Social Icons

Pages

BULETIN 247

Sunday, May 24, 2015

BAB NAK TUNJUK HERO, DAP PANDAI... TAPI BILA DIBERIKAN TANGGUNGJAWAB, GUAN ENG KATA, 'TIDAK' KEPADA ROHINGYA!!!



Ketika orang hanyut Rohingya mendarat di Langkawi seminggu lepas, DAP adalah yang paling kalut menyalahkan Kerajaan Pusat. Malah menghantar beberapa orang Ahli Parlimen DAP untuk membuat lawatan ke pusat tahanan sementara di Belantik. Kononnya hebatlah perikemanusiaan mereka.

Namun apabila cadangan dibuat agar Pulau Pinang dijadikan sebagai tempat penempatan sementara pelarian tersebut, lain pula cakap DAP dan Guan Eng. Malah lebih menarik lagi ialah apabila bekas KETUA SAMSENG PPS yang merupakan Exco Kebajikan, Masyarakat Penyayang dan Alam Sekitar, Phee Boon Poh mencadangkan agar pelarian tersebut ditempatkan di pengkalan udara TUDM di Kepala Batas. (BACA DI SINI)

Guan Eng memberi alasan, tanah Kerajaan Negeri Pulau Pinang sudah sesak dan tidak cukup untuk penempatan tersebut. Justeru, kalau Kerajaan Persekutuan hendak menempatkan pelarian-pelarian berkenaan, hendaklah ditempatkan di tanah-tanah Persekutuan.

Barangkali yang dimaksudkan oleh Guan Eng adalah sekolah, bangunan-bangunan pejabat persekutuan, penjara, lapangan terbang, balai polis, balai bomba dan pengkalan tentera. Cadangan agar Pulau Jerejak dijadikan pusat penempatan sementara ditolak mentah-mentah.

Kalau bab mengutuk orang, DAP memang hebat. Tetapi apabila mereka diminta bertanggungjawab, mereka akan segera menepis dan memberikan pelbagai alasan.

Semenjak zaman berzaman, kebanyakan pelarian tidak pernah ditempatkan secara berpusat kecuali membabitkan warga Vietnam pada tahun-tahun 1970-an sehingga 1990-an. Bagaimanapun, ada juga warga Vietnam yang tinggal secara pelarian di Besut dan kemudian apabila wujud kumpulan samseng-samseng Vietnam yang mengganasi penduduk tempatan di Besut, mereka cuba berpindah ke Singapura dengan mengisbatkan diri mereka sebagai warga Besut walhal mereka sebenarnya adalah pelarian dan pendatang haram Vietnam.

Begitulah juga dengan gelombang kedatangan besar-besaran pelarian dari India dan Cina pada tahun-tahun 1930-an. Mereka tidak dihalang untuk ditempatkan sepertimana yang cuba dilakukan oleh DAP dan Lim Guan Eng. Sebaliknya mereka telah diserap dan dijadikan sebagai sebahagian daripada warga negara ini sekalipun ketaatan mereka adalah Queen bukannya sultan.

Kalaulah dahulu orang Melayu dan Bumiputera melakukan penolakan seperti yang dibuat oleh DAP, sudah pasti Lim Guan Eng dan Phee Boon Poh sekarang ini barangkali hanya mampu bekerja sebagai pengangkat beras di Tongsan atau barangkali juga mereka sudah pun dijatuhi hukuman mati kerana rasuah dan menentang kerajaan pusat.


8 comments:

Ted Manoff said...

Bubuh je di peneng. .buat kem..latih jadi pekerja..lepas tu bagi kerakyatan..undi parti Melayu. .mampus Dapigs

Anonymous said...

Kalau dah prihatin sangat kenapa menolak. Babi punya cina komunis!

Anonymous said...

Mereka ni specis binatang babi, agama mereka ialah makan sampai mati. Simpati dan kesian tak ada dalam kehidupan mereka. Ada makanan rebut2 dan makan sampai mampos.

Anonymous said...

Kerana mereka tu Org Islam. Kalau Org cina tak payah nak suruh dap akan sukarela terima mereka. Pulau Pinang sekarang dah mcm Hong Kong. Sakit hati aku. Apa PAS Dan PKR buat kat sana....

Anonymous said...

jangan mudah lupa, lim kit siang hamkachan pernah melaungkan, MATI MELAYU, INI NEGERI BUKAN MELAYU PUNYA, KITA CHINA SUDAH ADA KUASA, sedarlah dalam suasana politik melayu sekarang yang tak sudah sudah menjatuhkan orang melayu sendiri , berpecah tidak bersatu, sedangkan china haramjadah kukuh bersatu tak kira dap,mca atau gerakan yang untung adalah china, maka tak hairanlah apa y pernah dilaungkan oleh LKS satu masa dulu akan jadi kenyataan. Pada masa tu apa nak dikatakan lagi, PADAN MUKA MELAYU, BODOH PUNYA MELAYU

Unknown said...

Tak pa org Penang suka dapig LGE

Unknown said...

Tak pa org Penang suka LGE & dapig

Anonymous said...

Ini baru Pulau Pinang diperintah CINA DAP, belum lagi 1 Malaysia. Apa akan jadi nasib Umat Islam, entah akan MEREMPAT kat mane pun tak tau.Skang pun dah terang-terang dia tunjuk belangnye. Sedarlah wahai Umat Islam yang masih menyokong orang MUNAFIK nie, TEPUK DADA TANYALAH IMAN.

 
Blogger Templates