Friday, July 1, 2016

MAHATHIR BUAT TAHI, NAJIB TOLONG KAMBUS... TAPI NAJIB JUGA YANG DIPERSALAHKAN!!!



Ada penyokong Mahathir yang sukar untuk menerima hakikat bahawa DEWA KESAYANGAN mereka sebenarnya hanyalah manusia biasa yang apabila berada di puncak kuasa, dia juga menjadi boneka kepada sekelompok manusia yang lebih berkuasa, terutama dari segi wang.

Kalau selama ini, rahsia Mahathir terpendam dan kalaupun dikeluarkan, kurang mendapat perhatian kerana cerita-cerita yang mendewakannya jauh lebih besar berbanding pendedahan kepincangan pentadbirannya. Selama ini juga, ahli-ahli UMNO menelan dan menghadam setiap perbuatan Mahathir mahupun tindak tanduknya hanya kerana Mahathir adalah orang parti dan tanggungjawab mereka adalah untuk memastikan parti mempunyai imej bersih. 

Tetapi apabila Mahathir tidak segan silu memperlihatkan persekongkolannya dengan Lim Kit Siang, BERSIH dan barisan pembangkang yang suatu ketika dahulu menjadikan batang tubuh Mahathir sebagai bahan sesahan yang kemudian dibela oleh orang UMNO tanpa mengambil kira sama ada sesahan itu benar atau sebaliknya, maka satu persatu pula aibnya didedahkan.

DAN TERNGANGALAH BAGI MEREKA YANG BUTA KAYU DAN TIDAK TAHU SEJARAH 22 TAHUN MAHATHIR MEMERINTAH NEGARA INI SECARA menyerahkan kepada taukeh-taukeh kapitalis yang juga menjadi pemodal dan kemudian rakyat Malaysia perlu menggemukkan mereka dengan pelbagai helah konsesi mahupun pampasan bernilai setiap tahun berbilion ringgit.

Malaysia Boleh, kata Mahathir, malahan slogan tersebut dipopularkan oleh Mahathir sendiri. 

Dan kerana slogan itulah, Mahathir membuktikan yang dia sebenarnya jauh lebih teruk berbanding Najib. Malu membuatkan dia cuba mengalihkan kesalahan-kesalahan memalukan yang turut menjejaskan duit negara kepada Najib Abdul Razak.

Dengan kata lain, Mahathir mahu mati dengan tiada kesalahan sebaliknya dia berjaya menjadikan Najib sebagai Perdana Menteri yang paling banyak masalah. 

Mahathir mengarahkan penutupan akhbar The Star dan Sinchew pada tahun 1986... Najib tidak pernah mengarahkan penutupan walau satu akhbar pun, bahkan Pak Lah yang dikatakan tidur dan lembik itu pun tidak meneladani perbuatan Mahathir. 

Mahathir menahan 107 pemimpin politik dan aktivis yang lantang mengkritik pentadbirannya dengan menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri menerusi beberapa operasi dari tahun 1987... Najib pula boleh bertoleransi dan kemudiannya mengambil langkah besar dengan memansuhkan ISA yang telah digunakan secara berleluasa oleh Mahathir. 

Mahathir terlibat dengan spekulasi Forex yang menyebabkan Bank Negara kerugian dengan nilai anggaran RM30 bilion pada tahun 1990-an dan kerugian serta urusniaga tersebut, langsung tidak dibentangkan di Parlimen. Sehingga kini, kerugian sebenar Bank Negara tidak diketahui dan kekal misteri .... 1MDB yang dikaitkan dengan Najib dikatakan mengalami kerugian. Tidak sahaja dibenarkan siasat oleh PAC, tetapi juga dibentangkan di Parlimen dan disokong oleh aset bernilai berbilion ringgit.  

Mahathir mewujudkan Proton dan kerugian beratus bilion semenjak penubuhannya... Najib menyelamatkan Proton menerusi pinjaman mudah RM1.5 bilion dengan Idris Jala dilantik untuk menyelamatkan Proton dan menghapuskan campurtangan politik dalam syarikat tersebut. 

Mahathir mewujudkan Kilang Besi Perwaja dan kerugian RM10 bilion... Najib mewarisi industri yang sarat dengan hutang tanpa dapat berbuat apa-apa.

Mahathir memaksa penswastaan MAS kepada Tajudin Ramli dengan bayaran RM1.8 bilion sedangkan MAS pada ketika itu mempunyai simpanan tunai sebanyak RM600 juta pada tahun 1994. Tidak sampai 10 tahun kemudian, MAS di bawah Tajuddin mengalami kerugian hampir RM9.4 bilion dan kerajaan perlu bailed-out syarikat penerbangan negara itu...... Najib akhirnya terpaksa melantik CEO asing untuk menyelamatkan MAS selain mewujudkan kepercayaan pelanggan antarabangsa kepada MAS.

Hasil kebijaksanaan Mahathir, wujudkan projek timah Maminco-Makuwasa yang telah mencipta kerugian bernilai RM1.8 bilion pada tahun 1981 dan tidak lama selepas itu, RM10 bilion lagi lesap dalam skandal BMF di Hong Kong.
Terlalu banyak kalau hendak disenaraikan, perwarisan masalah dan bebanan yang diberikan oleh Mahathir kepada Najib. Ianya tidak akan terhenti setelah Mahathir bersara sebagai Perdana Menteri, bahkan sehingga sekarang pun, Mahathir tetap berasakan rakyat Malaysia terhutang budi dengan taukeh-taukeh kapitalis dan satu-satunya cara untuk membalas jasa kapitalis-kapitalis tersebut ialah dengan membenarkan mereka memiliki projek dan mereka boleh mengenakan bayaran sesuka hati kepada rakyat, selain kerajaan pula perlu membayar pampasan kepada mereka saban tahun.

Hanya yang benak bengap sahaja tidak pernah tahu bagaimana negara ini berada dalam keadaan hutang sepanjang pentadbiran Mahathir. Dan hutang serta pinjaman modal itu pula adalah dari rakyat negara ini sendiri yang menggunakan perkhidmatan bank, yang kemudian dijamin oleh pinjaman mudah jaminan kerajaan Malaysia.

Legasi 22 tahun Mahathir sebenarnya bukanlah kecemerlangan atau hebatnya Menara KLCC, tetapi hutang yang perlu dibayar kepada taukeh-taukeh kapitalis selain pembolotan projek-projek mega oleh mereka yang kemudian disertakan sekali konsesi serta kutipan tol... sesiapa sahaja yang jadi Perdana Menteri selepas Najib, akan berhadapan dengan perwarisan lapuk yang tidak menguntungkan langsung kerajaan serta rakyat Malaysia secara keseluruhannya.


40 comments:

Anonymous said...

sejarah terdahulu yang hitam berkaitan sesorang akan lebih pekat tonanya kalau merujuk kepada pihak seterusnya (pihak yang pernah memusuhinya).

seteru Tun selama 22 tahun ialah LKS, LGE, Hadi, Sabu dan de fakto. sudah tentu kritikan mereka terhadap Tun semasa itu jauh lebih pedas dari blog ini.

Ted Manoff said...

Dia tak bawak duit balik ke Kerala kalau?

Anonymous said...

Admin ni boleh ketengahkan seribu kebaikan Najib tetapi semua itu tidak boleh menjustifikasikan Najib songlap duit rakyat 2.6B dan 42m masuk akaun peribadinya.

Anonymous said...

Satu yang amat ketara ialah dulu tiada MRT tetapi sekarang dah ada

Anonymous said...

Penulis yg tak sedar diri Dan tak tau diuntung serta tak tau berterimakasih. Kau memuji penyangak Dan perasuah najib Dan menghina tdm. Buatlah selagi diizinkan Allah. Sy berdoa semoga kamu ditarik nikmat tangan yg digunakan kamu utk mengutuk tdm Dan semoga hidup kamu hina sehina perbuatan kutukan kamu terhadap tdm.Amin ya Allah.

Anonymous said...

GST, barang naik, RM jatuh, subsidi dikurangkan dan paling celaka & malang skandal 1MDB..hutang bilion2.

Anonymous said...

Slogan Melayu mudah lupa menjadi..saperti Malaysia boleh... akibatnya banyak perkara Rakyat akan lupakan sbb mind set..dah kena setting.. Nanti..apakah mungkin.. Mahathir tak bersalah sedikit pun sebab dia tak pernah jadi PM.. sebb Rakyat dah lupa.. Nasib nasib..org bijak selalu memijak org bodoh.. Tapi dalam kes ini.. tak payah pijak orang bodoh..sbb org bodoh dgn rela terlentangkan diri.. dgn gaya hina diri.. tak punyai akal..

Anonymous said...

MAHATHIR BUAT TAHI, NAJIB TOLONG KAMBUS... TAPI NAJIB JUGA YANG DIPERSALAHKAN..
korang tak rasa nak gelak sampai guling2 ke...

Anonymous said...

soalan KBAT PT3
Bolehkah kita percaya kpd keling?
A. Ya
B. Tidak

Anonymous said...

Kutukan kau pada tdm terlebih lebih...nampak sgt kau diupah..

dina said...

nice piece of article.
hope the dewa fans read and understand.

Anonymous said...

Banyak bukti tuan hamba..
Buatlah report polis..kita tengok siapa yg kena..jgn berani cwkap dlm blog je..nama je flying kick..apa yg kau nak kick pun aku tak tau..

Anonymous said...

Bukan saja Bn tolong kambus malah Ph tolong kambus dan cuci punggung, uwek!

Anonymous said...

Siapa yang menyuap dedak dan siapa pula yang makan dedak selama 22 tahun.

Sendiri mau tau!

Anonymous said...

ngapa? ada rasakah? hati ada pedih? memang betul apa.

Anonymous said...

sepanjang lu hidup..lu citer apa barang turun harga. lu citer mahkamah mana sudah jatuh hukum najib curi duit rakyat dan skandal 1mdb. mahkamah amerika? mahkamah england? mahkamah geneva? mahkamah uganda? bukti sudah bagi cia, fbi, mosad atau abu sayaf. cakap ada timbun2 bukti. sampai madey tak bolih bawak. sembang serupa gunung bolih jatuh.

Anonymous said...

nak tergelak sampai terguling2 adalah kerana kebodohan sendiri kerana percayakan madey. ikut jer apa dia kata. sebab MALAYSIA BOLIH punya pasal. sampai sekarang kena sembelih. dulu sosial media tak serupa sekarang. yang paling kelakar MELAYU MUDAH LUPA. sape yang lupa yop oi.....

Anonymous said...

B. Tidak

kalau jumpa keling katuk dulu sebelum jumpa ular.

Anonymous said...

aku tak payah upah pun aku akan kutuk.

Anonymous said...

terbaik....

Anonymous said...

aku nak kick mamak madey sebab itu melayu mudah lupa.

Anonymous said...

yang gian dedak dan kebulor dedak...adalah kroni dan para pencen tua. macam anjing...lidah selalu terjelir. ingatkan dia haus atau lapar. tapi dah memang tabiat dia.

Anonymous said...

Orang yang beri komen negatif di atas ni adalah orang yang malas membaca dan tidak tahu berita... Semua tulsan yang admin tulis d atas tu ada di semua dada dada akhbar...apakata jamu yang beri komen negatig pergi ke perpustakaan negara dan cari tajuk tajuk akhbar waktu Mahadey memerintah... Saya walau waktu tu masih kecil..tapi arwah ayah saya rajin beli surat khabar..so baca dah walau tak faham...saya..masih.ingat.dan betul..apa yang admin tulis tu...klau tak silap saya kes BMF kat Hong Kong tu ada pengurus ke..pengarah..mati dibunuhkan....oh...saya kena semak balik...berita dulu2

Anonymous said...

Najib perlu turun..sebagai rakyat malaysia, sy mahu PM yang mengkayakan rakyat, bukan mengkayakan diri sendiri..dalam kita dibebani dengan kos sara hidup yang tinggi, ditambah dengan GST, beliau dan isteri beliau boleh lagi membeli belah sehingga berjuta2 ringgit..yg pelik, masih ada org yang mendewakan najib..bila tersepit, mula le nak menyerang peribadi org lain..cakap nak saman, tak saman2..telur sudah hilang rasanye...

Anonymous said...

saya sokong admin..tokong2 pembangkang tak akan sedikit pun ambil tahu fakta sebenar walau mereka faham..disebabkan otak mereka sudah terkunci..jadi abaikanlah mereka..baca sajalah komen2 mereka yang karut yang tak nilai pun..

Anonymous said...

Tak...tun m bersekongkol dgn komunis korang rasa nak gelak atau mmg dia dah jadi komunis sanggup lacurkan bangsa dan agama ?

Anonymous said...

Semoga Allah pulangkan doa kau kpd sesiapa yg ber-gang dgn komunis..

Anonymous said...

bodoh budak2 pemuja keling tak habis lagi. isap la telor keling tu lama2. nanti korg makin tongong dan bebal. hahaha... org yg kenal madey ,tahulah dia siapa. kau org masih jadi air mani lagi ketika dia naik kerusi pm. bodoh mcm lembu budak2 pemuja keling madey ni

Anonymous said...

Kalau takda upah anak bini kau nak makan apa...huhu

Anonymous said...

Ko nak kaya kena usaha guna akal sekali. Jgn lupa berdoa tau sbb tu yg paling penting. Bukan mintak kt Najib sbb dia manusia mcm ko jgk.

juragan69 said...

Zaman tun hussein putrajaya dh ada ke?

juragan69 said...

Lupa lk aku tun baru je kuar penjara sbb mahkamah kata tun zalim..

juragan69 said...

Dah tau komunis knp lu tk repot.. komunis tu bhai..lu ada bukti mesti lu beran buat report..sembang. ..

juragan69 said...

Berapa bnyk keling lu dh katuk..smbang ke langit

juragan69 said...

Diaorg mkn dedak je...

juragan69 said...

Dh kick ke..kena tngking ngan bini pun lari mencicit..smbng deras sngt kot..ngan org tua je ke..

Kamarulzaman Kamdias said...

Pinjaman 42b 1MDB tu diguna kambus keeugiam zaman TDM? Hihihi...

Anonymous said...

Kalau...semua pemimpin malaysia teruk...tentulah...yg paling teruk...yang ada Skrg ni...orang yg hebat selalunya jatuh kerana perempuan..kerana tangan yg hayun buai...bisa goncang dunia...

Anonymous said...

Eh bangang... aku tak peduli apa tdm buat di era beliau walaupun rugi berbilion sebab rakyat tak susah yg amat mcm skrg. Ko namakan mana pemimpin negara dlm dunia yg tak pernah berhadapan dgn kerugian? Itu lumrah la der. Bukan mcm skrg terang2 masuk 2.6b dlm akaun peribadi, betul ke tu?? Skrg ni terlalu banyak yg menyusahkan rakyat. Ko mungkin keturunan penyamun harta banyak boleh cakap la.

Anonymous said...

Sekarang zaman jiby perintah,mengapa tak repot kesalahan Tdm ,tangkap la ,semua bawah kuasa jiby ,cakap saja buat apa rakyat tak nampak. Masa zaman TDM Malaysia mana ada duit terpaksa dapatkan pelabur luar,tu pun TDM berjaya memajukan negara,silap silap penulis pun pakai kereta proton, tapi penulis ni kaya ,mana nak pakai kereta tempatan

top