Thursday, January 22, 2015

KENAPA PULA TONY PUA KETAKUTAN BILA ARUL KANDA NAK BERSEMUKA DENGANNYA TENTANG 1MDB?


Kalau ikutkan Tony Pua, Malaysia tidak boleh beli apa-apa aset pertahanan. Cukup sekalian anggota tentera Malaysia dilengkapi pedang Cina, berpakaian ala opera Cina, atau menggunakan ilmu tampal dahi hantu dengan kertas jampi. Kerajaan Malaysia juga tidak perlu berbuat apa-apa, jangan bagi bantuan, jangan stimulasikan ekonomi, jangan majukan Melayu-Bumiputera, perbanyakkan sekolah-sekolah aliran Cina dan pastikan tiada seorang pun orang Melayu-Bumiputera yang kaya raya melainkan Cina semata-mata.

Itu sebablah Tony Pua akan hentam habis-habisan apa-apa sahaja yang dilihat mampu menggugat penguasaan dan kawalan kapitalis Cina terutama sekali penyumbang kewangan utama DAP.

1MDB merupakan antara yang paling 'menarik' buat Tony Pua. Mungkin selama ini tiada pihak dari kalangan 1MDB yang berani bersemuka dan memberikan penjelasan atau membuka sedikit ruang untuk terlibat secara sensasi dengan kaum politik Cina-DAP, maka bebaslah Tony Pua menghentam 1MDB. Umpanan-umpanan daripada beberapa orang bekas pemimpin negara agar 1MDB bergerak lebih proaktif dalam menangani persepsi negatif ke atas entiti yang ditubuhkan di bawah Kementerian Kewangan itu juga telah dijadikan sebagai alasan buat musuh-musuh negara itu mewujudkan tanggapan bahawa negara ini sedang dibangkrapkan oleh pentadbiran Najib Abdul Razak.

Justeru apabila Presiden dan Pengarah Eksekutif Kumpulan baru 1MDB, Arul Kanda Kandasamy menyatakan persetujuannya untuk bersemuka dengan Tony Pua, lain pula cerita dan reaksi pemimpin DAP yang perniagaannya di Singapura bankrap dan balik ke Malaysia menjadi ahli politik DAP yang cuba menunjuk ajar kepada kepimpinan bagaimana hendak membuat untung.

Menurut Arul, dalam beberapa bulan kebelakangan ini, banyak kenyataan yang telah dibuat berkenaan 1MDB dan hampir kesemuanya adalah berdasarkan kepada spekulasi tanpa berpegang kepada fakta-fakta dan angka-angka sebenar.

Justeru, menurut Arul lagi, dia mahu bersemuka dengan Tony Pula dan 'berkongsi' beberapa perkara yang boleh dikongsikannya berlandaskan kuasa yang ada padanya dan berharap selepas memperolehi fakta-fakta dan angka-angka sebenar dari 1MDB, Tony Pua akan lebih bertertib dalam melaksanakan tanggungjawabnya sebagai pemimpin pembangkang.

Tony Pua yang juga Ahli Parlimen Petaling Jaya, menimbulkan isu tentang hutang besar 1MDB selain mempersoalkan tentang kerahsiaan wang yang disimpan di Kepulauan Cayman, pembelian aset-aset tenaga dan operasi 1MDB itu sendiri.

Malah dalam satu kenyataannya yang disiarkan oleh Roketkini, Tony Pua dengan berterus-terang menyatakan nilai Ringgit jatuh akibat 1MDB hanya kerana intervensi Bajet 2015 tidak melibatkan Ahli-Ahli Parlimen Pakatan Rakyat!!! (BACA DI SINI)


Desakan Tony Pua agar Arul mendedahkan segala-galanya tentang 1MDB samalah seperti tindakannya mendesak Kementerian Pertahanan mendedahkan jumlah aset keselamatan dan pertahanan negara tidak lama dahulu. Gambaran yang diberikan oleh Tony Pua samalah seperti yang diberikan oleh Lim Kit Siang membabitkan isu BMF dengan Empayar Carrian George Tan pada tahun 80-an dahulu kononnya Malaysia akan melungkup, lingkup dan bankrap kerana skandal kewangan berkenaan.

Cabaran Tony Pua agar Arul 'memalukan para pengkritik 1MDB' dengan fakta-fakta dan angka-angka yang tepat, sebenarnya tidak lebih daripada sekadar sebuah permainan politik murahan yang mengulangtayangkan kembali desakannya agar Malaysia mendedahkan sistem pertahanan dan keselamatan negara ini kononnya atas nama ketelusan dan 'wang rakyat'.

Dengan pertumbuhan KDNK pada kadar 2.8% sehingga 4% yang dimiliki oleh negara yang amat disanjung serta dijadikan rujukan oleh Tony Pua, berbanding 4.7% sehingga 5.5% bagi tahun 2015 untuk Malaysia, 1MDB mungkin dilihat sebagai salah satu instrumen terbaik untuk melakukan serangan dan pengkhianatan ke atas negara ini.

Dia pernah berjaya dengan isu kapal selam yang tidak tenggelam sehinggalah walaupun dibuktikan bahawa kedua-dua kapal selam milik TLDM itu berkemampuan untuk menjalankan operasi di bawah permukaan laut, namun para pecacai Pakatan Rakyat khususnya DAP kekal dengan persepsi mereka bahawa kedua-dua kapal selam berkenaan hanyalah rakit batang pisang yang dibeli pada harga yang sangat mahal.

11 comments:

Anonymous said...

Jangan salahkan Tony Phua tu saja,salahkan juga puak yang mengelar diri mereka Liberal Melayu dan Melayu pengkhianat yang suka neara ini hancur asalkan hajat tercapai.1MDB ini serupa lah macam KHAZANAH Nasional.Dulu mulax macamx tohmahan dan tuduhan terutama dari Pembangkang dan Melayu Pengkhianat ia nya akan membengkrapkan negara,tapi apabila pelaboran KHAZANAH mempamirkan hasil yang positif sunyi sepi whistleblowers ni.Pergi tanya koncox PR kenapa FELDA tak bangkrup lagi kerana kes FGV.Oran bangang aja macam RR tu yang buat economic assessment secara spekulasi tanpa buat kajian.bila kantoi cari isu lain pula.

Anonymous said...

Macai2 raciat dapigs macamtu la. Dapigs betina ikut dapigs jantan berjalan2 tak pulak macai2 dapigs bising....

Anonymous said...

Kita tak hairan dgn kaum mata sepet ni,tapi yg memualkan macaiX KETUM dan Lalat Hijau[PAS] yang ratax Melayu menikus,kalau samax Melayu bukan main sampai kain pun diselak,tapi kena mati sepet bolih cakap kisah,itu bini dia apa dia buat suka dia lah.Memalukan.

Rahsia Anak Mata said...

Kalau pimpinan tertinggi UMNO berani bersemuka dengan striker pembangkang lagi bagus.Asyik2 nak harapkan Shaberry Chik dan KJ bersuara.

Anonymous said...

Suruh DAP dedahkan kekayaan pemimpin pemimpin dia orang , ada berani

Anonymous said...

Jgn layan sajaa...

Mereka mau tarik perhatian sajaa...

Apa yg terbaik pon kjaan buat mereka akan buat ceta banggang gekk....

Anonymous said...

Hutang RM49bil tak boleh la main sorok2. Kena ada akauntabiliti. Saya berpendapat segala kelulusan mesti ada had. Meskipyn kewangan Negara kuasa Menteri Kewangan, skala perbelanjaan amat besar sepatutnya perlu mendapat kelulusan khas Parlimen. Country's at stake jika terburu2 berbelanja. Ini kerana melibatkan kerajaan sebagai "penjamin".

Ted Manoff said...

Anon 8.46...lu ada kotei ka? Tak cheredik la pakai Anonymous...boh LA nama betul! Takut ka? Risau ka? Gabra ka? Malu ka? Mengelak ka? Gementar ka? Terkencing ka? Terberak ka? Terchirit2 ka? Atau pon BIOL ka?

Anonymous said...

Tak payah dilayan la geng mata sepet ni. Apa yang kerajaan buat semuanya salah sebab tak mau tengok apa yang baiknya. Parti DAPigs sendiri pun masih haram tak nak pulak selesaikan. Haramkan DAP!!!

Anonymous said...

Ye haramkan dap rasis ni sebab dianggap parti subversif yang cuba menjatuhkan ekonomi dan kesejahteraan negara melayu Islam Malaysia. Hapus dap Malaysia aman. Takbir!!

Anonymous said...

Dap komunis

top