Social Icons

Pages

BULETIN 247

Tuesday, August 16, 2016

PENDEDAHAN BLOGGER: KP FINAS ORANG PKR DAN SAHABAT BAIK HISHAMUDDIN RAIS?



1. Kemelut penganjuran Festival Filem Malaysia (FFM) ke-28 akhirnya berakhir dengan keputusan yang memalukan. Ia tragedi nasihat yang salah KP Finas dan para pegawai Menteri kepada Menteri Komunikasi dan Multimedia pada 10 Ogos lalu. Seperti kata Datuk Yusof Haslam Presiden PFM bahawa dia terpaksa akur dengan keputusan kerajaan itu. Keputusan itu umpama “pahit untuk ditelan” namun beliau perlu menghormatinya.Beliau dihujani tohmahan tidak mempertahankan hak Bahasa Kebangsaan namun ia adalah keputusan kerajaan untuk tidak mengasingkan karya berbahasa Malaysia dan bukan berbahasa Malaysia dalam FFM28 ini.


2. Datuk Abdul Rahim Awang Setiausaha Kehormat Persatuan Pengarah Filem Malaysia (FDAM) menyifatkan usaha membenarkan dan mengiktiraf atau mengangkat karya bukan berbahasa Malaysia untuk anugerah utama dalam FFM28 adalah tindakan menghina dan tidak menghormati Perlembagaan Negara dan Rukun Negara.

3. Jika kita mengikuti kronologi isu FFM ke 28 dan memperhalusi setiap perkara yang berlaku bermula 3 Ogos 2016 ketika pengumuman senarai calon FFM 28 itu sehinggalah 11 Ogos lalu tidak sukar untuk membaca cara fikir dan kecenderungan Datuk Kamil Othman Ketua Pengarah Finas pendokong PKR dan sosialis yang pernah menjadi Penasihat Muzik dan pelakon pada produksi filem sampah dari Dari Jemapoh ke Manchestee arahanHishammuddin Rais tokoh reformasi Anwar Ibrahim dan PKRitu. Tiada siapa tidak mengenali Hishamuddin Rais seorang reformasi beraliran sosialis, marxis, liberal dan sangat terbuka. Agaknya sebab itulah Kamil Othman ini secara secara terbuka menyokong kempen Azmin Ali dengan menganjurkan Tayangan Wayang Pacak Polis Evo di program kempen Azmin Ali di Ampang Jaya tahun ini. Dia berlagak neutral tetapi menyokong pembangkang.

Sahabat Hishammudian Rais ni patutlah cara fikirnya dia liberal. Takut jika digelar pro melayu. Malah karya meletakkan syarikat pemilikan bumiputera pun beliau takut.Dalam filem "Lelaki Harapan Dunia" sekali lagi Hishamuddin Rais berlakon dalam filem itu. Seperti biasa KP Finas menyokong kehadiran sahabatnya dalam filem ini.

Datuk Kamil Othman ini dia takut pada kritikan netizen. 
Dia tiada agenda pemerkasaan bumiputera.

4. Cara fikir begitulah barangkali yang cuba dibawa Kamil Othman dalam Finas. Orang seperti ini jika menjadi Ketua Jabatan agensi kerajaan pastinya akan sanggup menjual apa sahaja hak Melayu dan bumiputera asalkan kepentingan diri dapat dicapai. Malah tidak bersalahpun memberikan jutaan ringgit kepada pengeluar filem bukan Melayu asalkan beroleh untung dia dan proksinya.

5. Kemelut FFM 28 adalah satu skrip tersusun oleh Datuk Kamil Othman. Jika kita melihat isu sebelum ini pada 8 Mac 2016 pertelagahan antara Jurey Latif dan Kamil Othman berhubung surat GAFIM kepada Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Dr. Mohd Salleh Tun Said Keruak kerana tidak berpuas hati dengan pentadbiran FINAS, kita akan tahu strategi Kamil Othman untuk membela dirinya tidak jauh berbeza. Beliau menggunakan medium media untuk menyelamatkan dirinya.


Menggunakan media pembangkang dan netizen dalam media sosial adalah satu "movement" Kamil Othman. malah anaknya turut serta mempertahankan keraja bapanya. isu FFM28 sekali lagi Kamil Othman "bermain tarik tali' menggunakan media pembangkang dan sokongan netizen seperti artis untuk menunjukkan beliau tidak bersalah. Semua ini katanya bukan kerana Bahasa Kebangsaan tetapi kerana keegoan ahli persatuan. Beliau menggunakan sentimen ini untuk menundukkan lawannya.

6. Ketika Kamil Othman diganyang oleh Jurey Latif Rosli Gafim kerana pentadbirannya menguburkan agenda pemerkasaan bumiputera, Malaysiakini bersama penyokong penyokong antiestablishment dan chauvinist berkempen untuk mempertahankan Kamil Othman mempromosikan trending #KamiSokongKamil di media sosial 1 Mei 2016. Bermula dengan sokongan Afdlin Shauki dan artis-artis lain menyokong Datuk Kamil Othman. Menggunakan sentimen dan simpati Netizen kepada dirinya. Ketika Isu FFM28 sekali Afdlin Shauki menjadi penolongnya apabila memboikot FFM28.

7. Wal hal semua tahu bagi pendokong seni dan filem Kamil Othman yang cenderung kepada agenda pembangkang ini pernah mencadangkan agar Syarat Wajib Tayang bagi industri filem dihapuskan dan membuang insentif kerajaan memastikan filem terbitan tempatan mendapat slot tayangan di panggung wayang. Akibat desakan Persatuan Filem maka Kamil terpaksa menarik hasrat itu dan menambah baik program itu. Ia satu kaedah "Try & Error".


BAGAIMANA KAMIL OTHMAN MEMPERALATKAN FFM ke-28 UNTUK MENOLAK PERSATUAN YANG MENENTANG HALA TUJUNYA?

8. Kamil Othman sedar jika beliau tergesa-gesa membuka Finas dan FFM kepada bukan bumiputera beliau pasti menerima bantahan dari pelbagai persatuan terhadapnya.

9. Kamil memanfaatkan semua reaksi luar terhadap FFM dari 3 hingga 6 Ogos 2016. Respon awal ini beliau gunakan untuk laporan awal kepada Menteri.

i. Kritikan Alfie Palermo, Presiden Persatuan Lakon Layar Kuala Lumpur dan Selangor (PENULIS

ii. Boikot Afdlin Shauki terhadap FFM yang disambut netizen dalam media sosial. (sekali lagi Afdlin tampil menolong)

iii. Sokongan korporat Datuk Seri Nazir Razak CEO CIMB dan Tan Sri Tony Fernandes, Ketua Eksekutif Kumpulan Air Asia terhadap Afdlin Shauki

iv. DAP melalui Anthony Loke Setiausaha Organisasi Kebangsaan DAP meminta campur tangan Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Salleh Said Keruak bagi mengarahkan FINAS membatalkan proses pencalonan untuk kategori Filem Terbaik Malaysia dalam Festival Filem Malaysia (FFM) ke-28.


Gambar 6 Ogos 2016 adalah pertemuan Pengerusi Finas, KSU KKMM dan KP FINAS dengan YB Datuk Seri Salleh Said Keruak di Tawau. Apa yang disampaikan oleh KP Finas?

10. 6 Ogos juga Kamil Othman, KP Finas muncul dalam media semula menjawab isu FFM berdasarkan bahasa ialah bertujuan mempromosi bahasa kebangsaan. Namun malamnya Dato' Khusairi Talib ( Pengerusi Finas), Dato' Sri Dr Sharifah Zarah Syed Ahmad KSU KKKM dan Datuk Kamil Othman telah bertemu dengan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Salleh Said Keruak sempena pelancaran sambutan Bulan Kebangsaan di Tawau Sabah. Apa keputusan perbincangan itu? Menteri hanya membuat kenyataan media akan beri respon akan berbincang dengan Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) berhubung isu pengasingan kategori berdasarkan bahasa pada Festival Filem Malaysia (FFM) tahun ini. [http://www.mstar.com.my/berita/berita-semasa/2016/08/06/salleh-jumpa-finas/].


Perhatikan Tweet Ketua Pengarah Finas ini ketika berada di Sabah selepas pertemuan
dengan menteri. Barangkali dia sudah memberi bayangan kepada menteri apa yang perlu dilakukan. Siapakah Makhluk Asing yang beliau maksudkan? PFM? FDAM?GAFIM atau yang tidak sebulu dengannya?

11. Maknanya pada 6 Ogos itu Datuk Kamil telah memberi nasihat dan laporan yang salah kepada Menteri KKMM. Beliau tidak bimbang kepada Persatuan Pengeluar Filem Malaysia (PFM), Persatuan Pengarah Filem Malaysia (FDAM) dan lain-lain. Apakah mereka mahu meneruskan menunggu respon rakyat dari Media sosial lagi?. Boleh jadi keputusan Menteri KKM pada 10 Ogos sebenarnya sudah dicapai pada 6 Ogos 2016.

12. Ternyata kritikan dan pendapat luar dari 7 Ogos hingga 10 Ogos sebelum keputusan Menteri KKKM jauh lebih teruk kerana melibatkan

i. Komen Datuk Rahman Dahlan Menteri JPM mohol dibatalkan kategori

ii. Hafiz Ibrahim, Penolong Setiausaha Agung Persatuan Pengarah Filem Malaysia (FDAM) meletak jawatan sebagai bantahan FFM 28

iii. Presiden MIC Datuk Seri Dr S Subramaniam meminta Finas supaya tidak memisahkan kategori filem yang dipertandingkan pada FMM 2016.

iv. YB Khairy Jamaluddin, Menteri KBS selaku Ketua Pemuda UMNO Malaysia turut memberi komen tidak perlu ada pelbagai kategori, cukup dengan satu kategori sahaja.

v. Mohd Noor Kassim, Pengarah sinematografi memulangkan kembali dua trofi Festival Filem Malaysia (FFM) kerana boikot.

vi. Program Majlis Tanya FINAS melibatkan KP Finas dan Datuk Yusof Haslam bertukar tegang apabila Pengarah dan penerbit itu dituduh mempunyai kepentingan peribadi dalam Festival Filem Malaysia (FFM) ke-28.

vii. Chew Mei Fun Naib Presiden MCA mempersoalkan segregasi kategori filem kepada dua bahasa itu.

13. 10 Ogos lalu misi Kamil Othman berjaya. Selepas menerima semua respon, Cadangan beliau pada 6 Ogos dan respon pemimpin politik serta netizen selepas 6 Ogos telah diterima oleh Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak Menteri Komunikasi dan Multimedia. Anugerah Filem Terbaik pada Festival Filem Malaysia (FMM) September ini dibuka kepada semua penggiat industri filem di negara ini. Beliau berkata keputusan itu dibuat selepas mengambil kira pandangan dan cadangan semua pihak termasuk penggiat industri filem dan orang awam. Anugerah Filem Terbaik Bahasa Kebangsaan sebagai Anugerah baru sedangkan anugerah ini telah ada. FDAM protes tarik diri tinggal PFM sahaja yang masih terpaksa untuk menutup air muka. Lihatlah kesan cara Ketua Pengarah FINAS dan para pegawainya menasihati menteri sehingga keputusan itu nampak janggal. Kenyataan media telah terkeluar dari pejabat Menteri dan tidak boleh ditarik balik. Ia satu pengajaran di masa akan datang.

14. Namun Datuk Kamil Othman tersenyum riang dalam diam. Lihat apa kata Ketua Pengarah Finas pada 13 Ogos 2016 dalam Tweetnya selepas semua ini selesai dan akur. Beliau rasa bangga.Beliau seakan menghina orang filem yang membuat cadangan pembahagian kategori FFM. Mereka dianggap pembawa pemikiran cara lama. Ia bukan mengenai Bahasa Malaysia. Beliau mahu membawa Finas keluar dari berhibernasi. Katanya disekelilingnya dipenuhi makhluk asing. Bagi beliau mudah, filem bukan berbahasa kebangsaan juga adalah sama taraf dengan filem yang 70% berbahasa kebangsaan.

Siapa yang beliau maksudkan cara lama? PFM , FDAM dan GAFIM tak malukan dihina begitu?


Bagi Kamil cara baru ialah artis dan pengarah yang sentiasa menyokongnya.Sebab tu Bront Palaree yang menyokong Datuk Kamil KP FINAS mendapat bantuan untuk filem barunya berkisar cerita Tan Sri Khalid Ibrahim. Apakah ini ada unsur kepentingan?

15. Kamil Othman sememangnya KP Finas pro Cina berbanding Melayu. Selepas ini part 2 kita akan dedahkan bukti-bukti beliau pro Cina. Bagaimana ahli lembaga finas, beliau berikan projek filem jutaan ringgit. Nantikan! Malah pengerusi finas pun mereka beli lari dari landasan.


Apa kepentingan Pengerusi FINAS dan KP Finas pada Filem milik pengarah CH Lor yang juga Ahli Lembaga Pengarah FINAS?

16. Diharap selepas ini Menteri Komunikasi dan Multimedia Malaysia tidak perlu lagi menyambung kontrak Datuk Kamil Othman ini yang bakal tamat hujung tahun ini. Jangan menanggung biawak hidup. Apa yang berlaku dalam FFM28 mengundang rasa benci persatuan pengeluar filem dan para sutradara filem malah memalukan Menteri.

Admin percaya semua kesilapan ini bermula dari Ketua Pengarah.

3 comments:

Anonymous said...

Kapir dan murtad...konon2 melayu 'liberal' dan 'modern'.

Anonymous said...

Kamil ni org yg dibesarkan senang. Anak Datuk. Ia memang meminati filem. Yg paling diminatinya filem porno. Ada pelajaran tinggi, lulusan UK. Pernah kerja di berbagai syarikat seperti Shell Malaysia. Kaki enjoy nih. Mula2 kawin dgn anak Pak Samad...Aruah Dato' Samad Ismail, bekas ketua Pengarang NST. Lepas tu ada skandal dgn gadis kerja eksekutif kat Esso, Port Dickson...kawin. Tak tahu lah sama ada dia paang dua atau cerai yg pertama. Itu hal dia lah.

Dah lompat dari satu syarikat ke satu syarikat.

Mcm mana dia dpt jadi Ketua Pengarah Finas? Siapa yg dia kipas?

Anonymous said...

Kamil juga bekas murid MCKK. Tu pasal dia baik dgn Homo udin Rais, walaupun yg senior darinya

 
Blogger Templates