Social Icons

Pages

BULETIN 247

Thursday, October 22, 2015

LIM KIT SIANG DAN DAP KENA MAIN DENGAN PAS MENERUSI UNDI TIDAK PERCAYA BERCANGGAH DENGAN PENGUMUMAN SETIAUSAHA AGUNG PAS!!!



Ini baru namanya politik!

Ini baru namanya pengalaman mengajar keegoan!

Dan ini namanya bertindak dalam gelap!

Kehadiran Ahli-Ahli Parlimen Barisan Nasional hanyalah 97 orang, tetapi undi yang menyokong penggantungan Lim Kit Siang selama enam bulan oleh Parlimen adalah seramai 107 orang.

Dikhabarkan kehadiran Ahli Parlimen DAP adalah seramai 37 orang, PKR 29 orang, PSM 1, Amanah 6 orang, PAS 14 orang dan Bebas 1. Jumlah keseluruhan adalah 88 orang.

Jadi jumlah kehadiran semua Ahli Parlimen hari ini adalah 185 orang.

Jumlah yang mengundi Lim Kit Siang kena gantung adalah 107 orang berbanding 77 manakala Lim Kt Siang berkecuali.

Makna kata, dari blok pembangkang, 10 orang daripada mereka telah berpihak kepada Barisan Nasional dalam mengundi Lim Kit Siang keluar. Persoalannya sekarang, siapakah di kalangan Ahli-Ahli Parlimen dari blok pembangkang yang bersama-sama BN itu?

Takiyuddin Hassan, Setiausaha Agung PAS yang juga merupakan Ahli Parlimen Kota Bharu telah mengeluarkan kenyataan bahawa PAS bersama-sama DAP menentang undi gantung Lim Kit Siang. Jadi secara dasar dan logiknya, kalau PAS bersama-sama DAP, bermakna jumlah yang menentang adalah 87 orang, bukannya 77 orang sebagaimana yang dicatatkan.

Atau sebenarnya ada 'drama' yang dimainkan oleh PAS untuk membuktikan yang mereka sebenarnya sedang bermain tarik tali dengan DAP, apatah lagi untuk membuktikan kepada DAP bahawa PAS adalah pemain politik sebenar.

Atau sebenarnya yang tidak hadir di kalangan Ahli Parlimen BN adalah 27 orang manakala di kalangan pembangkang pula adalah 10 orang? Dengan kata, Ahli-Ahli Parlimen ponteng atau sabotaj pengundian - kaedah yang bakal sama diambil semasa pembentangan bajet oleh PM esok?

Tiada apa-apa yang dihairankan dengan tindakan PAS dan pengumuman yang bertentangan dengan apa yang mereka lakukan. Nama pun politik. Tindakan en-bloc tidak mungkin berlaku terutama dalam keadaan di mana PAS seringkali dicerca, dihina dan dipandang jijik oleh DAP, sungguhpun jasa PAS kepada DAP sangat besar.

No comments:

 
Blogger Templates