Social Icons

Pages

BULETIN 247

Wednesday, January 7, 2015

MANA PERGI 'KING' SURUHANJAYA DIRAJA? DAH TAKUT DAP TERKANTOI KE?


Sikit-sikit Suruhanjaya Diraja!

Apa-apa kes pun, dia akan mencadangkan Suruhanjaya Diraja!

Teoh Beng Hock yang mati kerana cuba menyembunyikan skandal dan penyelewengan bosnya yang juga ADUN Seri Kembangan, pun dituntut agar dibuat Suruhanjaya Diraja.

Yang dia langsung tak pernah berani nak usulkan agar Suruhanjaya Siasatan Diraja ditubuhkan ialah apabila membabitkan Tragedi 13 Mei 1969. Sebaliknya dia memekak-mekak dan kalut bila namanya disebut, malah menggunakan kekuatan jentera propaganda DAP untuk menghancurkan filem TANDA PUTERA yang memaparkan tragedi 13 Mei 1969 sehinggakan tongkol penghawa dingin pun, jadi isu viral di Facebook semata-mata untuk menghapuskan filem berkenaan dan menghalang penonton daripada menontonnya.

Awal banjir besar yang melanda Kelantan, Apek Puaka memekak di Twitter dan blognya. Semuanya salah UMNO, salah BN, salah Najib Abdul Razak, salah Melayu, salah Islam... pendek kata salah semua pihak lain. DAP langsung tidak kena-mengena. Dia mahu dan menuntut agar Suruhanjaya Siasatan Diraja diwujudkan untuk mengenakan UMNO-BN kononnya telah menganaktirikan Kelantan walaupun pada masa yang sama, beberapa negeri lain seperti Johor, Pahang dan Terengganu turut dilanda banjir tetapi tidak sekalut Kelantan kerana persediaan telah dibuat lebih awal dan lebih tersusun oleh Kerajaan Negeri masing-masing.

Yang paling menarik ialah apabila Nga Kor Ming mula melontarkan pelbagai posting-posting biadap yang mempersenda-sendakan orang lain yang dijadikan umpan untuk menaikkan kemarahan dan sentimen rakyat.


Perhatikanlah kumpulan balak hanyut yang telah memusnahkan Jambatan Keretapi Kemubu ini dalam banjir besar yang berlaku Disember 2014. 

Kemudian, berita tentang balak-balak yang menjadi pemusnah sebenar kawasan-kawasan banjir di Kelantan, terutama sekali di Gua Musang dan Kuala Krai, mula tersebar. Pada ketika itulah, Husam Musa yang merupakan kroni utama Ngeh-Nga dalam isu pembalakan di Kelantan, muncul dan mula menghadirkan pelbagai teori-teori ajaib tentang banjir di Kelantan. Manakala para pecacai pula merekacerita tentang hujan lebat luar biasa di Kelantan yang menyebabkan banjir dan bukannya kerana gangguan pada alam sekitar. Mereka membandingkan beberapa kes banjir besar yang telah melanda Kelantan sebelum pembalakan berleluasa berlaku. Tetapi mereka tidak menyebut atau membandingkan angka 200,000 orang yang terkena kesan banjir kali ini dengan 21 kematian serta kerugian di Kelantan yang mencecah RM1.3 bilion selain kehancuran rumah-rumah kediaman dengan banjir lumpur yang menjadi masalah lebih besar berbanding banjir air.

Pendedahan demi pendedahan yang dibuat di media-media sosial berhubung pembalakan yang menjadi salah satu punca dan faktor banjir besar berlumpur di Kelantan, akhirnya perlahan-lahan menutup mulut Apek Puaka berusia 74 tahun.

Sekarang ini, kita sudah tidak lagi mendengar tuntutan dan desakan agar diwujudkan Suruhanjaya Siasatan Diraja. Tidak lagi kedengaran suara Nga Kor Ming menghasut apabila 10,526 ekar tanah yang dibalak dan digondolkan oleh syarikatnya bersama Ngeh Koo Ham, Upayapadu Plantation Sdn. Bhd, kembali didedahkan oleh media terutama sekali media sosial.


7 comments:

Anonymous said...

DAP ni memang laknatullah, kalau ada kepentyingan apek tua mahukan RCI bila nak kena batang hidung dia terus menikus masuk lobang jubok.

Aku cadangkan kerajaan tubuhkan RCI untuk 13 mei 1969 dan banjir kelantan.

Anonymous said...

Buat juga RCI mengenai tahap penguasaan bahasa Melayu yang merupakan bahasa kebangsaan Malaysia yang begitu lemah di kalangan murid-murid keluaran SRJK.

RCI ini perlu samada apakah perlu lagi SRJK yang sebenarnya tidak memupuk semangat perpaduan dan nasionalisma dalam kalangan rakyat yang dari kecil diajar berpuak-puak hatta dalam sistem pendidikan sendiri.

Berhubung isu bahasa dan kebudayaan ibunda bukan bumiputera, boleh diajar di Sekolah Kebangsaan, jadi tak perlu langsung SRJK selama ini.

Oleh itu, sila buat RCI berhubung perkara ini.

Sekian, terima kasih.

anakmalaysia said...

apek tua ni tinggal tunggu nak mampusss saja...boleh dianggap juga sebagai Sampah Masyarakat...niat mereka sentiasa pikiaq bgmn nak menjahanamkan keamanan masyarakat majmuk Malaysia...dapig keparat..

Anonymous said...

Buat juga RCI pendatang tanpa izin cina. Sebab aku rasa m.

sykil teramat sangat kerana:
1)pertambahan orang cina yang mendadak di malaysia sedangkan jumlah yang lahir sangat kurang.
2)ramai kalangan cina tidak boleh berbahasa melayu dgn fasih dan ada yang tak boleh langsung berbahasa melayu walaupun kononnya mereka sudah lama tinggal di malaysia.
3)semangat patriotik amat rendah dikalangan orang cina malaysia.
4)adanya ideologi komunis dalam kumpulan mereka.
5)tidak tahu menghormati kepelbagaian budaya di negara ini.
6)tidak menghormati agama Islam sebagai agama persekutuan seperti termaktub dalam perlembagaan.
7)tidak menghormati kedaulatan undang-undang negara.
8)tidak menghayati keluhuran perlembagaan negara Malaysia.
Dll.

Kalaulah betul mereka rakyat malaysia seperti yang mereka dakwa sudah tentulah mereka akan terdidik cara Malaysia tetapi apa yang jelas kelihatan ialah mereka bersikap, berbudaya dan berkelakuan seperti orang asing.

Anonymous said...

Aku minta si apek tua tu desak teruskan rci. Kalau tak silap aku, ngeh dan nga tu musuh dlm selimut dinasti lim. Satu peluru boleh tumbangkan 2 ekor babi...

Anonymous said...

Anon 6.46pm....
Kemusykilan yang tuan senaraikan tu dah berkali-kali disebut-sebut, tapi tak guna sebab bagaikan menjirus air ke daun keladi. Tak ada pihak yg peduli walau kita bagai nak rak berkali-kali terpekik terlolong hal ni. Kita saja yang musykil tapi mereka yang berkenaan di atas tu kata....."ada aku kesah"!!

anakmalaysia said...

Anon Jan 7 6.46pm...saya sangat bersetuju cadangan sdr mungkin ada kebenaran sbb muka mereka pun tak semcm cina msia..ingat mcm cina vietnam, myanmar dan lain lain yg tak pandai pun ckp melayu memang pelik, bgmana mereka boleh dpt kerakyatan dan mykad msia ye...tetiba bnyk pula kaum jenis ni di pasaran...sokong buat RCI PATI Cina.

 
Blogger Templates