Social Icons

Pages

BULETIN 247

Saturday, January 31, 2015

HARGA MINYAK DAH TURUN TAPI PERCAYALAH, HARGA BARANG AKAN DINAIKKAN SAMPAI RAKYAT MALAYSIA MARAH DAN SALAHKAN NAJIB!!!



Mulai tengah malam ini, harga petrol RON95, RON97 dan diesel. Sekaligus menyanggah keseronokan Rafizi Ramli, Tony Pua dan Lim Guan Eng yang awal-awal lagi telah menyatakan rancangan besar-besaran para peniaga dan peruncit Cina untuk 'menutup kedai' dalam usaha melakukan tekanan dan ugutan agar harga barang dan perkhidmatan yang tidak diturunkan, tidak dipertikaikan.

Teori kononnya harga minyak diturunkan akan mendorong penurunan harga barang dan perkhidmatan telah dibuktikan MENGARUT SAMA SEKALI!!!

Persoalannya mengapa tidak wujud desakan dan tekanan agar harga barang dan perkhidmatan diturunkan? Mana segala pemimpin parti politik yang sebelum ini amat bijaksana untuk menekan dan mewujudkan persepsi yang kerajaan tidak pandai menguruskan negara sehingga mebiarkan harga minyak naik?


Adakah lebih mudah menekan kerajaan berbanding menekan para pemborong, orang tengah, peruncit dan pengilang untuk menurunkan harga barangan dan perkhidmatan memandangkan mereka inilah yang begitu pantas menaikkan harga barang apabila harga minyak dinaikkan?

Tiada sesiapakah yang berotak untuk mendesak dan menekan golongan pengilang, pemborong, pengedar dan peruncit yang cukup pantas memberikan alasan harga minyak untuk kenaikan harga barang dan perkhidmatan?

Atau sebenarnya memgambil kira ugutan yang para peniaga Cina akan tutup kedai dan menghentikan aktiviti perniagaan, maka kita boleh buat kesimpulan bahawa semua ini didalangi pihak berkenaan bagi mewujudkan kemarahan dan kebencian awam kepada Kerajaan UMNO-BN.

Kalau tidak, kenapa agaknya Lim Guan Eng sendiri yang mengugut para peniaga Cina akan hentikan operasi perniagaan? Takkan semata-mata untuk memastikan keengganan mereka menurunkan harga, tidak dipersoalkan?


17 comments:

Anonymous said...

Mereka-mereka yang gagal turunkan harga barangan dan perkhidmatan walaupun harga minyak dah turun adalah pegkhianat ekonomi Negara. Lebih baik kerajaan kekalkan harga minyak pada tahap RM2.30 seliter dan ambil keuntungan untuk subsidi barang keperluan dan pengangkutan awam. Lebih mudah kerajaan mengawal harga barangan dan perkhidmatan di bawah kawalan mereka.

Anonymous said...

Setuju apa anon atas tulis. Turunlah harga minyak sampai 1liter rm1 , harga barang takkan ikut turun punya.

Anonymous said...

Salam,
Harga barang akan naik bila harga minyak naik kembali. Minyak dah turun 2 kali, harga barang mungkin naik ikut kenaikan minyak. Turun mungkin tidak sebab nak cover gaji manima dan nilai ringgit bagi brg import. Mungkin la. Enjoy guna keta jer la bila minyak turun. Makanan tak turun harga walaupun dulu naik sbb minyak naik harga

berasiam said...

itulah gambaran bila gst fikuatkuasakan kelak. selagi namanya cina, mereka akan terus mensabotaj kerajaan. perniagaan yang mereka kuasai akan digunakan sebagai platform untuk mencapai matlamat politik. mampukah kerajaan menguatkuasakan segala akta yang wujud atau mewujudkan akta baru untuk mengawal tindakan peniaga cina ini. kita tahu mereka sanggup menyuap penguatkuasa berapa banyak sekalipun. yang mereka takut jika lesen mereka ditarik balik dan mereka tidak boleh berniaga. kerajaan perlu tegas. kaki tangan kerajaan perlu menguatkuasakan segala undang-undang yang ada. jangan hanya dakwa penerima rasuah seperti dalam kes bekas ketua pengarah tekun. kenapa yang beri rasuah terlepas begitu sahaja. masing-masing boleh didakwa. asyik yang terima sahaja masuk didakwa dan dihukum, makin sukalah pemberi rasuah. dahlah dapat bisnes yang untung, lepas itu dapat kenakan penjawar awam yang majoritinya melayu. sprm perlu ubah pendekatan siasatan dalam hal ini supaya kedua-dua penerima dan lebih penting lagi pemberi rasuah didakwa dan dikenalan hukuman setimpal. gst yang balal bermula pada 1 april akan menyaksikan kilang fitnah dan sabotaj peniaga cina terhadap kerajaan meningkat, sekaligus dengan rasuahnya.

Anonymous said...

Kerajaan UMNO/BN harus melindungi pengundi-pengundinya di kalangan Bumiputra Sabah & Sarawak/Melayu dan India yang memberi undi semasa PRU13 lalu. Peduli apa dengan kaum yang tak memberi undi untuk membentuk Kerajaan. Ambil tindakan kerana selama ini merekalah yang mencorak dan menekan Kerajaan sekaligus sasarannya adalah golongan yang mengundi parti Kerajaan. Ambil tindakan tegas bukan rugipun.

Anonymous said...

MINYAK TURUN......HARGA BARANG ? PAKAR EKONOMI LEMBU MANA ? RASPUSI MANA.....AWAK AWAK KAT MANE.....AWAK AWAK KAT MANE.....

Anonymous said...

dapigs mana spesis yg turun harga...naik dan tipu ada ler!!!!!
dapigs tipu dan alasan sama wajib!!!!
spesis lahabau lagi malaun!!!!

Anonymous said...

Memang ada barangan naik harga pun tapi peniaga tidak menggukan minyak sebagai alasan mereka mencari helah lain.

hangkedee said...

Spesis HARAMJADAH pendatang dari Tongsan Mali maà berkiblatkan keuntongan. Yg sedih ada orang melayu sendiri yg sanggup jadi barua totok daPig.

hangkedee said...

Spesis HARAMJADAH pendatang dari Tongsan Mali maà berkiblatkan keuntongan. Yg sedih ada orang melayu sendiri yg sanggup jadi barua totok daPig.

Anonymous said...

yg malangnya apabila ada spesis melayu yg menyokong dan menolong menjayakan rancangan dan matlamat spesis malaun lagi lahabau ni!!!!

anakmalaysia said...

Tak pe kalau ada haramjadah yg masih menolong spesis Dapigs dan Aljuburi sbb bilangan amat terlalu kecil ...kami amat yakin majoriti besar menyumpah kedua2 penghianat Dogs n Pigs n Aljuburi ini.

Anonymous said...

Boikot je..brg2 yg bukan keperluan asas... peniaga ni bila brg laku akan ade cubaan naikkan harga... bila naik harga kita boikot ...tengoklah harganya akan turun... kita boikot dgn cara kurangkan bergantung pd brg2 yg naik harga. Tukar brand lain ...cth sardin, sabun2 pencuci..., pampers, santan kotak...pernah berlaku cubaan naikkan harga santan kotak satu jenama(mmg jenama ni kualiti baik dan dpt sambutan) ...bila laris dan shelf cepat kosong....mereka naikkan harga 30 sen. .sejak itu saya rasa ramai yg boikot... santan tu mula tak laku... kemudian harga turun balik. Juga satu produk potato chips.. bila naik mendadak... pembeli boikot dan sejak tu harga back tu normal... brg2 ni kita blh control.pembelian ... klu dulu beli 1 seminggu... kurangkan jadi 1 dlm tempoh 2 minggu...atau tukar brand lain....sama2 kita cuba.

Anonymous said...

menjelang pru 14 isu minyak dah tak relevan
bg puak2 pr.....isu gst pulak yg dibawa....tanpa gst harga barang pasti turun mendadak.....dasar sondol oleh puak2 dajjal.
tol kat selangor bila nak diturunkan/dihapuskan wahai lahabau pakatan rakyat¿¿

Mamluk Qalawun said...

Satu kempen turun harga barang harus di lancarkan mendesak peniaga cina2 bangsat menurunkan nilai jualan harga jualan barangan mereka. Jangan bg muka. Kalau kerajaan tak mau buat kempen ni kita kalih kempen suruh Hasan malek plak turun jawatan.

Nazim Mohd Nasir said...

salam suadara/i

Benda pertama yg patut dilakukan. BOIKOT KOPITIAM PAPA RICH , OLD TOWN, HAINAN DLL CINA PUNYA. PAKAT BOIKOT. MCD N STARBUCK BOIKOT PUNYA STYLE.

Nazim Mohd Nasir said...

salam suadara/i

Benda pertama yg patut dilakukan. BOIKOT KOPITIAM PAPA RICH , OLD TOWN, HAINAN DLL CINA PUNYA. PAKAT BOIKOT. MCD N STARBUCK BOIKOT PUNYA STYLE.

 
Blogger Templates