Social Icons

Pages

BULETIN 247

Friday, July 1, 2016

MAHATHIR BUAT TAHI, NAJIB TOLONG KAMBUS... TAPI NAJIB JUGA YANG DIPERSALAHKAN!!!



Ada penyokong Mahathir yang sukar untuk menerima hakikat bahawa DEWA KESAYANGAN mereka sebenarnya hanyalah manusia biasa yang apabila berada di puncak kuasa, dia juga menjadi boneka kepada sekelompok manusia yang lebih berkuasa, terutama dari segi wang.

Kalau selama ini, rahsia Mahathir terpendam dan kalaupun dikeluarkan, kurang mendapat perhatian kerana cerita-cerita yang mendewakannya jauh lebih besar berbanding pendedahan kepincangan pentadbirannya. Selama ini juga, ahli-ahli UMNO menelan dan menghadam setiap perbuatan Mahathir mahupun tindak tanduknya hanya kerana Mahathir adalah orang parti dan tanggungjawab mereka adalah untuk memastikan parti mempunyai imej bersih. 

Tetapi apabila Mahathir tidak segan silu memperlihatkan persekongkolannya dengan Lim Kit Siang, BERSIH dan barisan pembangkang yang suatu ketika dahulu menjadikan batang tubuh Mahathir sebagai bahan sesahan yang kemudian dibela oleh orang UMNO tanpa mengambil kira sama ada sesahan itu benar atau sebaliknya, maka satu persatu pula aibnya didedahkan.

DAN TERNGANGALAH BAGI MEREKA YANG BUTA KAYU DAN TIDAK TAHU SEJARAH 22 TAHUN MAHATHIR MEMERINTAH NEGARA INI SECARA menyerahkan kepada taukeh-taukeh kapitalis yang juga menjadi pemodal dan kemudian rakyat Malaysia perlu menggemukkan mereka dengan pelbagai helah konsesi mahupun pampasan bernilai setiap tahun berbilion ringgit.

Malaysia Boleh, kata Mahathir, malahan slogan tersebut dipopularkan oleh Mahathir sendiri. 

Dan kerana slogan itulah, Mahathir membuktikan yang dia sebenarnya jauh lebih teruk berbanding Najib. Malu membuatkan dia cuba mengalihkan kesalahan-kesalahan memalukan yang turut menjejaskan duit negara kepada Najib Abdul Razak.

Dengan kata lain, Mahathir mahu mati dengan tiada kesalahan sebaliknya dia berjaya menjadikan Najib sebagai Perdana Menteri yang paling banyak masalah. 

Mahathir mengarahkan penutupan akhbar The Star dan Sinchew pada tahun 1986... Najib tidak pernah mengarahkan penutupan walau satu akhbar pun, bahkan Pak Lah yang dikatakan tidur dan lembik itu pun tidak meneladani perbuatan Mahathir. 

Mahathir menahan 107 pemimpin politik dan aktivis yang lantang mengkritik pentadbirannya dengan menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri menerusi beberapa operasi dari tahun 1987... Najib pula boleh bertoleransi dan kemudiannya mengambil langkah besar dengan memansuhkan ISA yang telah digunakan secara berleluasa oleh Mahathir. 

Mahathir terlibat dengan spekulasi Forex yang menyebabkan Bank Negara kerugian dengan nilai anggaran RM30 bilion pada tahun 1990-an dan kerugian serta urusniaga tersebut, langsung tidak dibentangkan di Parlimen. Sehingga kini, kerugian sebenar Bank Negara tidak diketahui dan kekal misteri .... 1MDB yang dikaitkan dengan Najib dikatakan mengalami kerugian. Tidak sahaja dibenarkan siasat oleh PAC, tetapi juga dibentangkan di Parlimen dan disokong oleh aset bernilai berbilion ringgit.  

Mahathir mewujudkan Proton dan kerugian beratus bilion semenjak penubuhannya... Najib menyelamatkan Proton menerusi pinjaman mudah RM1.5 bilion dengan Idris Jala dilantik untuk menyelamatkan Proton dan menghapuskan campurtangan politik dalam syarikat tersebut. 

Mahathir mewujudkan Kilang Besi Perwaja dan kerugian RM10 bilion... Najib mewarisi industri yang sarat dengan hutang tanpa dapat berbuat apa-apa.

Mahathir memaksa penswastaan MAS kepada Tajudin Ramli dengan bayaran RM1.8 bilion sedangkan MAS pada ketika itu mempunyai simpanan tunai sebanyak RM600 juta pada tahun 1994. Tidak sampai 10 tahun kemudian, MAS di bawah Tajuddin mengalami kerugian hampir RM9.4 bilion dan kerajaan perlu bailed-out syarikat penerbangan negara itu...... Najib akhirnya terpaksa melantik CEO asing untuk menyelamatkan MAS selain mewujudkan kepercayaan pelanggan antarabangsa kepada MAS.

Hasil kebijaksanaan Mahathir, wujudkan projek timah Maminco-Makuwasa yang telah mencipta kerugian bernilai RM1.8 bilion pada tahun 1981 dan tidak lama selepas itu, RM10 bilion lagi lesap dalam skandal BMF di Hong Kong.
Terlalu banyak kalau hendak disenaraikan, perwarisan masalah dan bebanan yang diberikan oleh Mahathir kepada Najib. Ianya tidak akan terhenti setelah Mahathir bersara sebagai Perdana Menteri, bahkan sehingga sekarang pun, Mahathir tetap berasakan rakyat Malaysia terhutang budi dengan taukeh-taukeh kapitalis dan satu-satunya cara untuk membalas jasa kapitalis-kapitalis tersebut ialah dengan membenarkan mereka memiliki projek dan mereka boleh mengenakan bayaran sesuka hati kepada rakyat, selain kerajaan pula perlu membayar pampasan kepada mereka saban tahun.

Hanya yang benak bengap sahaja tidak pernah tahu bagaimana negara ini berada dalam keadaan hutang sepanjang pentadbiran Mahathir. Dan hutang serta pinjaman modal itu pula adalah dari rakyat negara ini sendiri yang menggunakan perkhidmatan bank, yang kemudian dijamin oleh pinjaman mudah jaminan kerajaan Malaysia.

Legasi 22 tahun Mahathir sebenarnya bukanlah kecemerlangan atau hebatnya Menara KLCC, tetapi hutang yang perlu dibayar kepada taukeh-taukeh kapitalis selain pembolotan projek-projek mega oleh mereka yang kemudian disertakan sekali konsesi serta kutipan tol... sesiapa sahaja yang jadi Perdana Menteri selepas Najib, akan berhadapan dengan perwarisan lapuk yang tidak menguntungkan langsung kerajaan serta rakyat Malaysia secara keseluruhannya.


48 comments:

Anonymous said...

sejarah terdahulu yang hitam berkaitan sesorang akan lebih pekat tonanya kalau merujuk kepada pihak seterusnya (pihak yang pernah memusuhinya).

seteru Tun selama 22 tahun ialah LKS, LGE, Hadi, Sabu dan de fakto. sudah tentu kritikan mereka terhadap Tun semasa itu jauh lebih pedas dari blog ini.

Ted Manoff said...

Dia tak bawak duit balik ke Kerala kalau?

Anonymous said...

Admin ni boleh ketengahkan seribu kebaikan Najib tetapi semua itu tidak boleh menjustifikasikan Najib songlap duit rakyat 2.6B dan 42m masuk akaun peribadinya.

Anonymous said...

Satu yang amat ketara ialah dulu tiada MRT tetapi sekarang dah ada

Anonymous said...

Penulis yg tak sedar diri Dan tak tau diuntung serta tak tau berterimakasih. Kau memuji penyangak Dan perasuah najib Dan menghina tdm. Buatlah selagi diizinkan Allah. Sy berdoa semoga kamu ditarik nikmat tangan yg digunakan kamu utk mengutuk tdm Dan semoga hidup kamu hina sehina perbuatan kutukan kamu terhadap tdm.Amin ya Allah.

Anonymous said...

GST, barang naik, RM jatuh, subsidi dikurangkan dan paling celaka & malang skandal 1MDB..hutang bilion2.

Anonymous said...

Slogan Melayu mudah lupa menjadi..saperti Malaysia boleh... akibatnya banyak perkara Rakyat akan lupakan sbb mind set..dah kena setting.. Nanti..apakah mungkin.. Mahathir tak bersalah sedikit pun sebab dia tak pernah jadi PM.. sebb Rakyat dah lupa.. Nasib nasib..org bijak selalu memijak org bodoh.. Tapi dalam kes ini.. tak payah pijak orang bodoh..sbb org bodoh dgn rela terlentangkan diri.. dgn gaya hina diri.. tak punyai akal..

Anonymous said...

MAHATHIR BUAT TAHI, NAJIB TOLONG KAMBUS... TAPI NAJIB JUGA YANG DIPERSALAHKAN..
korang tak rasa nak gelak sampai guling2 ke...

Anonymous said...

soalan KBAT PT3
Bolehkah kita percaya kpd keling?
A. Ya
B. Tidak

Anonymous said...

Kutukan kau pada tdm terlebih lebih...nampak sgt kau diupah..

dina said...

nice piece of article.
hope the dewa fans read and understand.

Anonymous said...

Banyak bukti tuan hamba..
Buatlah report polis..kita tengok siapa yg kena..jgn berani cwkap dlm blog je..nama je flying kick..apa yg kau nak kick pun aku tak tau..

juragan 69 said...

Bhai...waima 1001 keburukan tun yg lu hujah kn ttp yg lbh mnmpkkan 100001 kebangangan ahl umno dan para pimpinan umno dulu kini dan selamanya...bangangnya ahli umno kerana ttp pertahankn presiden umno (tun m) wlupun beliau sdg mnjual negara kpd kapitalis (hujah lu) kemana pergi pemimpin umno yg agak cerdik sikit dari ahli biasa..adakah najib,zahid,Nazri, tajuddin,ku nan waima pak lah sndiri belum lahir kedunia waktu tun jd pm (22 tahun) atau mereka blm mnjd ahli umno sewaktu tun presiden umno.
bhai aku nk tnya lu adakah semasa tun mnjd pm merangkap presiden umno lu masih bersekolah, sbb TFK ujud semasa tun masih mnjd presiden umno dan TFK juga antara blog pro tun...sapa yg handle blog TFK???adakah lu hnya mewarisi...
malangnya parti umno apabila pimpinan yg sedia ada hnya redha apabila presiden(tun m) sdg mengadai maruah bangsa dan mnjual negara kpd kapitalis...mnkin klu najib,zahid nazri atau pimpinan skrg trmasuk blogger spti lu ujud waktu tu maka tun tk berani utk lakukn segala kejahatan yg lu hujah kn. ...hahaha untung dan bertuah sungguh umno skrg sbb diwakili manusia suci yg diketuai oleh najib dan diawasi oleh blogger sprti TFK...harap2 ahli umno tidak ulangi bangang sbgi ahli umno zaman tun dgn redha spa saja tindakan presiden umno...ttp najib adalah sesuci insan yg mnjd presiden umno...hidup najib hidup umno...mati najib maka masihkh ada insan suci utk teruskan legasi najib...

Anonymous said...

Bukan saja Bn tolong kambus malah Ph tolong kambus dan cuci punggung, uwek!

Anonymous said...

Siapa yang menyuap dedak dan siapa pula yang makan dedak selama 22 tahun.

Sendiri mau tau!

Anonymous said...

ngapa? ada rasakah? hati ada pedih? memang betul apa.

Anonymous said...

sepanjang lu hidup..lu citer apa barang turun harga. lu citer mahkamah mana sudah jatuh hukum najib curi duit rakyat dan skandal 1mdb. mahkamah amerika? mahkamah england? mahkamah geneva? mahkamah uganda? bukti sudah bagi cia, fbi, mosad atau abu sayaf. cakap ada timbun2 bukti. sampai madey tak bolih bawak. sembang serupa gunung bolih jatuh.

Anonymous said...

nak tergelak sampai terguling2 adalah kerana kebodohan sendiri kerana percayakan madey. ikut jer apa dia kata. sebab MALAYSIA BOLIH punya pasal. sampai sekarang kena sembelih. dulu sosial media tak serupa sekarang. yang paling kelakar MELAYU MUDAH LUPA. sape yang lupa yop oi.....

Anonymous said...

B. Tidak

kalau jumpa keling katuk dulu sebelum jumpa ular.

Anonymous said...

aku tak payah upah pun aku akan kutuk.

Anonymous said...

terbaik....

Anonymous said...

aku nak kick mamak madey sebab itu melayu mudah lupa.

Anonymous said...

yang gian dedak dan kebulor dedak...adalah kroni dan para pencen tua. macam anjing...lidah selalu terjelir. ingatkan dia haus atau lapar. tapi dah memang tabiat dia.

Anonymous said...

Orang yang beri komen negatif di atas ni adalah orang yang malas membaca dan tidak tahu berita... Semua tulsan yang admin tulis d atas tu ada di semua dada dada akhbar...apakata jamu yang beri komen negatig pergi ke perpustakaan negara dan cari tajuk tajuk akhbar waktu Mahadey memerintah... Saya walau waktu tu masih kecil..tapi arwah ayah saya rajin beli surat khabar..so baca dah walau tak faham...saya..masih.ingat.dan betul..apa yang admin tulis tu...klau tak silap saya kes BMF kat Hong Kong tu ada pengurus ke..pengarah..mati dibunuhkan....oh...saya kena semak balik...berita dulu2

Anonymous said...

Najib perlu turun..sebagai rakyat malaysia, sy mahu PM yang mengkayakan rakyat, bukan mengkayakan diri sendiri..dalam kita dibebani dengan kos sara hidup yang tinggi, ditambah dengan GST, beliau dan isteri beliau boleh lagi membeli belah sehingga berjuta2 ringgit..yg pelik, masih ada org yang mendewakan najib..bila tersepit, mula le nak menyerang peribadi org lain..cakap nak saman, tak saman2..telur sudah hilang rasanye...

Anonymous said...

saya sokong admin..tokong2 pembangkang tak akan sedikit pun ambil tahu fakta sebenar walau mereka faham..disebabkan otak mereka sudah terkunci..jadi abaikanlah mereka..baca sajalah komen2 mereka yang karut yang tak nilai pun..

Anonymous said...

Tak...tun m bersekongkol dgn komunis korang rasa nak gelak atau mmg dia dah jadi komunis sanggup lacurkan bangsa dan agama ?

Anonymous said...

Semoga Allah pulangkan doa kau kpd sesiapa yg ber-gang dgn komunis..

Anonymous said...

bodoh budak2 pemuja keling tak habis lagi. isap la telor keling tu lama2. nanti korg makin tongong dan bebal. hahaha... org yg kenal madey ,tahulah dia siapa. kau org masih jadi air mani lagi ketika dia naik kerusi pm. bodoh mcm lembu budak2 pemuja keling madey ni

Anonymous said...

Kalau takda upah anak bini kau nak makan apa...huhu

Anonymous said...

Ko nak kaya kena usaha guna akal sekali. Jgn lupa berdoa tau sbb tu yg paling penting. Bukan mintak kt Najib sbb dia manusia mcm ko jgk.

juragan69 said...

Zaman tun hussein putrajaya dh ada ke?

juragan69 said...

Lupa lk aku tun baru je kuar penjara sbb mahkamah kata tun zalim..

juragan69 said...

Dah tau komunis knp lu tk repot.. komunis tu bhai..lu ada bukti mesti lu beran buat report..sembang. ..

juragan69 said...

Berapa bnyk keling lu dh katuk..smbang ke langit

juragan69 said...

Diaorg mkn dedak je...

juragan69 said...

Dh kick ke..kena tngking ngan bini pun lari mencicit..smbng deras sngt kot..ngan org tua je ke..

Kamarulzaman Kamdias said...

Pinjaman 42b 1MDB tu diguna kambus keeugiam zaman TDM? Hihihi...

Anonymous said...

Kalau...semua pemimpin malaysia teruk...tentulah...yg paling teruk...yang ada Skrg ni...orang yg hebat selalunya jatuh kerana perempuan..kerana tangan yg hayun buai...bisa goncang dunia...

Anonymous said...

Eh bangang... aku tak peduli apa tdm buat di era beliau walaupun rugi berbilion sebab rakyat tak susah yg amat mcm skrg. Ko namakan mana pemimpin negara dlm dunia yg tak pernah berhadapan dgn kerugian? Itu lumrah la der. Bukan mcm skrg terang2 masuk 2.6b dlm akaun peribadi, betul ke tu?? Skrg ni terlalu banyak yg menyusahkan rakyat. Ko mungkin keturunan penyamun harta banyak boleh cakap la.

Anonymous said...

Sekarang zaman jiby perintah,mengapa tak repot kesalahan Tdm ,tangkap la ,semua bawah kuasa jiby ,cakap saja buat apa rakyat tak nampak. Masa zaman TDM Malaysia mana ada duit terpaksa dapatkan pelabur luar,tu pun TDM berjaya memajukan negara,silap silap penulis pun pakai kereta proton, tapi penulis ni kaya ,mana nak pakai kereta tempatan

Anonymous said...

Whatever it is, Zaman Tun Rakyat tak susah....tak ada gst, minyak petrol tak naik turun, harga barang pun tak naik...

Anonymous said...

Gst utk mengekang pendapatan haram dari
Pengimport.yg dulu suka declare tak betul dgn kastam.mereka2 ni dulu untung berpuluh juta dari penipiuan tax.untung berpuluh juta mkn anak bini dia org saja.skrg dah tak dapat lagi buat mcm tu kerana terpaksa declare dgn betul atau akan didakwa.mereka2 ini lah yg memporak perandakan harga barang bertujuan utk cuba menghapuskan gst.apabila gst hapus mereka ada peluang utk mencari keuntungan spt dahulu yg sekarang mereka telah pun kehilangan.ternyata mereka2 ini adalah saudagar2 kaya.peniaga2 kaya (tentu kita faham siapa)oleh yg demikian mereka merencana mewawarkan yg gst tak bagus kepada rakyat bawahan untuk bangun menentang gst.utk merialisasikan keyataan itu.mereka2lah yg menaikkan harga barang.dgn tak secara langsung terkena kpd kita.dan memang itulah perancangan mereka.kita yg tak mengkaji terus meroyan...kalau gst ni buruk sgt.kenapa negara2 maju semuanya mengaplikasikan gst.malah lebih tinggi dari negara kita.tetapi peniaga2 mereka lebih telus.tidak ada perasaan utk terlalu menipu spt peniaga2 malaysia yg tamak yg ada sifat ingin menindas.(tau kan siapa kebanyakkan jadi peniaga kan?)...itu satu bab..cuba difikirkan.
Patut kita boikot peniaga2 ni.tapi biasalah org kita mana pernah bersatu.semua pentingkan diri.dan org lain akan mengambil kesempatan dari oerpecahan kita.dan itu lah tujuan mereka yg sebenar.
Kedua...masaalah jual tanah kepada orang asing ni dah terjadi lama.adakah tanah org melayu yg berstatus hak milik bumiputra boleh dibeli oleh bkn bumiputra.semua kita tahu tidak bolehkan.?tapi sejak bila dia dah mcm dibolehkan.takkan sejak pm baru ni.?
Dah lama dah.diolah berbagai utk dibolehkan.dibina rumah beratus juta.mmg ada koata utk bumiputra.tapi berapa kerat yg boleh beli?apabila tidak terjual.contractor minta pengecualian kerana mereka akan kerugian kalau koata2 ini tidak terjual.kita dah fahamkan tadi berapa kerat yg boleh beli.so koata itu pun dimansuhkan buat developer terbabit.dan rumah itu terjual.terjual kepada non bumi..nampak? Dan mmg itulah strategy mereka buat rumah mahal.utk tak bagi kita beli.jadi mereka2 lah yg boleh beli diatas tanah rezab melayu.daan harus diingat.bila non bumi beli yakni org tempatan.maka pegangannya sampai lah keanak.cucu.cicit.piut lah jwbnya.dan conform tungging buyong takkan dapat balek selagi ada keturunannya.so disini aku rasa ada kebaikkan dijual ke rakyat negara china.paling tidak boleh jadi anak cucu piutnya tak nak dok malaysia.maka dia pun jual balek.cuma org kita kena stanby duit sajalah.kalau takada juga duit masa tu.terlepas ketgn org lain lah juga.terutama jiran sblh tambak.itu satu bab.
Bab ni pula dari segi keselamatan.apabila investor dari sesebuah negara banyak berada disesebuah negara maka tak secara langsung.kepentingan mereka akan dijaga.Disini pada pendapat aku malaysia akan lebih selesa dan selamat dari diancam oleh kuasa besar lain terutama US atau kumpulan Daes yg ditaja oleh US atau Israel..dan kena faham.anak didik Israel hanya seberang tambak sebagai pengintip.Takkan korang tak tau didikkan ini telah bermula sebaik sahaja mereka berpisah dari Tanah Melayu lagi.Lamaa dah tu.tapi oleh kerana puak2 mereka yg ada disini blom kuat.maka tidak adalah provokasi2 melampau..lagi pun bumi masih bersatu.tapi tengok skrg.yg dlm.pun dah banyak buat provokasi.sbb mereka dah mula tengok kita dah berpecah..Jadi terpulanglah.Cina beli tanah malaysia.mereka bukan warganegara.tapi kalau yg membeli tu warganegara.jwbnya duduk hutan la kita sikit hari.tak percaya.? Kalau kita beli sblh pun.kalau tiap hari anjing menyalak.mau lari mlm jugak tak tahan.disidainya baalifbaya.sblh rumah tiap hari.conform lari.haha.tak percaya? Tapi bkn semua ada yg ok.itu lah strategy utk mendapat kawasan.jgn tak faham.
Semoga kita tak.pernah lupa.jgn kita terlampau selesa..kita asyik bergaduh.sementara mereka memasang strategy..tapi apa nak buat.Melayu mudah lupa.nak.pesan nii..kalau yg masih dok bekerja lagi tu.tak perlu panjang2 komen lah.sbb aku dah lama pencen.yg masih dok menyusu tapi aku dah lepas stp.lagi la jgn komen.sbb korang masih muda.

Anonymous said...

Dh tu kenapa rakyat yg perlu byr gst? Company bleh claim pulak?

mohamad azizi said...

Cerita nya kat sini sepatut nya dari dahulu masa sebelum nk tubuhkan sesebuah negara,perlu sepenuhnya ikut cara islam..bukan kafir..aku xnk cakap sesiapa,tapi sama sama islam,melyu cina indu mamak ke x kisah.janji agama nya islam.nabi Muhammad pun dah mengajar kita dan berpesan pd kita..so ingat ingatlah..penulis blog ni kalau betul ko cakap takpe tapi kalau ko salah,ko tanggung la fitnah yang ko buat..

Anonymous said...

Abis dgn china yg najib d0k kepit batu lanjut tu bkn k0munis ke beng0ng.

Anonymous said...

Abis kau bkn manusia ke.lupe plak.lu kan dedak.

Anonymous said...

Xhbis2 beng0ng bdk ni.rakyat xsusah pn dlu.tenang je.pale pn 0k layan je.leni rakyat malu ad pm mcm najibkepit.

 
Blogger Templates