Sunday, November 29, 2015

KISAH MAHKAMAH SYARIAH WILAYAH PERSEKUTUAN JALAN DUTA YANG SANGAT-SANGAT 'BERHANTU'!!!



Cerita Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan Jalan Duta. Berhantu???

1. Hari ni sya kesana menemani seorg hamba Allah utk membuat Pengesahan Lafaz Cerai.

2. Makhamah Syariah yg tersergam indah ini hanya menambah mimpi ngeri bagi semua para isteri yg dtg dgn pelbagai tuntutan berkaitan rumahtangga..nafkah..hak penjagaan anak, tuntutan nafkah.tuntutan harta sepencarian dan sebagainya..

3. Bayangkan utk sampai kesini bas awam x ada..si isteri yg dtg pulak jenis x ada duit..tidak di beri nafkah ditinggalkan buta2 oleh si suami..datang terpaksa naik teksi.contohnya lah..Ya lah siapa nk mengantar..adik beradik dah tentu bekerja

4. Oleh kerana dia kenalan lama sya menolongnya secara ikhlas.. kerana sya berharap dia jga mendapat hak yg di nafikan oleh pihak suami.Masaalahnya pun dah puluhan tahun..tabik jgak saya pd dia dek kesabaran yg tinggi..mampu menyara 6 org ank .Memikul 2 tanggungjawap sebagai bapa dan ibu.alang2 mental juga di buatnya.

5. Masaalah status jga perkara yg sgt penting dlm kehidupan sekarang..nak di letak sebagai ibu tunggal masih ada suami.nak bersuami mcm ibu tunggal.Segala keperluan di letak di atas bahunya..

6. Mohon lah mna mna bantuan pun ooh..bantuan ni utk ibu tunggal je..jdi yg ibu tinggal atau ibu tunggul ni setengah2 label yd diberi org ..nak kemana hala tuju..nak tuntut cerai bukan sesuatu yg mudah..semuanya perlu duit..yg jdi ibu tunggul ni sbenarnya mereka bukan tidak mahu menuntut hak2 mereka di Mahkamah Syariah ..masalah utama wang ringgit..

7. Balik pd cerita tadi..sampai mahkamah.lepas ambik nombor di panggil ke kaunter l.

8.Di beri 2 borang.l borang untuk dokument peribadi .l borang lagi cerita lafaz dari si suami

9. Puan lengkapkan borang ni dulu..tpi x boleh tulis tangan tau .Kena taip kat bilik sebelah luar sana..

10.. Kawan tdi dah merenung muka sya dgn wajah muram..Tak pe..kita isi dulu..x cukup duit ..sya ada bawa duit sikit pujuk sya .Muka dia dah keruh airmata dah mula menitik.
Kasihan betul..

11. Sampai ke jurutaip dia hulur borang ..sehelai ni rm 20.00 ya puan..tibatiba sya rasa nk tercekik x sempat menelan airliur.. ya rm 20..ulangnya sekali lagi.

12. Agak2 la pun tak kan naik taip mcm ni hanya name alamat..butir peribadi charge sampai rm20... klau 2 helai dah rm40. Otak ya ligat mengira.

13.Puan tenguk sini carta ni Pihak Mahkamah dah sedia maalum..klau x puas hati boleh complain kat dia orang..sambil menunjukkan l senarai harga bayaran setiap borang ada yg rm30 ada rm40 mengikut jenis tuntutan..

14. Kawan tdi dah bisik bisik..jom lah balik ..x cukup duit la...sya ada rm50 je ni..sya duduk dikerusi yg ada tarik tangan dia..tak pe..dah sampai sini kita buat je..x cukup sya bantu..alang alang dah sampai sini.

15.lsi borang no 7..rm20..save dlm memory nk tanya balik kat kaunter nnti kenapa semahal tu harga A4 paper..yg bertaip.

16. Balik kaunter l..oleh kerana kawan tdi dah sendu sya bukak mulut tanya pulak pd pegawai ..jawapan yg paling mudah..standart kata org sekarang..ooh itu jurutaip persendirian x ada kaitan dg mahkamah ni..Mak ai senangnya jwp ..yg sana kata harga tu dah dipersetujui oleh mahkamah ..mahkamah kata x ada kena mengenai pulak.. sapa nk jwap ni..?

17. Sya tanya lgi kenape borang ni x boleh tulis tangan je...ooh itu mmg law..hakim x terima..kalau tulis tangan..? Fikir dlm hati agaknya Hakim ni dah tua tua kot rabun baca kes setiap hari..

18.Selesai pegawai tdi merekodkan sesuatu..dia tunjuk arah pergi ambik tarikh bicara kat kaunter sebelah tu..nnti byar pendaftran rm27.00.

19. Lagi sekali tangan sya direntap..eh dah dekat rm47.00 ni mcmana ..x cukup duit la ..tak pe nnti kita buat rayuan mintak kurangkan byaran.Sya cuba memujuk utk menenangkan dia.
Sya kat sini rekod je puan.Nak kurangkan bayaran mintak kat kaunter pembayaran nnti Pegawai tu memberitahu dgn yakin..Tapi hati saya mmg x yakin ni takat lepas tenguk je..

20.Ke kaunter bayaran .rm27..00 puan. Tak boleh kurang ke laju kawan sya bertanya mana boleh.. laju pegawai tu menjawap..
Nak je sya ke kaunter sebelum tadi tunjal dahi pegawai lelaki tdi kerana menipu.. kali ni tangan pulak tangan sya ditarik oleh kawan sya ssb dia boleh agak tindakan sya nak bgi sikit " kata kata manis kat staff yg kata ..nk kurang bayaran pg kaunter bayaran "mmg Pegawai penipu..X faham jgak kenape lah kena byar pendaftran pun rm27.. sgt sgt membebankan..dia warganegara bukan pendatang asing atau pun Pr suami pun warganegara.

21.Andai kata kejadian berlaku pd org yg betul2 ssh .dtg sekadar bawak duit tambang je macamana alamat balik jln kaki..dah duit tinggal rm3.00 je..apa tahlagi nk menjamah nasi .air seteguk pun lepas

22. Siapa yg nak membela wanita 2 macam..ni Mana .dan Apa pihak Kementeria
an Wanita buat..dgn kes kes mcm ni..terlepas pandang ke ..atau di anggap hanya kes2 terpencil.. atau jadi kes isteri di tikam di rodok suami dgn senjata tajam barulah org tu org ni dtg tanya barulah Mak Menteri dtg berkunjung tanya itu ini..baru nak perhatian.Siapa yg sudi nk bg bantuan isteri yg teraniya mcm ni..nak mohon brim dah tentu lah x layak.Ssb di tuntut oleh ketua keluarga..dah tentu kalau jenis suami dah lafaz talak x mahu dtg bukak file ke mahkamah..jgn haraplah duit brim sampai ketangan isteri.

23. Sewajarnya Kementerian sedia maklum berape ramai wanita di nafikan hak untuk mendapat brim tergantung kerana kes penceraian masih belum selesai..kadangkala sampai 2 ke 3 tahun..

24.Atas sebb inilah sya sampai ke mahkamah kerana mahu pembelaan yg sewajarnya pda isteri yg di nafikan haknya.

25.Teringat kata kata seorg sahabat sya jga. Mahkamah Syariah ada lah tempat paling berhantu dah seboleh bolehnya dia mengharamkan kaki ke situ lagi..sekarang baru sya faham maksudnya.

26. Di sini sya nk mohon lah mna2 pihak ada kuasa seperti persatuan ibu tunggal mana NGO.. memberi perhatian masaalah ni demi wanita2 yg masih terbelit masaalah di Mahkamah kerana kekangan wang ringgit..



4 comments:

Anonymous said...

Buat duit daripada orang susah, mmg terbaek.

iskandar said...

Assalamualaikum, saya benar2 simpati dengan kejadian ini. Saya bukan nak komen tunjuk pandai, tapi sekadar untuk renungan. Ni pejabat ugama ni kadang2 rasanya macam lebih kuasanya dari tuhan. Ini peraturan manusia. Adalah timbang rasa. Maanusia bila ada kuasa dah melebihi tuhan pula kuasanya. Cuba kita suruh Hakim jawab. Dia memang tak mahu tulis tangan pada borang ke. Pejabat agama ni kena jawab. Menteri agama kena campur tanganlah. Ni asyik pergi jalan kisahkan yang belum kahwin. Ni yang dah Kawin ni masalah.

Anonymous said...

Hal ni berlaku zaman berzaman.......sepatutnya dah tak berlaku tapi nak buat macamana.....Jakim tolong pantau ok.....jamil khir tolong pantau ok.wajdi dasuki tolong pantau ok....kesiankanlah dengan janda yang dilambung macam bola....disepak sesuka hati....bukan mereka pinta untuk jadi janda..tapi suami mereka tak berperikemanusiaan....tolong belajar dari negara Arab......mereka walau dah ceraikan isteri tapi makan minum anak tetap dijaga kerana itu Amanah Allah.

Zakaria Ali said...

Donia donia....hal hal melibatkan ugama telah di perdagangkan,pegawai agama tutup mata.Islam hanya ditopengkan dgn wang ringgit.

top