Yang dia sentiasa dabik dadakan adalah, orang tak boleh jawab dia!!!
Nah, hari ini, satu forum telah dianjurkan membabitkan wakil-wakil dari KIDEX, wakil-wakil rakyat mahupun yang cuba menjadi wakil rakyat dan meroyan kerana kehilangan kuasa seperti Zaid Ibrahim di Dataran Petaling Jaya jam 10:00 pagi tadi.
Tony Pua pun ada sekali. Tony Pua kemudiannya berlalu tanpa menyoal suatu apa pun, tetapi untuk menutup malu dan berniat menipu, Tony Pua kemudiannya menghebahkan kononnya dia tidak dibenarkan bercakap.
Bagaimanapun, saksi di tempat tersebut, membidas dan menyatakan bahawa Tony Pua menipu. Bukan tidak ada peluang untuk bertanya dan berhujah tetapi Tony Pua tidak menggunakan peluang tersebut sebaliknya terburu-buru meninggalkan tempat berkenaan.
DAP Selangor mendakwa (baca: Tony Pua) mendakwa mereka tidak dibenarkan berucap di hadapan orang ramai untuk menerangkan kegagalan mereka menghentikan projek lebuhraya tersebut.
Dakwaan itu bagaimanapun, dinafikan oleh penganjur anti-lebuhraya KIDEX yang menerangkan mereka telah memberikan peluang kepada Tony Pua dan DAP tetapi Tony Pua sendiri yang balik awal.
Menteri Besar Selangor, Azmin Ali telah berikrar, Kerajaan Negeri Selangor akan meneruskan projek KIDEX apabila manfaatnya diyakini.
Sebelum Azmin Ali menjadi Menteri Besar, para pemimpin DAP dan PKR telah berjanji untuk membatalkan projek KIDEX dan menjadikan ianya sebagai salah satu alasan untuk menyingkirkan Khalid Ibrahim daripada jawatan Menteri Besar Selangor.
Keputusan Azmin Ali untuk meneruskan projek tersebut, membuatkan DAP berang memandangkan kebanyakan yang tanah yang terlibat mempunyai kaitan dengan orang Cina!
Perjanjian konsesi KIDEX telah ditandatangani pada 15 November 2013 dan telah diberikan tempoh selama setahun untuk memulakan kerja. Pada November tahun lepas, ia telah diberikan penangguhan selama tiga bulan selepas beberapa syarat gagal dipenuhi.
Lebuhraya sepanjang 26.1 kilometer yang bermula dari tol New Klang Valley Expressway (NKVE) di atas Lebuhraya Sprint di Damansara Interchange dan berakhir di Damansara Puchong Highway (LDP) di Seksyen 2 Bandar Kinrara.
Menurut syarikat konsesi, KIDEX akan menyuraikan kesesakan lalulintas di LDP kada kadar 25% sehingga 30% selain jalan-jalan tempatan seperti di kawasan Bandar Utama dari 10% sehingga 20%.
Dengan 12 interchange, lebuhraya bernilai RM11.5 bilion itu akan menghubungkan Lebuhraya Damansara Puchong (LDP) dengan Lebuhraya Sprint yang mana para penduduk sendiri menyatak, laluan tersebut sangat sesak terutama pada waktu puncak.
Tapi kalau dah namanya DAP, mereka peduli apa dengan faktor-faktor tersebut. Yang penting bagi mereka, walaupun perlu untuk sebuah lebuhraya yang dapat menyuraikan kesesakan, JANGAN SESEKALI SENTUH TANAH ATAU PROPERTY MILIK CINA!
Ia samalah seperti yang berlaku di Kajang sehinggalah lencongan terpaksa dibuat di tanah Melayu-Bumiputera agar laluan yang diperbesarkan tidak menyentuh walau seinci pun tanah Kampung Baru Sungai Chua walaupun Kampung Baru tersebut hanyalah berstatus tanah pajakan!!!
Kesilapan kerajaan baik Persekutuan mahupun Kerajaan Negeri ialah, sepatutnya mereka memikirkan dan merancangkan pembinaan KIDEX di atas tanah Melayu, bukannya hak milik Cina, kemudian barulah DAP akan bersetuju bahkan mendesak agar dipercepatkan projek tersebut.
4 comments:
DAP bukankah Dajjal Alliance People/Party!!!
Di sekeliling Tony Pua ada kaki pembodek kot.
Selesaikan dulu rampasan tanah di DATUM..lepas tu bolehla kecoh psl KIDEX.
kalau Melayu dok DATUM, tak perlu jem & tol.
ITU BARU IKHLAS- DAP/PKR menyelesaikan masalah Rakyat.
Tak kan tak nampak lagi wayang Cina DAP....
Semua nak jadi hero Cina. Perangai suey...pembangunan mahu, tapi seinci tanah pun tak nak mengalah. Memang dasar..
Post a Comment