Social Icons

Pages

BULETIN 247

Monday, February 2, 2015

BILA TNB NAK TURUNKAN TARIFF ELEKTRIK? SETAKAT BEKUKAN KENAIKAN, TAK GUNA!!!



TNB ketika memberikan kewajaran mengapa Kerajaan perlu akur dengan kenaikan tariff elektrik menjadikan kenaikan bahan api sebagai alasan utamanya. Pada ketika itu, tidak pula TNB menyatakan bahawa TNB terlalu bergantung kepada arang batu, sebaliknya minyak dan gas.

Namun penurunan harga minyak dunia dan Malaysia sendiri sudah menurunkan harga untuk penggunanya sebanyak dua kali pada kadar yang besar, TNB masih juga tidak menurunkan tarif elektrik. Cuma beberapa minggu lepas, TNB menyatakan bahawa kenaikan tarif ditahan sementara menunggu harga bahanapi 'kembali stabil'.

Eh, pelik juga alasan yang diberikan. Masa harga minyak mentah dunia naik beratus ringgit setong, tak pula digunakan alasan 'tunggu harga stabil', sebaliknya tarif dinaikkan juga walaupun rakyat menyatakan bantahan.

Sekarang, semua pandangan terarah kpada TNB yang masih mendiamkan diri. Pembekuan kenaikan tarif elektrik TNB telah diumumkan oleh Perdana Menteri pada 20 Januari 2015 dalam intervensi Bajet 2015.

Banyak pihak yang mengeluh tentang 'caj-caj tersembunyi' pada bil domestik TNB. Walaupun cuba berselindung dengan menyatakan TNB memberikan elektrik percuma kepada pengguna di bawah RM20, rasa-rasanya kebanyakan yang mendapat kemudahan tersebut adalah pendatang asing yang lebih banyak bergelap daripada menggunakan lampu serta tidak mempunyai banyak barangan elektrik keperluan isi rumah bagi memudahkan mereka berpindah apabila diserbu.

Berbanding penduduk tempatan terutama di kawasan bandar, bil berharga RM20 merupakan impian yang tidak akan kesampaian, sekalipun yang digunakan di rumah sekadar lampu kalimantang, sebuah peti sejuk dan sebuah mesin basuh.

Bila lagi TNB benar-benar mahu menjalankan tanggungjawab sosial, memulangkan kembali keuntungan berlebihan kepada para pelanggannya yang bukan sahaja setia tetapi tidak mempunyai pilihan lain? Tak sudahnya, walaupun telah diswastakan, TNB masih menggunakan mulut dan lidah Perdana Menteri untuk membela mereka sedangkan mereka yang bergaji ratusan ribu ringgit dalam TNB, sunyi sepi!!!

Masa harga minyak naik, kalut TNB nak naikkan tarif. Bila harga minyak turun, TNB terus jadi pondan mandom yang disuruh mengaku dia jantan ke betina!!!


7 comments:

Anonymous said...

mulai esok pengeluar dan pemborong yg majoriti terdiri drp cina dapigs akan memberi alasan bahwa harga barangan tidak dapat diturunkan kerana tarif elektrik masih tinggi!!
spesis yg sentiasa memikirkan keuntungan
tanpa mengambil kira kepentingan pengguna.

Anonymous said...

Bodoh punya komen dan berniat jahat. Peniaga tak ada parti lah bahalol. Baik kau suruh menteri yang jaga pengguna buat kerja sikit !!!!

Anonymous said...

kau lagi bodoh, memang peniaga tak ada parti tapi balaci dan lalang mana yg ada untung situ dia ada wlaupun kena jilat kaki

The Unspinners said...

Sudah banyak kali scheduled tariff hike ditahan, tak adil mahukan mereka turunkan tariff.

Baik kekalkan tekanan ke atas cinabeng yang tak mahu turunkan harga barang.

Rancangan mereka adalah mahu naikkkan harga barang ketika GST dimulakan kelak.

Baik tekan mereka dari GLC yang sentiasa sokong agenda kerajaan untuk rakyat!!!

Anonymous said...

TNB pegang deposit pelanggan punya banyak. Apa yang pelanggan dapat? Deposit tu pula seolah-olah sampai kiamat tak akan dapat balik selagi menggunakan elektrik.

Sepatutnya deposit tu dikira sebagai pelaburan oleh pelanggan dan perlu diberikan rebat yang berpatutan atas keuntungan TNB yang tak pernah rugi.

Anonymous said...

sewa rumah pun ada deposit.....abis sewa tuanpunya kena kasi dividen kat penyewa.....
WOW!!!!!

Anonymous said...

..."Baik tekan mereka dari GLC yang sentiasa sokong agenda kerajaan untuk rakyat!!!"...

Ayat tuan boleh mengelirukan maksud...sila ubah.!

 
Blogger Templates