Social Icons

Pages

BULETIN 247

Wednesday, April 1, 2015

PKR YANG TIDAK PERNAH HORMATI MAHKAMAH, TIBA-TIBA DALAM HAL PERSEMPADANAN SEMULA DUN SARAWAK, ARAHKAN SPR PATUHI DAN TUNGGU MAHKAMAH TINGGI!!!



Ini memang serba melawakkan...

PKR Sarawak yang sekarang ini berada di bawah tekanan apabila Chong Chien Jien, Pengerusi DAP Sarawak memaksa PKR Sarawak memutuskan hubungan dengan PAS Sarawak, atau bakal kehilangan peluang bersama-sama DAP memerintah Sarawak sekiranya DAP menang benar di Sarawak dalam PRN nanti, cuba mengalihkan isu dengan melakukan serangan ke atas Suruhanjaya Pilihanraya pula.

SPR sebelum ini telah mengusulkan 11 DUN baharu di Sarawak. PKR yang paling kuat menyalak menentang dan mempersalahkan SPR, kononnya SPR sengaja mahu mewujudkan 11 DUN baharu untuk memastikan kemenangan Barisan Nasional pada PRN akan datang.

Pada PRN-10 tahun 2011, PKR telah bertanding di 49 Kerusi DUN setelah begitu yakin dapat menguasai sebahagian besar daripada kerusi-kerusi tersebut. Beberapa perselisihan faham antara PKR dengan DAP dan PAS telah berlaku ketika pencalonan kerana PKR asalnya menuntut untuk bertanding di 55 kerusi DUN.

Akhirnya setelah cakap besar dan setelah mengerahkan semua kekuatannya, PKR hanya mampu menang 3 kerusi DUN sahaja dengan satu kerusi DUN di Ba'kelalan, kemenangannya adalah kerana nasib setelah berlaku pemerdayaan kerana sebelum itu, Baru Bian telah mengaitkan dirinya dengan Barisan Nasional.

Dalam kes persempadanan semula di Sarawak, SPR telah melakukannya mengikut semua garis panduan, akta dan peraturan yang terkandung dalam akta dan Perlembagaan. Bagaimanapun, PKR yang seperti diketahui semua orang, tidak pernah peduli dengan undang-undang bertindak menghasut dan melakukan fitnah dengan sewenang-wenangnya.

Setelah gagal dalam cubaan pertama menghalang persempadanan semula memandangkan bantahan yang berjaya diperolehi oleh PKR tidak sampai suku daripada jumlah sepatutnya iaitu 100 bantahan daripada pengundi di kawasan terbabit, PKR segera menyalahgunakan sistem perundangan. Isu persempadanan semula telah dibawa ke Mahkamah Tinggi dan PKR cuba mendapatkan perintah larangan ke atas SPR.

Alasan menghormati undang-undang dan mahkamah sepertimana yang dinyatakan oleh ADUN Batu Lintang yang kuat menentang persempadanan semula itu, sememangnya amat menarik. Menarik kerana ia datangnya daripada PKR yang diketahui tidak pernah peduli dengan undang-undang dan mereka melanggar semua undang-undang sesuka hati. Lebih menarik lagi ialah, saluran mahkamah dipergunakan apabila bantahan hanya dibuat oleh 41 orang daripada 64 orang yang bakinya, tidak layak membantah.





SPR telah mengumumkan tentang pameran syor kajian semula persempadanan Bahagian-Bahagian Pilihanraya Negeri Sarawak buat kali kedua selama sebulan bermula dari 30 Mac sehinggalah 29 April 2015.

Kalut lagilah nampaknya PKR yang masih berharap, SPR boleh disibukkan sekaligus sebarang kecacatan tugas SPR hasil daripada gangguan mereka, akan digunakan untuk membuktikan yang SPR pincang dan tidak boleh dipercayai, sekaligus membolehkan PKR dan Pakatan Rakyat mempertikaikan semua keputusan PRN dan PRU.

Bukankah itu kerja mereka yang sebenarnya? Bukankah itu trick PKR? Undang-undang dan sistem perundangan diselewengkan untuk kepentingan politik mereka, bukannya untuk kebaikan politik negara!


No comments:

 
Blogger Templates