Social Icons

Pages

BULETIN 247

Thursday, October 1, 2015

HUKUMAN SETAHUN PENJARA KE ATAS KHIR TOYO TERLALU RINGAN, KATANYA!!!



Para pecacai dan PENYEMBAH PALAT Kit Siang sedang meroyan sakan sambil membandingkan hukuman penjara yang dijalani oleh bekas Menteri Besar Selangor, Khir Toyo dengan beberapa kes. Sama ada di Facebook, mahupun di WhatsApp, undang-undang kata mereka terlalu berat sebelah dan lebih menekan golongan marhein.

Antara mereka yang membuat kenyataan sebegitu adalah Waythamoorthy, pemimpin HINDRAF yang semakin ketandusan idea untuk menonjolkan diri selepas penubuhan HINDRAF hanyalah untuk kepentingan puak-puak tertentu yang mahu kaya cepat. (RUJUK SINI)

Cukup popular adalah dengan membandingkan hukuman setahun penjara ke atas Khir Toyo dengan hukuman penjara 2 tahun ke atas seorang pencuri tin sardin.

Sekali dengar, memang nampak tidak adilnya. Memang jelas ada kepincangan hukuman dan keadilan.

Namun, bagi yang tidak terburu-buru membuat kesimpulan berdasarkan apa yang dia dengar dan baca, terutama apabila ianya datang daripada puak yang sanggup berbuat apa-apa demi menjatuhkan Kerajaan dan demi memperolehi kuasa, dakwaan seperti itu menambahkan lagi perasaan jengkel dan meluat.

Barangkali kerana sudah ketagihan dengan nasi kangkang Anwar Ibrahim, rata-rata golongan ini bergantung harap kepada otak mereka yang semakin hari semakin mengecut dan sukar untuk menerima hakikat serta kebenaran.

Hukuman yang dijatuhkan kepada Khir Toyo mahupun pencuri tin sardin tersebut telah diputuskan oleh beberapa orang hakim yang arif dalam menilai dan menghukum. Pertimbangan segala aspek telah dibuat sebelum hukuman dijatuhkan. Setiap kesalahan jenayah itu akan ada hukuman minimum dan maksimumnya di dalam akta-akta yang berkaitan.

Contoh terbaik adalah Anwar Ibrahim sendiri, nabi dan rasul junjungan kaum PENYEMBAH PALAT KIT SIANG....

Sepatutnya hukuman maksimum yang diterimanya adalah penjara 20 tahun dan sebatang. Bagaimanapun, hakim hanya menjatuhkan hukuman penjara selama 5 tahun sahaja tanpa sebatang. Adalah dengan kalkulus dan algebra puak PENYEMBAH PALAT KIT SIANG ini, hakim telah melakukan ketidakadilan? Adakah keluarga dan taukeh-taukeh besar yang menyokong Anwar Ibrahim telah kautim dengan hakim-hakim itu?

Seorang pesalah jenayah liwat bernama Abdul Rahim bin Abdul Rahaman telah didapati bersalah di bawah Seksyen 377B dan dijatuhi hukuman penjara selama 60 tahun di penjara dan 22 sebatang rotan.

Anwar Ibrahim juga didakwa di bawah Seksyen 377B, seksyen yang sama dengan Abdul Rahim Abdul Rahman, tetapi hukumannya hanya 5 tahun dan ianya bukanlah jenayah liwat kali pertama yang telah dilakukannya. 


Dalam kes perbandingan yang dibuat oleh PENYEMBAH PALAT KIT SIANG (PPKS), mereka langsung tidak mengambil kira beberapa faktor penting yang menyebabkan hukuman itu dijatuhkan. Mereka langsung tidak menekankan bahawa pencuri sardin tersebut adalah pesalah tegar yang melakukan kesalahan berulang dan telah mempunyai rekod melakukan pelbagai jenayah atau rekod lampau.

Malahan sewaktu hukuman dijatuhkan, pencuri sardin tersebut masih ada lagi kes mencuri motosikal yang masih tergantung!

Barangkali PPKS tidak menyedari atau langsung tidak faham bagaimana sistem keadilan berlaku dan pesalah berulang biasanya akan menerima hukuman lebih berat sebagai pengajaran kepadanya agar tidak meneruskan perbuatan tersebut atau hukuman seterusnya akan lebih berat.

Yang langsung tidak disebut ialah, selain menjalani hukuman penjara selama 12 bulan, Khir Toyo juga kehilangan hartanahnya yang bernilai RM6.5 juta yang telah dirampas oleh Kerajaan Negeri.

Kalau dah namanya PPKS, bangang abadi memang trademark mereka!

No comments:

 
Blogger Templates