Social Icons

Pages

BULETIN 247

Sunday, June 28, 2015

JOM BUAT PAHALA... JOM BUAT KEBAJIKAN... JOM BANTU MUALAF YANG DHAIF DAN FAKIR INI!!!



Memetik dari FB Suzilawati Osman

Assalaamu'alaykum semua

Dengan rendah diri saya ingin memohon bantuan sahabat2 semua utk sebuah keluarga di Pangsapuri Jasa, Mutiara Rini, Skudai, Johor.


Bapanya mualaf. Kerja di kedai tayar dengan gaji rm1300. Anak 5 orang. Kos sara hidup yg sgt tinggi di jb ini menyempitkan lagi kehidupan mereka.. Anak sulung sepatutnya darjah satu tetapi tidak bersekolah. Anak yang kecik tangan baru terkena air panas.
Keadaan rumah sangat daif. Peti sejuk sudah tidak blh diguna.

Mohon bantuan segera agar masa depan anak2 ini lebih terjamin.
Blh terus salurkan bantuan kepada mereka melalui akaun berikut dan hubungi mereka di 0197509371 (Puan Shafinah binti Abdul Manan)

No.akaun cimb bank
1218-0004155-20-9

Alamat rmh:
En Johari Bin Nordin
Blok L-04-01, Pangsapuri Jasa, Taman Mutiara Rini, Skudai, Johor.



Nama anak
1.) Elysda Emylia - 8 tahun
2.) Ally Iskandar - 7 tahun
3.) Daniel Irfan - 5 tahun
4.) Daniel Haiqal - 4 tahun
5.) Siti Nur Aisyah Solehah - 1 tahun.

SELAMAT BERAMAL... semoga kebajikan, keprihatinan, kesungguhan dan iltizam perhatian yang kita berikan, akan dapat memberikan sekelumit kebahagiaan dan kelegaan buat keluarga ini...

Sedekah mengundang rahmat Allah dan menjadi sebab Allah buka pintu rezeki. Nabi s.a.w. bersabda kepada Zubair bin al-Awwam: “Hai Zubair, ketahuilah bahawa kunci rezeki hamba itu ditentang Arasy, yang dikirim oleh Allah azza wajalla kepada setiap hamba sekadar nafkahnya. Maka siapa yang membanyakkan pemberian kepada orang lain, nescaya Allah membanyakkan baginya. Dan siapa yang menyedikitkan, nescaya Allah menyedikitkan baginya.” H.R. ad-Daruquthni dari Anas r.a.

Allah Ta’ala berfirman: “Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh butir, pada tiap-tiap butir seratus biji. Allah melipatgandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki . Dan Allah maha luas (kurnia-Nya) lagi maha mengetahui” . (Al Baqarah (2) : 261)

“Sesungguhnya orang-orang yang bersedekah baik laki-laki mahupun perempuan dan meminjamkan kepada Allah pinjaman yang baik, nescaya akan dilipat-gandakan (ganjarannya) kepada mereka; dan bagi mereka pahala yang banyak.”(Qs. Al Hadid: 18)

Firman Allah s.w.t.: “Dan barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah, pasti akan ditunjuki kepada mereka jalan keluar. Dan diberi rezeki kepada mereka daripada jalan yang tidak disangka-sangka. Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, maka Allah akan mencukupi baginya”. (At-Talaq:2-3)

Di dunia, mereka yang bersedekah akan dimurahkan rezeki oleh Allah dalam kehidupannya. Faedah ini dijelaskan oleh Jabir Abdullah katanya: “Rasulullah berucap kepada kami, sabdanya: Wahai umat manusia, bertaubatlah kepada Allah sebelum kamu mati dan segeralah mengerjakan amal salih sebelum kamu sibuk (dengan yang lain), dan jalinkanlah hubungan di antara kamu dengan Tuhan kamu dengan sentiasa mengingatinya (berzikir) dan banyakkan bersedekah secara bersembunyi atau terang-terangan, nescaya kamu diberi rezeki yang mewah, diberi kemenangan (terhadap musuh dan digantikan dengan apa yang kamu dermakan itu dengan balasan yang berganda-ganda.” (Hadis riwayat Ibnu Majah)


1 comment:

Anonymous said...

damn, good right message..............

 
Blogger Templates