA MELAYU-MELAYU PEMBODEK LIM GUAN ENG DILANTIK MENGETUAI AGENSI DAN SYARIKAT AKHBAR, JANGANKAN LUDAH DAN DEDAK, TAIK LIM GUAN ENG PUN MEREKA JILAT DAN KUNYAH!!!



Banyak pihak yang melahirkan kehairan ekoran akhbar-akhbar seperti New Sunday Times di bawah NST Group enggan menyiarkan walau sepatah pun tentang kemenangan Barisan Nasional dalam PRK Cameron Highland pada muka hadapan akhbar tersebut. Sedangkan walau sebarang kejayaan, meskipun terlalu kecil yang melibatkan Kerajaan Pakatan, NST akan menggunakan ruang sebesar-besar mungkin pada muka hadapan untuk menyiarkan dan meuwar-uwarkannya.

Atau sebenarnya NST mahu memberitahu seluruh rakyat Malaysia bahawa berita kemenangan Barisan Nasional, tidak ada sebarang nilai seperti NST beranggapan Barisan Nasional yang sudah kehilangan kuasa, tidak lagi bernilai kerana tidak boleh diperah dananya seperti ketika zaman kekuasaan BN sebelum ini?

Mujurlah ada media sosial yang dipenuhi dan dikerumuni oleh netizen untuk membaca dan mengetahui perkembangan terbaharu. Malahan dari semasa ke semasa, hantaran-hantaran maklumat baru tentang PRK Cameron Highland jauh lebih cekap dan tepat berbanding yang dibuat oleh NST sendiri.

Situasi ini pastinya berbeza sama sekali jikalau keputusan PRK Cameron Highland berpihak kepada DAP. Tentu sekali NST akan meraikannya dan merayakannya dengan pelbagai tajuk-tajuk hebat yang memuji-muji kehebatan Lim Guan Eng dan gerombolan DAP yang mengetuai Pakatan Harapan.


Nak harap apa kalau Editor Kumpulan NST adalah Mustapha Kamil?

Sebelum dilantik, dialah pejuang media yang lebih terbuka, lebih adil, lebih saksama kononnya. Sebelum dilantik, dialah yang paling lantang dan paling galak menuduh media-media arus perdana termasuklah NST sudah tidak ada kredibiliti, menjadi alat kerajaan dan menyorok berita terutama yang membabitkan pembangkang.

Tetapi apabila dia dilantik dan didudukkan sebagai orang yang berkuasa di NST, apa yang dikatakan dan dituduhnya, itulah yang dia buat. Malahan AMALAN MEMAKAN DEDAK yang diamalkannya jauh lebih menjijikkan dan lebih meloyakan kerana selain MEMAKAN DEDAK, dia dan Kadir Jasin juga menghirup kahak dan ludah mereka sendiri.

Sudah tidak ada elemen kritis. Sebaliknya yang wujud hanyalah bodek ampu dan angkat mengangkat bagi menyelamatkan dan mengekalkan kedudukannya. Semuanya perlu ikut telunjuk Mahathir dan Kadir Jasin.

Itulah keterbukaan media di bawah Era Malaysia Baru... lebih tepat lagi di bawah kepimpinan kali kedua Mahathir dan DAP.

Sebenarnya NST tidak bersendirian. Turut kelihatan bodoh adalah BERNAMA, agensi rasmi Kerajaan. BERNAMA sudah tidak lagi profesional, malah jauh dari bebas berbanding sebelum ini. Laporan-laporan BERNAMA yang diketuai oleh Azman Ujang yang cukup kuat DAPnya, lebih menyerupai ROKET, organ media rasmi DAP.


Seperti kata Fakhrul Mohd Salihin:

Dahulu ketika era BN, beliau licik membodek dan kini pada era Pakatan Harapan, lagi galak membodek malah menjadi suara DAP. Ramai wartawan dan staf Bernama, kecewa melihat hilangnya kredibiliti Bernama sekarang.

Satu lagi media yang mengecewakan adalah Astro Awani. Sentiasa ada sahaja usaha untuk menafikan BN dan Pas sebaliknya menjadi alat Pakatan Harapan secara terang-terangan.

Kemenangan BN di Cameron Highlands semalam misalnya dilaporkan secara sinikal dan angle yang menampakkan seolah-olah ia bukan kemenangan sebenar.

Mereka lupa dalam demokrasi menang apatah lagi majoriti besar adalah kemenangan kepada rakyat dan demokrasi. Hormatilah keputusan rakyat.

Nampaknya Kumpulan NST, Bernama dan Astro Awani kini bukan lagi berorientasikan rakyat tetapi menjadi alat kerajaan semata-mata. Memalukan dan tiada kelas.

Dengan NST, Bernama dan Astro Awani semakin tidak relevan, rakyat akan lebih banyak beralih kepada media sosial sebagai sumber rujukan.

Dengan kata lain, apa yang dilakukan oleh media arus perdana yang menyokong kerajaan secara taksub akan makan diri.

Sejarah telah membuktikan dan belajarlah daripada sejarah.

SETAKAT BERKALI-KALI MAKAN ANGIN DI LUAR NEGARA DAN DITANGGUNG RAKYAT SEPENUHNYA, ITU YANG DIKATAKAN MAHATHIR KERJA KUAT?!!



Menteri Besar Johor, Osman Sapian berkata, penjawat awam sepatutnya bekerja kuat seperti Mahathir. Katanya lagi, apabila seseorang memilih untuk berkerjaya sebagai penjawat awam, bererti mereka membuat pilihan untuk berkhidmat dan menabur bakti untuk rakyat dan negeri. (RUJUK SINI)

Sebenarnya, apa yang susah sangat nak kerja macam Mahathir? Hanya berjalan makan angin ke luar negara dan segala kos ditanggung sepenuhnya oleh rakyat. Orang buta huruf pun boleh bekerja macam Mahathir. Malah lebih 'keras' dari itu pun, ramai yang boleh.


Selama 8 bulan kembali menjadi Perdana Menteri, sekurang-kurangnya sudah 16 kali Mahathir melancong ke luar negara termasuklah ke Jepun sebanyak tiga kali. Dalam kesemua perjalanan makan angin itu, Mahathir hanya membawa pulang hutang dari Bon Samurai berjumlah RM10 bilion.

Selebihnya, Mahathir hanya membazirkan wang rakyat Malaysia berpuluh-puluh juta semata-mata untuk membiayai kegemarannya melancong ke luar negara demi mewuar-uwarkan kejayaannya kembali sebagai Perdana Menteri meskipun sudah berusia 94 tahun, sekaligus menjadi Perdana Menteri tertua di planet ini.


Sesuatu yang amat pasti ialah, semenjak 9 Mei 2018, iaitu pada hari kejatuhan Najib Abdul Razak dan Kerajaan Barisan Nasional, ekonomi dan kewangan negara jatuh semakin teruk. Nilai Ringgit Malaysia berbanding matawang-matawang lain, termasuklah matawang Papua New Guinea, juga jatuh teruk.

Metafora kononnya, jatuh Najib akan menaikkan nilai Ringgit, rupa-rupanya terbalik. Jatuh Najib, Ringgit Malaysia juga jatuh lebih teruk. Malah sudah semakin menghampiri nilai Ringgit Malaysia berbanding Dollar Amerika sebelum diikat pada RM3.80 pada tahun 1998 oleh Dr. Mahathir sendiri.

Begitu juga dengan harga komoditi. Semuanya jatuh teruk. Kejatuhan tersebut semakin membimbangkan ekoran kecenderungan Mahathir untuk membela kroni utamanya, Robert Kuok yang menguasai pasaran sawit di Indonesia.

Robert Kuok merupakan salah seorang pemilik ladang terbesar di Jepun dan pada masa yang sama, penguasa kartel minyak sayuran yang menguasai pasaran di Malaysia.

Pembatalan banyak projek-projek mega yang Negara China ada kepentingannya di Malaysia atas alasan mahu menyelamatkan Malaysia, sedang menyaksikan bukan Malaysia semakin selamat, sebaliknya hidup rakyat yang semakin merempat ekoran sekatan yang dikenakan oleh Negara China meskipun secara tidak rasmi ke atas Malaysia.

16 kali bersiar-siar di luar negara, apa keberhasilan yang dibawa masuk untuk rakyat Malaysia oleh Mahathir?

28 kali makan angin di luar negara, apa kejayaan Azmin Ali selaku Menteri Ekonomi yang kuat menyokong Mahathir?

Masih lagi nak menyalahkan Najib? Cukupkah dengan alasan semuanya ini kerana 1MDB dan Najib-Rosmah?

Rasa-rasanya, kebanyakan rakyat Malaysia sudah semakin muak dan bosan dengan alasan melepas diri sebegitu rupa.


KERAJAAN NEGERI PAHANG BUAT SILAP BESAR DAN MASIH TIDAK SEDAR SEBAB BAGI PERMIT TANAH KEPADA PEKEBUN SAYUR DI CAMERON HIGHLAND!!!



Lima hari lepas, Kerajaan Negeri Pahang memberikan permit kepada 73 pekebun sayur di Cameron Highland dalam kawasan Hutan Simpan Kekal Cameron Highland seluas kira-kira 146 hektar. Tindakan tersebut dilihat sebagai LANGSUNG TIDAK KENA memandangkan pada masa yang sama, kempen PRK Cameron Highland sedang berlangsung.

Berdasarkan kenyataan Menteri Besar, 64 orang pekebun sayur yang menerima permit tersebut adalah pengusaha yang telah beroperasi secara haram selama lebih 10 tahun. Kata Menteri Besar Pahang itu lagi, ketiadaan penguatkuasaan sebenarnya adalah untuk menunjukkan kepada para pekebun haram tersebut tentang kebaikan Kerajaan Barisan Nasional. (RUJUK SINI)

Jahanamnya ekosistem di Cameron Highland adalah disebabkan pekebun-pekebun sayur ini. Ditambah pula dengan ketiadaan penguatkuasaan, bukan sesuatu yang mengejutkan apabila saban kali munculnya berita tentang warga asing khususnya dari Bangladesh, Nepal dan Myanmar yang mengusahakan kebun sayur secara haram di Cameron Highland di dada-dada media.


Keputusan PRK Cameron Highland jelas menunjukkan keinginan sebenar Kerajaan Negeri Pahang yang tulus itu, tidak langsung dihargai. Dengan hanya 1% daripada jumlah undi yang diterima calon Barisan Nasional dari pengundi Cina iaitu sekitar 120 undi sahaja berbanding undi untuk calon DAP berjumlah 7216, jelaslah tindakan lembut dan lembik lutut Kerajaan Negeri Pahang memakan diri sendiri.

Kerajaan Negeri Pahang seharusnya menggunakan kaedah yang sama seperti Kerajaan Persekutuan yang diketuai oleh Lim Guan Eng. Walaupun Perdana Menteri yang kelihatan adalah Dr. Mahathir, tetapi hampir kesemua dasar dan polisi termasuklah memecat penjawat awam, datangnya dari DAP.

Tony Pua suatu ketika dahulu menyatakan penjawat awam merupakan satu bebanan kepada negara. Justeru apabila DAP menguasai Kerajaan Pusat, perkara pertama yang mereka lakukan adalah membuang belasan ribu orang dalam tempoh 24 jam sahaja.

Surat pekeliling tentang pengecilan saiz kakitangan awam sebanyak 1% atau 16,000 orang baru-baru ini tular di media-media sosial. Tiada seorang pemimpin DAP pun yang muncul untuk menjawab atau menerangkan rasional tindakan tersebut. Malahan Perdana Menteri yang kononnya akan membela Melayu dan Islam, turut berdiam diri.


Kerajaan Negeri Pahang seharusnya berbuat perkara yang sama. Permit-permit yang diberikan itu, HARUS DITARIK BALIK dan penguatkuasaan terhadap pembukaan tanah-tanah baru serta penerokaan haram, perlu dikuatkuasakan terutama sekali di kawasan yang diketahui kubu kuat DAP.

Mengapa dalam soal undang-undang negara dan negeri, para penganut dan penyokong DAP perlu dikecualikan, bahkan mereka diberikan layanan yang langsung tidak diterima oleh anak-anak negeri? Apatah lagi, penganugerahan permit tanah itu, tidak akan menurunkan harga sayur walau satu sen pun.

Atau sememangnya Kerajaan Negeri Pahang takut dengan penyokong-penyokong DAP kerana berlainan spesies?

Sepatutnya Kerajaan Negeri Pahang belajar dari sejarah, bagaimana kaum berkenaan diberi tumpang, kemudian diberi hak pajakan 99 tahun, kemudian apabila mereka berkuasa, mereka menuntut agar ditukarkan 99 tahun menjadi 999 tahun dan akhir sekali mereka mendakwa, merekalah yang memajukan negara ini manakala warga asal pula sekadar menumpang dan tidak memberikan sebarang kebaikan untuk negara.



Sunday, January 27, 2019

NAJIB SERANG LIM GUAN ENG LAGI... KADAR MAKANAN DI SBP DAN TARIF ELEKTRIK YANG DINAIKKAN SERTA REBAT YANG DIMANSUHKAN!



Antara yang menjadi kepantangan besar kepada para pemimpin Pakatan, khususnya Lim Guan Eng dan Lim Kit Siang adalah Najib Abdul Razak.

Setiap kali Najib menulis di media sosialnya, sama ada di Twitter apatah lagi di Facebook, tulisannya seakan-akan ditunggu oleh ramai 'peminatnya'.

Namun yang paling pasti, ramai yang tertunggu-tunggu, apa lagi isu yang akan disebut dan dibangkitkan oleh Najib.

Kerana setiap kali Najib membangkitkan sesuatu isu, setiap kali itulah, Lim Guan Eng akan sibuk membuat u-turn dan cuba memperbetulkannya semula. Seolah-olah Najib telah membuka tembelang dan temberangnya, dan demi menutup tembelang serta temberang tersebut, Lim Guan Eng yang seringkali cuba menunjukkan dia seorang yang bijak, terpaksa ikut cakap Najib.

Paling ketara adalah tentang harga minyak apabila Najib membangkitkan isu bagaimana Lim Guan Eng menyebat duit rakyat menerusi harga minyak yang sepatutnya telah diturunkan ekoran penurunan harga dunia. Pada ketika itu, harga minyak RON95 yang dijual di Malaysia adalah RM2.20 seliter, harga yang sama ketika harga minyak dunia masih mahal ketika kali terakhir Najib bergelar Perdana Menteri.


Ketika harga minyak dunia telah turun lebih rendah, sepatutnya harga kepada rakyat Malaysia juga perlu direndahkan. Tapi Lim Guan Eng mengekalkan harga RM2.20 menjadikan rakyat terpaksa membayar lebihan RM0.30 bagi setiap liter yang dibeli. Sekaligus membolehkan Kerajaan merompak lebih RM200 juta setiap minggu selama tiga bulan.

Malu kerana terdedah pembohongan dan rompakan dilakukan, akhirnya Lim Guan Eng terpaksa menggunakan kaedah yang telah pun diperkenalkan oleh Najib iaitu pengapungan harga mingguan.

Dan Najib tidak berhenti setakat itu sahaja.

Terkini, Najib membangkitkan isu, ketika Sekolah-Sekolah Persendirian Cina memperolehi lebih RM12 juta tanpa melalui prosedur kewangan negara dan tanpa dibentangkan untuk mendapatkan persetujuan Ahli Dewan Rakyat, pelajar-pelajar di Sekolah Berasrama Penuh yang majoritinya adalah Melayu-Bumiputera pula terpaksa berhadapan dengan pemotongan belanja makan. 

Apakah kali ini Dr. Maszlee Malik yang merupakan Menteri Pelajaran yang lebih dikenali sebagai Menteri Kasut dan Stokin Hitam akan memberikan jawapan sama seperti jawapan tentang peruntukan gelap untuk sekolah-sekolah persendirian Cina itu iaitu, potongan tersebut tidak dibuat menerusi kementeriannya?

Najib turut membangkitkan tentang rebat caj bil elektrik RM20 yang telah dimansuhkan dan pengguna berkenaan yang sebelum ini tidak perlu membayar bil, di bawah pentadbiran Lim Guan Eng, perlu mengeluarkan belanja lebih. Terutama sekali apabila pada Mac nanti, tarif elektrik akan dinaikkan!


PERTEMBUNGAN DI DUN SEMENYIH SEBENARNYA PERTEMBUNGAN SIAPA? PAS-UMNO MELAWAN PAKATAN ATAU AZMIN ALI-MAHATHIR MELAWAN RAFIZI-ANWAR?



PRK Semenyih akan diadakan pada 2 Mac 2018. Penamaan calon pula akan diadakan pada 16 Februari manakala pengundian awal adalah pada 26 Februari. Tempoh berkempen adalah selama 14 hari bermula selepas penamaan calon sehingga 11:59 malam pada 1 Mac.

Pilihanraya kecil ini diadakan selepas kematian penyandangnya, Bakhtiar Mohd Nor, 57, akibat serangan jantung pada 11 Januari lalu di Hospital Kajang.

Pada Pilihanraya Umum Ke-14 lalu, Bakhtiar yang mewakili PPBM menewaskan calon Barisan Nasional, PAS dan PSM dalam pertandingan empat penjuru dengan majoriti 8,964 undi.

Bakhtiar juga merupakan Ketua Bahagian PPBM Hulu Langat. Dia berjaya memperolehi undi sebanyak 23,428 dalam PRU itu.


Secara tidak langsung, PPBM akan mencalonkan ahli mereka di kerusi tersebut berbanding PKR dan DAP. Perkembangan terkini pula menunjukkan PPBM akan berhadapan dengan gabungan PAS-UMNO-MIC-MCA.

Sesuatu yang amat menarik memandangkan komposisi pengundi di DUN Semenyih memberi kelebihan kepada PAS-UMNO-MIC-MCA.

Untuk PRK ini, seramai 992 orang petugas dilantik untuk mengendalikan proses PRK N.24 Semenyih. Manakala sebanyak 26 buah Pusat Mengundi yang mengandungi kesemuanya 119 Saluran akan digunakan untuk kemudahan mengundi.

Daftar Pemilih Pilihan Raya yang akan digunakan untuk PRK ini adalah sehingga Suku Ketiga Tahun 2018 yang dikemaskini sehingga 11 Januari 2019. Daftar Pemilih tersebut mengandungi 54,503 orang pemilih berdaftar yang terdiri daripada 53,520 orang pengundi biasa, 951 orang pengundi awal dan 32 orang Pengundi Tidak Hadir Luar Negara.

Daftar pemilihan pilihanraya pada 2013 menunjukkan pecahan kaum bagi DUN Semenyih adalah seperti berikut: Melayu 56.07%, Cina 25.15% dan India 17.23%. Bagaimanapun dijangkakan daftar bagi pemilihan pilihanraya DUN Semenyih sehingga 11 Januari 2019 menyaksikan pertambahan ketara jumlah pengundi terutama sekali pengundi-pengundi Cina memandangkan jumlah pengundi terkini adalah 53,520 orang berbanding 42,344 pada 2013.

PRK Semenyih bagaimanapun mempunyai kaitan yang sangat rapat dengan PRK Cameron Highland walaupun isunya mungkin berbeza.


Di Cameron Highland, calonnya adalah dari parti dominan dalam Pakatan Harapan iaitu DAP. Justeru tidak hairanlah semua pembesar Pakatan, baik yang bergelar Menteri, mahupun Timbalan Menteri atau pun pembesar-pembesar utama parti komponen Pakatan turun padang untuk berkempen dalam usaha memenangkan M.Manogaran.

Malangnya, usaha yang bersungguh-sungguh ternyata tidak mendatangkan hasil apabila M.Manogaran kalah lebih besar berbanding ketika dia menjadi calon mewakili Pakatan pada PRU-14 lalu di kerusi yang sama.

Antara yang turut bertungkus lumus adalah pemimpin dan tenaga kerja PPBM. PPBM seperti yang diketahui bergantung sepenuhnya kepada kekuatan Mahathir. Selagi mana Mahathir bersama-sama DAP, wujudlah PPBM sebagai sebuah parti. Tanpa Mahathir dan tanpa DAP, PPBM akan pupus dan lenyap.

Justeru tidak menghairankan seandainya PPBM akan berharap, DAP akan membalas budi di Semenyih. Lebih-lebih lagi dengan pengundi Cina yang ramai di Semenyih, pastinya amat diharapkan dapat ditarik oleh DAP untuk menyokong calon PPBM.

Namun, PPBM juga memerlukan kerjasama dan jentera kekuatan PKR terutama dari pihak Azmin Ali memandangkan Semenyih juga kawasan pinggir bandar di mana Melayu pinggir bandar lebih cenderung kepada PKR berbanding UMNO-PAS.



Azmin Ali sebaliknya sedang berhadapan dengan masalah yang lebih besar di dalam partinya. Sokongannya secara terbuka kepada Dr. Mahathir selaku Perdana Menteri, pastinya akan mengecilkan hati penyokong-penyokong Anwar Ibrahim yang amat berharap Mahathir akan mengotakan janjinya untuk menyerahkan takhta Perdana Menteri kepada Anwar Ibrahim yang sudah mengidamkannya semenjak sekian lama.

Sokongan terbuka yang diberikan oleh Azmin Ali seandainya diperhalusi, pasti akan memperlihatkan kepentingan dan kedudukannya dalam hierarki yang mengatasi Anwar Ibrahim. Sedangkan pada masa yang sama Anwar Ibrahim sendiri semakin lama semakin tidak relevan dan 'pasaran politik' masa kini.

Anwar telah terbukti tidak lagi diminati menerusi siri kempennya di Cameron Highland. Tidak seperti sebelum ini, ramai orang yang menadah telinga mendengar ceritanya, di Cameron Highland, kamera wartawan dan juru propaganda pun segan nak alihkan lensa kamera mereka dari tubuh badan Anwar.

Bagaimana pula dengan Rafizi Ramli yang diketahui ramai, merupakan ayam tambatan Anwar Ibrahim? Beberapa kenyataan propagandanya dalam kempen PRK Cameron Highland, seandainya diperhalusi lebih menyindir Azmin Ali walaupun nama yang disebut adalah Najib Abdul Razak.

Lebih-lebih lagi apabila sudah terbocor cerita yang Azmin Ali sepanjang 8 bulan bergelar Menteri Kabinet Mahathir telah, 28 kali ke luar negara tanpa sesen pun pelaburan asing yang berjaya dibawa balik.




Wujud beberapa teori termasuklah 'keseronokan' Mahathir dan PPBM dengan kekalahan calon DAP di Cameron Highland. DAP kalah bererti, DAP tidak mampu menambah kerusinya di Parlimen. Walaupun kini DAP merupakan kuasa dominan dalam Pakatan dengan hampir semua keputusan kerajaan yang diterajui Mahathir adalah keputusan DAP, namun percaturan politik tidaklah berfungsi secara satu haluan semata-mata. DAP memerlukan tambahan kerusi untuk memastikan Mahathir terus tunduk dan kekal di bawah tapak kaki mereka. Ketundukan Mahathir sekarang, masih tidak cukup kerana sebarang usaha mengerat peruntukan untuk Melayu-Bumiputera masih dicabar dan ditentang oleh sebilangan Melayu-Bumiputera di dalam PPBM sendiri.

Dengan apa yang berlaku di Cameron Highland, apakah DAP akan membalas dendam dan menunjukkan kepada PPBM siapa sebenarnya yang lebih berkuasa dan siapa sebenarnya yang perlu tunduk kepada siapa?

Dan sememangnya pertembungan di DUN Semenyih pastinya akan masih berkisar tentang Najib, 1MDB, hutang negara, kleptokrasi, rasuah dan Melayu Pemalas. Apatah lagi audiens di Semenyih lebih menyukai bahan-bahan tersebut berbanding yang melibatkan kehidupan rakyat seperti di Cameron Highland.


 
Blogger Templates