Social Icons

Pages

BULETIN 247

Thursday, October 22, 2015

HARI INI 27 AHLI PARLIMEN BN TIDAK HADIR UNDI GANTUNG LIM KIT SIANG... SIAPAKAH MEREKA DAN ADAKAH MEREKA JUGA AKAN PONTENG SEMASA PEMBENTANGAN BAJET?



Siapa di kalangan Ahli Parlimen Barisan Nasional yang telah 'berpakat secara sulit' dengan Pakatan Harapan sepertimana yang didakwa oleh Azmin Ali?

Sepucuk surat daripada Wan Azizah Wan Ismail untuk Undi Tidak Percaya kepada Perdana Menteri menjelang pembentangan bajet telah disiarkan oleh pengguna-pengguna Facebook tetapi tidak disertakan nama-nama yang diperlukan oleh Speaker untuk membuat keputusan sama ada usul Undi Tidak Percaya akan mendahului sebarang usul lain atau sebaliknya.

PAS menerusi Takiyuddin Hassan telah mengumumkan PAS akan bersama-sama dengan PKR-DAP untuk membuat undi tidak percaya.


Ada pula yang mengandaikan, blok pembangkang akan meletak jawatan secara keseluruhan dan serentak sekaligus tidak memberikan sebarang pilihan kepada Perdana Menteri, melainkan meminta Dewan Rakyat dibubarkan dan Pilihanraya Umum yang baru diadakan.

Tengku Razaleigh Hamzah yang dikaitkan dengan KUMPULAN 4 juga telah mengeluarkan kenyataan yang Ahli-Ahli Parlimen Barisan Nasional boleh memilih untuk mengundi tidak percaya terhadap Perdana Menteri. 4 yang lain adalah Aziz Syeikh Fadzhir, Shapie Apdal dan Muhyiddin Yassin.

Hari ini, satu peristiwa pre-empt kepada sabotaj yang bakal diadakan esok telah ditunjukkan. Walaupun terdapat teori yang menyatakan 10 orang Ahli Parlimen PAS telah 'berpaling tadah' dan menyokong Barisan Nasional dalam mengundi menggantung Lim Kit Siang selama enam bulan, tetapi pada masa yang sama, penjelasan daripada Ahmad Maslan, Timbalan Menteri Kewangan bahawa 27 orang Ahli Parlimen BN tidak hadir dan 10 orang Ahli Parlimen pembangkang hilang lenyap, menjadikan keputusan adalah 107 berbanding 77 dengan Lim Kit Siang (1) berkecuali).


Berapa ramai pula dari kalangan Ahli Parlimen Barisan Nasional yang akan PONTENG atau tidak hadir semasa pembentangan esok dalam usaha sabotaj pembentangan bajet oleh Najib? Atau berapa ramai pula yang telah menandatangani surat usul undi tidak percaya yang disediakan oleh Wan Azizah memandangkan salah seorang daripada 89 yang telah menandatangani surat tersebut adalah Ahli Parlimen Barisan Nasional?

Nampaknya persidangan kali ini, bukan untuk kesejahteraan rakyat tetapi untuk tujuan politik semata-mata. Gelagat anak Karpal Singh yang menjadi wakil rakyat Gelugor melabelkan Ahli-Ahli Parlimen BN sebagai 'BINATANG' selain perangai Anthony Loke yang sengaja menunjukkan kebebalannya terhadap proses sidang Parlimen serta hampir keseluruhan wakil rakyat DAP lebih sibukkan tentang mencetuskan masalah emosi serta tidak menganggap Parlimen sebagai sebuah Parlimen sebaliknya sebagai kedai kopi yang boleh dikendalikan sesuka hati, jelas menunjukkan bahawa Malaysia sudah terpesong daripada arah tujuan sebenar penubuhan negara ini.


Namun yang pasti, DAP bertindak sebagai telunjuk mencucuk mata itu bukannya kosong-kosong kalau tidak kerana sokongan daripada sebilangan Ahli Parlimen Barisan Nasional yang sudah berada di pihak mereka.

Siapakah Ahli-Ahli Parlimen Barisan Nasional itu? Kawasan manakah yang telah mereka wakili? Apakah imbalan yang mereka telah terima untuk berpihak kepada DAP?

Kita mengharapkan agar nama Ahli-Ahli Parlimen Barisan Nasional tersebut akan didedahkan dalam tempoh yang terdekat ini!


3 comments:

Anonymous said...

Itu (mesyuarat rahsia) cuma perang pyschology Azmin. Kalau betul2 mereka berusaha untuk menjayakan undi tidak percaya PM mengapa pula mereka tewas hari ini dalam mempertahankan Lim Kit Siang dari ditendang keluar? Kan dah kurang satu undi.

Walaupun begitu PM mesti siasat kemana perginya MP-MP BN yang tak hadir untuk mengundi didewan hari ni. Suruh mereka explain mengapa mereka tidak hadir. Kalau ada urusan yang lebih penting ok lah.

Anonymous said...

wassalam. PM tak perlu nak tau. Itu bukan korjo dio. MP mewkili kawasan bukan parlimen. Kalo dio ado korjo lain mengapo nak tanyo? Mind your own business lah.Kalo pado PRU14 tak dicalonkan kan jalan lain ado-Bebas?? If you have done your homework thepeople will vote you in even without a party.MP for Johor Bahru have done it before when he contested as Bebas. If there is a will there is a way.

Anonymous said...

Anom 9:19, simpalah idea bodoh banggang kamu utk diri kzmu, isteri2 kamu, anak2 kamu, boleh tak?

Dok ado 222 parlimen, lu pilih satu sajer, wakaramunsing, algojo...

 
Blogger Templates