Social Icons

Pages

BULETIN 247

Saturday, November 9, 2019

PEJA AZUMU BIJAK BERMAIN API... TANPA DUA ADUN UMNO YANG MENYOKONGNYA, KERAJAAN PAKATAN HARAPAN PERAK, RANAP!!!



Setiap kali Pilihanraya Kecil, setiap kali itulah kita akan menyaksikan pelbagai kenyataan-kenyataan pelik dan kelakar dari pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan. Sama ada kenyataan-kenyataan tersebut memang disengajakan, atau untuk mengelirukan pengundi mahupun atas kebebalan pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan itu sendiri, tidaklah dapat dipastikan.

Cuma kenyataan-kenyataan berkenaan memperlihatkan bagaimana terdesaknya para pemimpin Pakatan Harapan untuk menagih undi sehingga mereka tidak lagi menghiraukan apa-apa yang mereka perjuangkan sebelum ini.

Sedang berlangsung kini adalah kempen untuk PRK Tanjung Piai. Sudah tujuh hari kempen pilihanraya berlangsung. Dan selama tujuh hari ini jugalah, hampir setiap hari ada-ada sahaja kelakar yang dibuat oleh para pemimpin Pakatan Harapan.

Kita tinggalkan kenyataan RM1000 cukup untuk orang kampung yang keluar dari mulut calon PPBM, Karmainie Sardini. Kita lupakan sekejap ceramah-ceramah PAN dan Liew Chin Tong serta Lim Kit Siang yang tak habis-habis berkisar tentang Najib Abdul Razak dan 1MDB sedangkan pada masa yang sama, mereka langsung tidak berani bercakap tentang keterangan saksi di mahkamah dalam dua kes melibatkan SRC International dan 1MDB. Kita lupakan juga tentang ikrar Tan Sri Shafee Abdullah yang mahu memastikan, saksi kerajaan menelan muntahnya sendiri dan membuktikan bahawa saksi-saksi yang ditampilkan oleh pihak kerajaan dan kes 1MDB dan SRC International itulah sebenarnya perompak dan penipu yang bekerjasama dengan Jho Low.


Ada dua kenyataan yang benar-benar menarik semalam (8 November 2019) di Tanjung Piai. Kenyataan pertama melibatkan Ketua ARMADA atau sekarang ini digelarkan sebagai Ketua ARMANJA kerana mudah koyak tisu apabila dalam satu ceramahnya, dia MENGARWAHKAN Haji Karmainie yang sedang duduk di belakangnya, dan kenyataan kedua pula adalah kenyataan yang diviralkan menerusi satu rakaman video setelah penduduk kampung membahasakan calon PPBM yang ditemani oleh Menteri Besar Perak, Faizal Azumu atau Peja.

Peja dalam usaha untuk menyejukkan hati orang kampung mengatakan dia berseorangan menentang DAP di Perak demi mempertahankan tanah, orang Melayu dan agama Islam di Perak. Kenyataannya yang dirakamkan itu kemudian ditularkan.

Ternyata reaksi yang diterima sudah boleh diagak. Pihak pertama yang memberikan reaksi keras adalah DAP sebelum disusuli oleh Pengerusi PKR Perak, Farhash Wafa yang menyifatkan Peja sebagai Menteri Besar Perak yang tidak layak memegang jawatan.

Jentera propaganda Peja terpaksa mengeluarkan kenyataan dan dalih dengan mengatakan, kenyataan Peja itu telah diambil sekerat dan bukannya menyeluruh. Mereka menuduh UMNO-BN telah menggunakan taktik keji untuk memburuk-burukkan Peja.


Ramai yang kelihatan 'seronok' dengan kenyataan Peja sekaligus kata mereka, itu menunjukkan dan mengesahkan bahawa Pakatan Harapan di Perak sebenarnya sudah retak menanti belah. Ramai juga yang menantikan reaksi keras DAP yang kata mereka, tidak akan teragak-agak untuk menyingkirkan Peja dan menggantikan jawatan Menteri Besar Perak itu dengan pemimpin Melayu DAP sendiri iaitu Aziz Bari.

Namun sesuatu yang kurang diberikan perhatian malah sebenarnya disebut oleh Peja sendiri dalam rakaman video berkenaan ialah, faktor ADUN-ADUN UMNO yang sebenarnya membolehkan Pakatan Harapan membentuk Kerajaan Negeri di Perak.

Tanpa sokongan dua orang ADUN UMNO sekurang-kurangnya, Peja tidak akan menjadi Menteri Besar Perak dan DAP tidak akan dapat menguasai Perak menerusi jawatan Exco dan GLC Perak.

Keputusan PRU-14 melibatkan DUN Perak telah menyaksikan BN menguasai 27 kerusi DUN, manakala Pakatan Harapan pula 29 kerusi DUN. Baki 3 kerusi DUN lagi dikuasai oleh PAS. Gabungan BN-PAS sepatutnya menguasai 30 kerusi, berkelebihan satu kerusi bagi membolehkan gabungan berkenaan menjadi Kerajaan Negeri.

Namun 'penggabungan' BN-PAS yang agak lewat, menyebabkan Kerajaan Negeri Perak tergantung. Dalam keadaan itulah, tiga orang ADUN dari UMNO, memberikan sokongan kepada Peja Azumu sekaligus membolehkan Peja menjadi Menteri Besar Perak dan Pakatan menjadi Kerajaan Negeri Perak meskipun PPBM sekadar menang satu kerusi walaupun bertanding di 15 kerusi DUN.

Dua ADUN UMNO-BN tersebut adalah ADUN Sungai Manik, Datuk Zainal Fadzi Paharuddin dan ADUN Tualang Sekah, Datuk Nolee Ashilin Mohammed Radzi. Kedua-duanya mempunyai hubungan kekeluargaan dengan Peja.

Ada yang mengatakan, DAP akan membuat undi tidak percaya terhadap Peja Azumu semasa Sidang DUN Perak nanti ekoran kenyataannya itu. Dengan kelebihan sebenarnya berpihak kepada Peja, bukannya kepada DAP, DAP dan PKR Perak boleh disifatkan sebagai anjing yang menyalak bukit.


Kemarahan luar biasa DAP terutama menerusi Ketua DAPSY, Howard Lee yang mahu merujukkan Peja ke Badan Disiplin parti sebenarnya tidak lebih daripada satu ugutan dan ancaman kosong semata-mata.

Howard Lee merupakan ADUN Pasir Pinji yang juga merupakan Exco Belia, Sukan dan Pembangunan Modal Insan Perak sudah pasti tidak berani berhadapan dengan kehilangan jawatan dan kemudahan yang sedang dinikmatinya sekarang. Sebaliknya, kenyataan Howard Lee itu sekadar untuk membuktikan kepada para pengundi Cina DAP bahawa DAP adalah penguasa sebenar di Perak yang bukan sahaja menguasai dan mengawal pentadbiran negeri bahkan meletakkan Peja di bawah genggaman dan tekanan mereka.

Ditambah dengan trend yang langsung tidak menyebelahi Pakatan Harapan, khususnya DAP dan PPBM yang sedang melanda di seluruh negara, sebarang tindakan disiplin yang mendorong kepada pemecatan Peja Azumu dari jawatan Menteri Besar Perak, hanya memudahkan BN Perak kembali menguasai Kerajaan Negeri dan ADUN-ADUN DAP seperti Howard Lee yang sedang mengecap kemewahan, akan berputih mata.

Sebabnya, tanpa Peja dan dua orang ADUN BN yang melompat dan menyokongnya, Kerajaan Negeri Pakatan Harapan Perak, tidak akan wujud lagi kerana Pakatan akan kekurangan tiga kerusi berbanding UMNO-BN.




1 comment:

Anonymous said...

Eloklah tu...
Peja jgnn layan DAP ni...
Kau keluar dari PBBM...dan 2 lagi bekas ADUN UMNO pun boleh keluar dari PBBM,?kerajaan PH perak akan tumbang...kau join BN dan PAS utk jadi kerajaan semula...Muafakat Nasional...

 
Blogger Templates