Social Icons

Pages

BULETIN 247

Monday, July 6, 2015

JAWAPAN SINIS KAKITANGAN JABATAN KECEMASAN HOSPITAL KEPADA PESAKIT MENGADA-NGADA DAN BERLAGAK DENGAN BAYARAN RM1 NYA!!!



Azlindarita Aisyah Mohd Abdullah

Sorry ya, harap ni tak mengumpat org yg post ni sbb tak kenal siapa

Ok meh akak keje hospital kerajaan nak jawab ni. Faham memang perkhidmatan di hospital kerajaan belum optimum dan bukan saya nak menangkan kerajaan, tetapi ini yang saya tahu, 9 tahun kerja di hospital kerajaan.


1) unit KECEMASAN hospital kerajaan itu untuk kes-kes kecemasan. Dalam bahasa inggeris panggil ACCIDENT AND EMERGENCY. Jadi demam dan gatal kulit itu BUKAN KECEMASAN. Sila ke klinik kerajaan pada waktu pejabat ataupun klinik panel . Fever centre dibuka hingga jam 11 mlm di kebanyakan unit kecemasan, jadi datanglah sebelum tutup.

2) memang akan lebih ramai doktor di zon merah dan kuning berbanding hijau sbb zon merah adalah untuk pesakit kritikal antara hidup dan mati. Contoh?

Kemalangan jalanraya yang serius, patah tulang, pendarahan dlm otak (intracranial bleed), kecederaan dalaman (intraabdominal injury), sakit jantung , cedera di pukul dan sebagainya.

Agak-agak kalau saudara mara kita sakit jantung, rela ke seorang doktor je attend, yg lebih-lebih tu tengok pesakit gatal kulit dan demam di zon hijau?

3) tak mana kaya nya kerajaan dgn duit RM1 yang dibayar dan pesakit balik rumah semula sebab tunggu terlalu lama tu. Selama ini yang dapat jumpa doktor dengan RM1 buat vital sign, check darah, buat X-Ray, jumpa doktor, dapat ubat tu, ingat kos RM1 ke?

4) Kalau rasa mampu nak ada medical card & nak pergi ke hospital swasta, pucuk dicita ulam mendatang bagi kami. Walaupun kami ni dikutuk macamana pun, andai keadaan anda semakin teruk dan Hosp swasta tak mampu rawat atau perlu Bantuan contoh back up ICU atau alat bantu pernafasan (ventilator), kami tetap terima bila Hosp swasta transfer kamu semula ke hospital kerajaan.

Kesimpulan, manusia tiada yang perfect, sistem manusia tiada yang perfect. Dan buat pengetahuan anda, doctors are humans, nurses are humans, medical assistance are human & we work under the imperfect system created by human.

Learn to see the positive side of things & learn to be thankful.


6 comments:

Anonymous said...

Amboi bayar RM1 je kot, tak payah lah nak komplen macam bayar sejuta. Macam ni lah, it is all about making a choice. Hospital kerajaan memang sesak dengan segala jenis manusia yang memerlukan rawatan. Sebelum datang ke sana sepatutnya dah terfikir apa bakal terjadi.

I tak rasa you ni manusia yang daif sangat hidupnya, kalau gi bazar ramadhan kita boleh spend apalah salahnya kalau pergi je ke klinik swasta.Jangan takut takde GST dikenakan ye. Bagi laluan kepada mereka yg betul2 kurang berkemampuan untuk ke hospital gomen ni.

Mak aku yang kat kampung tu pun kalau takat sakit pening light2 je, dia akan ke swasta je. Dia pun pk benda yg sama, dulu masa korang kecik2 mak ngan abah susah kenalah ke gomen, skrg ni korang dah besar, mak pun dah tak ada sapa nak tanggung, tuhan dah kasi sikit rezeki lebih jgn pulak kita pk dah senang nak senang lagi, dah free nak free lagi.

Anonymous said...

True 100% good answer...rakyat msia ramai yg tidak tahu bersyukur...sehingga bala dtg pada diri sendiri...

Anonymous said...

saya bukan orang kerja hospital tetapi saya akur dan faham dengan unit kecemasan itu untuk kecemasan di utamakan bagi yg komplen tu agak2 la bodoh tahun 2014 tu di bawa ke tahun 2015 apahal

Anonymous said...

Ni buat lawak bodoh ke apa status facebook ni, dahlah bodoh, tak tau menghargai.

Dah tau ramai orang, bilik doktor ada satu je buka, komplen bila lambat.

Tak tau ada zon sebab ada beza antara kes dan keperluan, cakap konon kena anak tiri. Ingat drama tv ke.

Dah dapat subsidi gila-gila, kena bayar RM1 je tak tau bersyukur, boleh dia cakap kerajaan untung?

Sama Melayu cepat nak kondem, diri sendiri tak sedar ke betapa sakit hati bila dahle ramai orang, kakitangan sikit, semua orang tak sabar tanya bila nak panggil, ingat dia sorang je ke yang tanya benda cam tu.

Orang Malaysia ni kena ajar jugak pasal bahagian emergency ni, datang bila ada kes emergency.

Anonymous said...

Jgn layan sgt kak org bongok mcm ni, buat sakit ati je. Dia bkn pikir org lain punye hal, dia pikir lubang mulut dgn lubang p****t dia je.

Anonymous said...

Aduhai dah nama pun zon merah. Haruslah doktor beri keutamaan utk kes kritikal. Kalau setakat demam boleh dtg waktu siang atau selepas waktu kerja. Jgn pentingkan diri, mana tahu satu hari kita yg berada di zon merah tu.

 
Blogger Templates