Friday, January 23, 2015

RAFIZI RAMLI TERUS TERTELAN TAHI SELEPAS TEORI-TEORI JELAS MEMBUKTIKAN DIA MEMANG BANGANG TAHAP ABADI!!!


Rafizi Ramli sebelum ini cuba mempopularkan teori bodohnya, 'harga minyak turun, harga barang pun turun'. Tetapi apabila harga minyak benar-benar turun, penurunan tersebut langsung tidak diikuti harga barang, malah beberapa usaha dari kalangan kartel, pemonopoli dan pemborong serta peruncit yang disokong kuat oleh DAP dan PKR pula cuba memberikan gambaran bahawa harga barang tidak boleh diturunkan kerana banyak faktor termasuklah GST dan sebagainya.

Kini, Rafizi Ramli mencipta satu lagi teori bodoh yang cuba mengembalikan imej dan persepsi bijak ekonomi kepadanya.

Menurut Rafizi Ramli, harga barang tidak boleh dan tidak akan diturunkan kerana Kerajaan telah mengenakan cukai ke atas diesel industri. Jadi, walaupun rakyat bawahan menikmati harga minyak yang lebih rendah, tetapi industri menurutnya terpaksa membayar harga yang tinggi untuk harga rendah yang dinikmati oleh orang awam. (BACA DI SINI)

Biasanya golongan yang kurang berfikir, akan mudah menerima bulat-bulat pembohongan yang dilakukan oleh Rafizi Ramli berdasarkan angka-angka dan fakta-fakta yang telah diputarbelitkan. Rafizi Ramli yang sedang terdesak, amat memerlukan pembohongan untuk mengangkat dirinya sebagai pakar ekonomi dan kewangan kembali setelah teori bodohnya, 'harga minyak jatuh, harga barang-barang juga jatuh', telah terbukti gagal sepenuhnya.

Selepas gagal menjadikan keuntungan stesen petrol, keuntungan stesen-stesen minyak dan kemudian AP sistem, kini Rafizi Ramli mendakwa kerajaan telah mengenakan cukai minyak kepada pengilang dan syarikat-syarikat logistik, sekaligus menyebabkan harga barang tidak menampakkan tanda-tanda untuk turun.

"Mereka telah membayar RM2.269 bagi setiap liter RON95 dan RM2.236 bagi setiap liter diesel berbanding kadar biasa, RM1.91 dan RM1.93 bagi setiap liter. Saya telah berjanji kepada sumber maklumat saya yang saya tidak akan menunjukkan surat pekeliling tersebut tetapi nombor rujukan pada dokumen berkenaan sudah cukup untuk membuktikan dakwaan saya," kata Rafizi. (RUJUK SINI).

Tidak itu sahaja, Rafizi turut menjadikan isu perkauman untuk menuduh kerajaan menyalahkan peniaga-peniaga Cina kerana tidak menurunkan harga.

Bodoh punya Rafizi Ramli!!!

Tidak sepatutnya orang yang mendakwa dia sangat bijaksana menggunakan isu politik perkauman untuk isu ini. Seperti yang sudah terbukti, tiada satu pun tuduhan Kerajaan yang menyalahkan para peniaga Cina tetapi telah meminta KESEMUA PENIAGA untuk mengurangkan harga memandangkan harga minyak telah jatuh.

Dalam isu cukai jualan minyak pula, ia sememangnya telah wujud semenjak sekian lama di negara ini. Bagaimanapun pengurangan Cukai Jualan (menerusi diskaun) bermula pada Oktober 1999 dan para pengguna industri tidak perlu membayar penuh cukai berkenaan sebaliknya diberikan potongan seperti yang disiarkan oleh Kementerian Kewangan. (BUKTINYA DI SINI)

Agak mengejutkan kerana orang pandai dan bijaksana seperti Rafizi Ramli tiba-tiba sahaja menjadi terlalu bodoh apatah lagi SURAT PEKELILING KEWANGAN bukanlah rahsia negara atau di bawah Akta Rahsia Rasmi sebagaimana yang didakwa oleh Rafizi Ramli.

Rafizi Ramli cuba menggunakan taktik LANGKAH KAJANG yang dokumennya telah dibocorkan dalam kes ini. Dia cuba berbohong kerana dia sebenarnya tidak mampu membuktikan surat pekeliling seperti yang didakwanya kerana BARANGKALI MASIH BELUM SEMPAT DISIAPKAN KLON YANG SUDAH DIUBAHSUAI untuk dipaparkan kepada orang ramai.

Pengguna-pengguna industri juga kebiasaannya membayar harga yang lebih tinggi berbanding harga pam retail (memandangkan pada waktu harga di pam telah disubsidikan).

Lebih penting lagi, bagaimana Rafizi tidak pernah mendedahkan harga minyak untuk industri SEBELUM dan SELEPAS SURAT PEKELILING KEWANGAN TERSEBUT?

Sebelum diapungkan beberapa bulan lalu, pemain-pemain industri perlu membayar antara RM2.67 bagi setiap liter sehingga RM2.80 bagi setiap liter diesel selama beberapa tahun. (RUJUK SINI dan SINI)

Rafizi Ramli menyatakan dalam SURAT PEKELILING di tangannya, harga diesel bagi industri sekarang adalah RM2.236 bagi setiap liter. Sekaligus menunjukkan dan membuktikan bahawa kenaikan harga menerusi cukai jualan tidak berlaku sebagaimana yang didakwa oleh Rafizi Ramli. Sekaligus membuktikan Rafizi Ramli adalah seorang pembohong tegar!

Malah kalau berdasarkan kepada teori bodohnya, 'harga minyak turun, harga barang-barang turun', seharusnya pada harga baru seperti yang tercatat dalam SURAT PEKELILING yang dirahsiakannya itu, harga barang juga patut turun.

Tetapi kenapa tak turun juga? Rafizi bekerja untuk siapa sebenarnya? Berapa upah yang diperolehinya daripada pembohongan ini?

Secara logiknya, jikalau harga untuk industri dan syarikat-syarikat pengangkutan meningkat, mereka tidak akan berdiam diri. Bahkan merekalah yang paling ke hadapan menyalak dan tidak bertangguh-tangguh meminta kenaikan harga, sekaligus tidak akan memberikan 'job' kepada Rafizi untuk membongkarnya. Sehingga kini, mereka mendiamkan diri kerana harga minyak telah turun dan bagi mengelakkan orang ramai bising serta komplen tentang harga barang yang enggan turun berbanding harga minyak, mereka membiarkan orang politik seperti Rafizi Ramli memainkan isu ini.

Dan sekalipun sekiranya cukai ke atas pemain industri ini dikenakan, harganya masih jauh lebih murah (retail dan industri) berbanding harga di negara-negara jiran yang turut menjadi pembekal komoditi seperti Thailand, Indonesia dan Singapura memandangkan negara-negara tersebut mengenakan cukai minyak yang jauh lebih tinggi berbanding Malaysia.

Justeru, itulah sebabnya mengapa kerajaan perlu mengenakan cukai ke atas pengguna-pengguna industri agar dapat mewujudkan dana simpanan bagi membolehkan kerajaan bertindak apabila harga minyak dunia meningkat, dana tersebut digunakan sebagai subsidi untuk memastikan harga minyak terus stabil dan tidak yo-yo seperti harga pasaran saham.

Barangkali juga, Rafizi Ramli langsung tidak tahu bahawa kebanyakan lori-lori dan bas-bas persendirian masih lagi mengambil minyak dari stesen-stesen minyak sama seperti orang kebanyakan yang lain. Buta sangatkah matanya sampai tidak pernah nampak bas dan lori mengisi minyak di stesen-stesen petrol sekaligus menunjukkan bahawa cukai jualan minyak yang dicanang-canang dan ditakut-takutkan oleh Rafizi Ramli tidak terpakai dalam kes ini.

Begitu juga, kebanyakan kilang menggunakan kuasa elektrik berbanding petrol atau diesel. Kilang-kilang tidak menggunakan janakuasa elektrik berasaskan bahan bakar untuk beroperasi. Sekaligus kesan daripada kenaikan harga desel bagi kilang sangat rendah.

Bukan rahsia lagi bahawa alasan utama mengapa harga barangan tidak diturunkan adalah kerana peniaga, pemborong dan peruncit terlalu serakah dan tamakkan keuntungan besar. Tidak ada kena-mengena langsung dengan sebarang alasan yang diberikan oleh Rafizi Ramli!!!

Tak tahulah, sampai bila orang bijaksana seperti Rafizi Ramli untuk belajar agar tidak jadi orang bodoh yang mengeluarkan kenyataan-kenyataan setaraf itu semata-mata kerana upah yang diterima!!!


17 comments:

Anonymous said...

INI PROFESOR LEMBU. DIA BUAT KAJIAN PASAL LEMBU...BOLIH LA. CUBA BACA DOKUMEN SULIT LANGKAH KEJANG YANG TERSEBAR TU. PROFESOR LEMBU NI LA SI KITOLNYA. SABOTAJ...SABOTAJ. KEPALA OTAK ROSAK. ..

Anonymous said...

dia ni mana pernah tak tipu....dalam tidur pun menipu!!!!!

anakmalaysia said...

pizi2....tak lama lagi mungkin masuk lokap kerana suka menganiaya orang dan buat fitnah, semua akan balik kpd kamu juga....

Anonymous said...

HE HE HE.....minyak naik salah,orang ramai terbeban,minyak turun salah,pengusaha pam rugi, sebenarnya apa yg dia mau?

Anonymous said...

Rafizi ni dia jiwa Syaitan..
Syaitan takkan jemu2 untuk sesatkan manusia..
akan pusing2 macam mana pun..menyesatkan rakyat.. itulah yg dia mahu..

Anonymous said...

Isu yg drasai rakyat kawasan bnjir ialah peniaga cina sengaja mnaikn harga brang kira2 40% dr hrga sebenar hnh utk mdapatkn balik kerugian yg dialami akibat barang musnah akibat bnjir. Maknanya rakyat tmasuk pnyokong pas tpaksa tanggung kerugian diri sdr n tanggung kerugian taukeh akibat bnjir... Yang jelas tauke tetap x mau rugi..mau kaut itu luit sje meh...

Anonymous said...

Rafizi buat lawak

Anonymous said...

Kita berfikir guna otak bukannya guna kepala lutut. Pagi petang siang malam, 30 hari x 12 bulan asyik berpolitik sahaja. Kerja lain tak ada. Kalau nak dikira dosanya entah berapa bintang ya?

Anonymous said...

Rafizi ni binatang tunganggan aje....Ikut arahan dari kumpulan peniaga berkepentingan yang menguasai perniagaan borong dan runcit. Kasi sepak muka rapiji penipu no.2 selepas aljuburi.

Anonymous said...

Apa nak kata orang Pandan dan pilih dia jadi wakil mereka di Parlimen,kwsn Pandan pun tak terjaga.Dulu orang town kata org kg bodoh,bagi BN menang,tapi saya rasa org kg,tak lah melantik wakil mereka se serabut kepala hotak dan kaki kelentong yg ingat orang lain tak bersekolah..... A really disgrace to MCOBA.

Anonymous said...

Lebih teruk dr tahap tahi..

Anonymous said...

Pondan kalau dia baik akan baik sekali. Tapi kalau jahat dia akan amat jahat mcm kominis.

Anonymous said...

Budak ni terlajak banyak makan budu.Dia lebih teruk daripada Pak Pandir.
Janganlah cari psblisiti semurah goreng pisang.Kamu tak laku lagi.

Anonymous said...

Bukan apa

Sebenar si Bahlol Rapiji ni nakkan Anwar main dubur dia!!!

Anonymous said...

Siapa kata orang bandar bijak...yang sebenarnya orang bandar paling bodoh dan senang kena tipu...
Buktinya.....mereka telah memilih rafizi yang lebih bodoh daripada lembu sebagai wakil mereka...memang bodoh.!!!

Anonymous said...

Macam pelik jer nombor rujukan pekeliling perbendaharaan tu. pekeliling zaman bila tu? Pekeling Perbendaharaan now pecah kpd 7 bahagian iaitu PB, PK, WP, KP, PS, PA, PR. Nombor rujukan pekeliling pula akan dirujuk spt berikut, contohnya bagi WP- 1PP WP1.1/2013 ...

Anonymous said...

ok ok...refresh balik apa jawatan dia dalam pkr. pakar strategi beb. dia memang jenis buat kerja, tak kiralah apa bentuk kerja. kerja bagus, kerja bodoh, kerja bangang dan kerja macam haram semua dia buat. fokusnya ialah membina persepsi negatif kepada setiap golongan rakyat, tak kiralah boleh mengundi atau tak boleh mengundi lagi. short term dan long term. kalau kita boleh menganggap bahawa tuduhan rafizi itu palsu dan berniat jahat, tidak semestinya orang lain juga akan menggunakan otak untuk berfikir seperti kita. segolongan manusia akan terus percaya bulat2 pembohongan rafizi berbekalkan seketul otak yang beku. di sinilah nilai kejayaan rafizi dalam menjalankan kerja dakyahnya. adakah pihak yang difitnah hanya duduk diam dan sesekali menafikan? tiadakah cara untuk membasmi malah kalau boleh MELUPUSKAN terus serangan2 fitnah begini. think thank bn buat apa? tidooooo......

top