Social Icons

Pages

BULETIN 247

Friday, July 3, 2015

KALAU TAK RASUAH DAN CUBAAN CETUSKAN PERGADUHAN KAUM, APA LAGI NAK DIKATAKAN KEPADA PENIAGA CINA DAN PENGUATKUASA MAJLIS DAERAH TEMERLOH?



Seorang peniaga perabot mengadu di laman Facebook akan tindakan seorang individu yang memasangkan khemah jualan yang betul-betul di hadapan kedai miliknya yang baru saja beroperasi selama 40 hari.

Menurut pemilik kedai Hj Ghani Perabot, beliau baru 40 hari memulakan perniagaannya di situ. 

Malangnya, ada peniaga yang tidak selesa dengan kehadiran kedai baru itu lantas membuka khemah yang juga menjual perabot di hadapan kedainya.

"Saya peniaga perabot di Temerloh. Baru dibuka 40 hari, tiba-tiba datang orang Cina membuka khemah kerana mahu menjual perabot betul-betul di hadapan kedai perabot saya. Apabila ditanya pada pihak berkuasa Temerloh, mereka hanya menjawab tapak di luar kedai bukan milik pekedai.

"Saya sedar perkara itu tetapi takkan peniaga luar buka khemah betul-betul di hadapan kedai perabot saya yang juga menjual perabot? Saya rasa teraniaya dan tertindas," katanya. 

Berdasarkan aduan itu, Pegawai Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) Temerloh turun padang dan mengarahkan peniaga Cina itu mengalihkan khemahnya ke tempat lain. Bagaimanapun peniaga itu hanya mengalihkan khemahnya tidak jauh dari tempat asal yang masih lagi berhadapan dengan premis Hj Ghani Perabot.





Menurut Haji Norizzat, kebanyakan perniagaan perabot di kawasan Temerloh dan Mentakab dikuasai oleh peniaga Cina. Kedai Hj Ghani Perabot pula merupakan kedai perabot pertama milik orang Melayu yang dibuka di kawasan itu. 

Kehadiran Hj Ghani Perabot telah menimbulkan kebimbangan 'mereka' sehingga memaksa mengambil tindakan 'bersaing' dengan cara provokasi seperti itu dengan harapan yang besar agar pemilik Hj Ghani Perabot gulung tikar atau berpindah ke kawasan lain. (SUMBER)

7 comments:

Anonymous said...

stand-upx2,stand-up for your rights!!

Anonymous said...

Kalau orang Melayu berani buka kedai depan kedai cina di Pulau Pinang, dah lama kena BULLDOZE dah!!

WAKE UP LA, MELAYU SEMUA. CINAPEK2 DAH SEMAKIN KURANG AJAR! HARI INI PENIAGA2 MELAYU, BESOK LUSA PELAJAR2 MELAYU, PEKERJA2 MELAYU, SATU PERSATU AKAN DITINDAS OLEH CINAPEK KURANG AJAR DAN BIADAP!

Anonymous said...

Orang Melayu tak kan buat benda JAHAT dan BIADAP macam ni kepada peniaga cina.

Tak habis2 orang Melayu yang ditindas.

Anonymous said...

kalu melayu berpecah maka melayu akan terima padah macam melayu singapura

Ted Manoff said...

China tu pasti bagi duit rasuah kat Melayu tu..ambil dengan tak ambil je isunya

Anonymous said...

INILAH PERANGAI PUKIMAK CINA. MACAM DIORANG FITNAH BERAS FAIZA...BERAS PELASTIK. PERANGAI HARAMJADAH CINA. ITU PUN MASIH RAMAI MELAYU TAK SEDAR...

Ibrahim D said...

Mana dia Ahli Parlimen bagi kawasan Temerloh! Inilah masa ya untuk tunjuk keperihatinan YB.

 
Blogger Templates