Social Icons

Pages

BULETIN 247

Tuesday, June 23, 2015

APA PENTOHMAH DAN PENFITNAH 1MDB AKAN BAGI ALASAN APABILA BERITA YANG MEREKA TERIMA MERUPAKAN PINDAAN UNTUK UGUTAN DAN PERAS UGUT?



Polis Thailand telah memberkas seorang bekas pegawai PetroSaudi International Ltd dan mendakwanya atas tuduhan memeras ugut syarikat tersebut.

Demikian yang dipetik oleh media Thailand.

Ketua Polis Thailand, Jeneral Somyot Pumpunmuang memberitahu wartawan, polis Divisyen Jenayah Pemaksaan telah menahan XAVIER ANDRE JUSTO, seorang warganegara Switzerland ekoran waran penangkapan yang dikeluarkan oleh Mahkamah Jenayah Bangkok Selatan.

Polis turut menggeledah rumahnya, merampas komputer serta beberapa peralatan yang mereka percayai, telah digunakan untuk melakukan jenayah berkenaan.

Menurut Polis Thailand, Justo yang melarikan diri ke Thailand merupakan bekas eksekutif di PetroSaudi. Syarikat antarabangsa yang berpangkalan di Arab Saudi itu, membuat pelaburan dalam industri minyak dan gas, tetapi sangat dikenali dan mempunyai kaitan dengan Malaysia ekoran pelaburan syarikat tersebut dalam 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

Dua tahun selepas dia dipecat dari syarikat berkenaan, Justo didakwa cuba mengugut dan memeras PetroSaudi sekurang-kurangnya 2.5 juta Swiss Franc (lebih kurang RM10 juta). Justo mengugut untuk menyebarkan maklumat-maklumat perniagaan sulit, yang didakwanya dicuri dari syarikat sekiranya tuntutannya tidak dipenuhi.

Ugutan dan peras ugut itu menyebabkan beberapa e-mel dan dokumen muncul di blog bermotifkan politik, Sarawak Report, sekaligus mencetuskan gelombang besar tuduhan demi tuduhan ke atas 1MDB.

Kesemua e-mel dan dokumen yang telah disiarkan oleh blog tersebut telah DIPINDA, sekaligus mewujudkan kesangsian atas kesemua tuduhan yang dilemparkan.

Dalam satu kenyataan yang disiarkan di Riyadh, PetroSaudi berkata, mereka amat mengalu-alukan penangkapan Justo dan akan memberikan kerjasama penuh kepada pihak berkuasa Thailand.

PetroSaudi juga berkata, mereka sedang mempertimbangkan tindakan undang-undang ke atas lelaki berkenaa.

"Kami lega Justo akan dihadapkan ke muka pengadilan. Kami telah menjadi mangsa kepada jenayah yang kemudiannya telah dipolitikkan di Malaysia," jurucakap PetroSaudi dilaporkan sebagai berkata. "Kami gembira kerana akhirnya bukti sudah ada dan kami memohon maaf kepada rakyat Malaysia kerana masalah yang ditimbulkan oleh salah seorang bekas pekerja kami yang haloba."

SUMBER NST ONLINE

baca juga THE MALAYSIAN INSIDER yang tidak menyebut langsung tentang e-mel dan dokumen yang dipinda oleh Sarawak Report.


27 comments:

Anonymous said...

Jangan jadi blogger kalu tak tahu nak bezakan jenayah dan pemberi maklumat.

Anonymous said...

Orang jahat seperti ini perlu dihukum dengan sewajarnya. Tunggu kisah perbicaraannya pula.

Otak geliga said...

jadi hutang bilion-bilion itupun tipu muslihat si penjenayah dan rupa2nya 1MDB untung berbilion-bilion....ok PAC tak perlu nak siasat2 dah...1MDB dah bersih dgn penangkapan si penjenayah ni....kes ditutup....maka bergembiralah rakyat Mas pada esok hari sbb selama ini semuanya mainan dan PINDAAN si penjenayah.....oh ye unit akan kembali jd aset, aset pula akan kembali menjadi RM bilion2. Syukur, berkat Ramadhan

Selamat berpuasa semua

Anonymous said...

Betul..menyesal aku pergi click buka blog kau....Buang masa je....

Anonymous said...

Kenape hang terkesan ke bro?.

Anonymous said...

Bodoh.. klu dh mengugut bkn ke jenayah namanya.. ?

Anonymous said...

baru sekor kambing hitam..mungkin ada byk lagi nak dikorbankan..
harga kambing hitam sekor amat mahal mengikut permintaan..hhh

Anonymous said...

budak2 tun boleh tampar muka sendiri lah lepas nie. hahahaha...

Anonymous said...

Hei bodoh,
Siasat ttp kena siasat la. Bangsat

Anonymous said...

Sudah tiba masanya PM Dato Najib dan 1MDB saman Sarawak Report tu.

Berani lah skit kalau ada telor! atau takut lain pula yg terbongkar?

Anonymous said...

betul2 handal org malaysia kalau boleh pengaruhi pihak berkuasa thai dan saudi utk tutup kes 1mdb dgn mengambing hitam kan mamat ni. open up sikit lah...ingat senang2 nak suruh negara luar saja2 tangkap org tanpa sebab munasabah..

Anonymous said...

Mamak madeay yg suka kambing hitam kn org yg menentangnya.. hebat jg ye macai punye otak, thailand, saudi blh tunduk dgn kambing hitam 1mdb? Hebat benar Najib yg macai akui berbnding mamak tua kutuk tu?
esok lusa mamak anak beranak pi makan angin ke Mekah lg utk doa Najib tumbng?mamak tua tu percaye ke doa2 ni? Marina mrh x?

Ted Manoff said...

Mengapa komen dengan rasa bebal...lapaq sangat berpuasa ka?

Ted Manoff said...

Kambing hitam tu ada berapa kaki? Sepuluh ka?

Anonymous said...

Mamat ni silap sebab bagitau pencuri pakai seluar warna hitam..rupanya pencuri tak pakai seluar. Sebabkan silap warna..justo didapati bersalah dan pencuri tidak perlu didakwa kerana pencuri tersebut telah difitnah dan diinaya...

Anonymous said...

Menurut Islam jika menerima berita dari orang fasik hendaklah siasat dahulu, jangn terus percaya 100%. Kenapa ada orang Islam x mahu ikut dan sanggup menjaja fitnah terus menerus? Adakah mereka ni bersedia untuk dipotong lidah dan makan daging saudaranya yg telah busuk di akhirat kelak? Dalam hal ini saya tabik Najib, walaupun agak panik dia tetap sabar dan suruh Audit Nagara, PAC dan BNM siasat terlebih dahulu sebelum tunding jari kat sapa2.

Anonymous said...

Duit yg disebat Jho Low pun tersalah lapor ke? Ambil tanah kerajaan harga murah dan jual berlipat ganda pun tersalah lapor ke?

Anonymous said...

Kesian yang tangkap kambing hitam adalah kerajaan Thailand, tahniah Najib boleh Beli kerajaan asing Nak tutup skandal, dan Najib tolong arahkan mahkamah Thailand supaya jatuhkan hukuman berat keatas kambing hitam....sambil menunggu parti Islam baru tajaan DAP kah..kah...kah...

Anonymous said...

Aku tengok semua blogger yang pro Najib kelabu asap belaka tentang kes penangkapan lelaki ini. Cuba baca betul betul lapuran penangkapan dan tidak ada disebut lansung tentang "dokumen palsu" dan kalau lah dokumen nya palsu ,tak ke kerja bodoh untuk digunakan buat peras ugut ? Mungkin akan ada lebih banyak maklumat tentang pembohongan Petro Saudi dan 1MDB yang akan dibongkarkan dari lelaki ini. Polis Malaysia sudah tentu tidak sabar untuk membuat permohonan "ektradisi" supaya tidak akan terjadi pembongkaran yang bakal terus menjahanamkan 1MDB dan Najib.

Anonymous said...

alahai najib pun fitnah dalam parlimen - kata ada cash kat spore tapi takde

penipuan BESAR dari PM

Anonymous said...

You think shooting the messenger will destroy the message.

All the more reason to investigate ALL angles of 1MDB.

More and more dirt get exposed.

Anonymous said...

"O YOU WHO BELIEVE( MUSLIMIN: MALAYS)!IF A REBELLIOUS EVIL WICKED PERSON COMES TO YOU(MALAYS:MUSLIMIN) WITH A NEWS,VERIFY IT,LEST YOU HARM PEOPLE IN IGNORANCE,AND AFTERWARDS YOU BECOME REGRETFUL TO WHAT YOU HAVE DONE.S.AL HUJURAT.V.6.

Anonymous said...

wal padang pasir tumpuk-tumpuk taik unta,kelepap jatuh ke muka #$%@ …£¢€…€¢£¥®©…€&¢¥#

Anonymous said...

1mdb dah tenat pun cerita bohong ke? bohong dalam bohong 2x5 dengan malaon xavier.

Anonymous said...

alahai, ramai jugak rupanya yang tak puas hati bila swissman, xavier kena tahan polis thailand. cuba teka sebab apa. walaupun xavier akan dicharge kerana mengugut dan mencuri maklumat dari petrosaudi, makhluk2 yang benci najib rasa ia tidak penting walaupun jenayah. bagi mereka lebih elok penjenayah ini jangan ditangkap dan dibiarkan bebas supaya lebih banyak maklumat disebarkan bila wang ugutan tidak dibayar. makna kata, pembenci2 najib bukan mahukan fakta yang benar, maklumat yang sahih dan bukti yang betul, tetapi hanya mahukan najib berundur atau terkubur. rupa2nya kebanyakan pembenci najib tidak istiqomah kepada perjuangan asal. bersihkan kerajaan dan penguasa daripada kebejatan dan salahguna kuasa serta penjarahan harta negara. mereka lebih suka menambah titik2 hitam dalam hati setiap hari hanya kerana sifat kebencian yang disuburkan setiap masa.

Anonymous said...

awatlah dungu sangat ... kalau yang diugut tak buat salah, kenapa perlu bayar kepada orang yang mengugut?

Anonymous said...

Pada 11/6/2015, khamis baru2 ini kawansaya ke Singapura untuk trip satu hari. Setibanya saya di Changi Airport saya lihat agak ramai pekerja2 airport Melayu yang agak lanjut umur bekerja sebagai pencuci. Apabila kawan saya berjumpa sahabat nya Dr Hisham kawan saya pun bertanyakan beliau tentang Melayu di Singapore kerana apa yang kawan saya lihat di airport suasana kurang selesa pada kawan saya. Dr Hisham memulakan ceritanya dengan berkata, orang Melayu di Malaysia patut bersyukur banyak2 kerana nasib mereka di Singapore cukup ditekan.

Katanya, pertama peluang untuk melanjut pelajaran amat tipis. Dari 100 orang, hanya 4 orang anak Melayu diterima berdasarkan quota dimana Melayu di Singapore hanya 4% sahaja.

Katanya lagi, 4 pelajar ini akan diberikan kursus yg akan ditentukan oleh universiti. Pastinya kursus tersebut adalah yg paling sukar! Sekiranya pelajar tersebut ingin menukar kursus pihak universiti tidak membenarkannya sebaliknya menasihatkan pelajar tersebut berhenti saja. Sekiranya pelajar tersebut gagal walau satu kertas ujian, dia akan dikeluarkan dari universiti. Tetapi sekiranya berjaya, pihak universiti akan menekan pelajar tersebut agar menjelaskan yuran yg tinggi. Sekiranya gagal maka pelajar tersebut terpaksa berhenti dari U tersebut. Perlu diketahui TIADA BIASISWA UTK PELAJAR MELAYU DI SINGAPURA!

Begitu juga halnya dalam perniagaan. Seperti sahabat kawan saya , beliau mempunyai klinik sendiri tetapi sekiranya pihak kerajaan melihat potensi yang begitu baik maka beliau dipaksa untuk menerima seorang Cina Singapore untuk duduk sebagai Pengarah! Sekiranya beliau tidak bersetuju, beliau akan berhadapan lesen perniagaannya tidak lagi disambung dan diarahkan tutup! Orang Melayu yang ingin berniaga di Singapore harus menerima lokasi yg telah ditetapkan oleh pihak kerajaan. Lokasi2 strategik kebanyakkannya dikuasai oleh Cina manakala Melayu luar dari kawasan tersebut ditambah pula dengan kadar sewaan yang tinggi.

Sikap pemimpin Cina yang begitu skeptikal dengan Melayu dan sering kali dikaitkan sebagai kumpulan bermasalah di Singapore menyebabkan ramai Melayu yang diperosok ke dalam pusat tahanan melalui penguatkuasaan ISA! Sekirannya 4 Melayu sudah selesai menjalani hukuman dibawah ISA, kerajaan Singapore akan memastikan 4 Melayu lain akan mengisi tempat tersebut. Bentuk kesalahan adalah berbagai.

Banyak lagi tekanan yang diceritakan dan bagaimana Melayu didiskriminasi sebagitu hebat. Tetapi Melayu kita di Malaysia masih tidak sedar akan nikmat berkerajaan sendiri.

Mungkin nasib kita juga sama dgn Melayu Singapore klu kita masih seronok bertelagah kerana politik.

Jika DAP memerintah Malaysia lebih dahshat syarat2 akan dikenakan oleh DAP keatas Melayu ramai akan dikorbankan nyawa seperti pemerentahan komunis dlm tahun 19 45 seramai lebih 24000 Melayu di bunuh oleh kominis.Ini Melayu ta mau tau ta mau faham ta mau sedar!!!

 
Blogger Templates