Social Icons

Pages

BULETIN 247

Tuesday, May 26, 2015

NIK ABDUH KATA, DIA AKAN JADI ORANG PERTAMA TENTANG PERLAKSANAAN HUDUD KALAU NAJIB NAK LAKSANAKANNYA SEKARANG!!!

Sekiranya kerajaan mahu melaksanakan hudud di Malaysia dalam masa terdekat, Nik Abduh Nik Aziz menjadi orang pertama tidak bersetuju.

Ahli Parlimen Pasir Mas itu memberitahu, sekiranya secara tiba-tiba Perdana Menteri mahu berbuat demikian, ia bukan masa sesuai.

"Jika di Parlimen, YAB Pekan kata mahu laksanakan hudud di Malaysia pada tahun 2016, saya orang pertama bangun menentang," ujarnya pada Forum Israk Mikraj Menyingkap Keadilan Perundangan Islam di Masjid Al Azim, Pandan Indah malam tadi.

Menurut anak Allahyarham Datuk Nik Aziz Nik Mat itu, PM tidak wajar melaksanakan hudud kerana masih banyak soal maqasid syariah, masalah sosial dan ekonomi umat Islam yang perlu diselesaikan.

"Bagaimanapun, kalau nak laksanakan hudud di Kelantan, iya saya setuju kerana sudah 25 tahun bersedia ke arah perlaksanaan hukum hudud. Sepanjang pentadbiran Tok Guru (Nik Aziz) Kelantan sudah buat banyak persediaan dan beri Kelantan peluang melaksanakannya kerana ia amanah daripada rakyat kepada Kelantan walaupun ketika demokrasi cacat sekali pun," ujarnya.

Menurutnya, Kelantan sudah banyak kali mencuba membentangkan enakmen syariah tetapi gagal tetapi kali ini Dewan Undangan Negeri meluluskannya.

Jadi, katanya, beri peluang kepada Kelantan melaksanakannya.

"Ini tidak, kecoh macam Malaysia hendak melaksanakan hudud. Hudud ni di Kelantan sahaja kerana kami sudah bersedia," katanya sambil menekankan selain kefahaman tentang agama perlaksanaan hukum Allah juga memerlukan kuasa pemerintahan untuk berbuat demikian.

Menurut Nik Abduh, sekiranya alasan Kelantan negeri miskin, masalah kemiskinan tidak akan selesai sepenuhnya hanya kerana mahu melaksanakan hudud. Sepanjang pentadbiran Kelantan, negeri itu telah banyak membuat perubahan bersesuaian dengan Islam seperti menggunakan bank Islam bagi urusan kewangan negeri dan ia akhirnya ditiru oleh Putrajaya.

"Kelantan laksana cuti dua hari seminggu, dulu kata orang Kelantan malas sekarang tiru malah Malaysia sekarang paling banyak cuti," ujarnya lagi.--MalaysiaGazette

Sumber:


8 comments:

Anonymous said...

cerita dah basi... ketinggalan punya blogger bongok! puiiiiiiiii

Anonymous said...

Aku ingatkan dia ni cerdik..... sungguh menghampakan!!

paktam said...

Orang islam bermusuh dengan orang islam apa hykumnya. Orang islam berbaik dengan musuh islam apa hukumnya.

Anonymous said...

Bekas KMM..Cara fikir dgn kepala lutut.

Anonymous said...

kes HIV paling tinggi pun masa pemerintahan TOK GARU jugak....he...he...

Anonymous said...

Jadi masalah ekonomi dah selesai la kat Kelantan..mcm tu le gamaknya...
Betul ke..?

Anonymous said...

memang dah basi.....bila jumpa kitab baru.bila dibolihkan tahaluf sialsi ngan kafir. dulu tak bolih....kafir....

Anonymous said...

Apabila si munafik munafik nik abduh berbicara

 
Blogger Templates