Social Icons

Pages

BULETIN 247

Wednesday, July 1, 2015

KERANA MASALAH AIR, KILANG JVC DI SHAH ALAM, AKHIRNYA DITUTUP DAN MELAYU JADI MANGSA TERBESAR HILANG PEKERJAAN!!!



Dengan ketibaan Aidilfitri dalam tempoh dua minggu dari sekarang, dengan peningkatan kos kesan daripada kenaikan harga minyak, sudah tentulah bekas kakitangan kilang JVC Shah Alam adalah golongan yang paling terkesan dengan apa yang mereka terpaksa hadapi kini.

Kilang tempat mereka mencari rezeki telah ditutup dan dihentikan operasi. Sekaligus menjadikan mereka kehilangan sumber pendapatan.

Tetapi berita ini tidak mendapat tempat langsung, bahkan langsung tidak diperkatakan. Para penyokong Pakatan Rakyat yang mendabik dada mereka adalah pejuang rakyat, senyap sunyi. Para pemimpin Pakatan Rakyat, khususnya DAP dan PKR, juga tidak keluar beramai-ramai, bersalam-salaman dan kemudian mengutuk Barisan Nasional, UMNO dan Najib Abdul Razak.

Sebabnya, kejadian malang ini berlaku di Selangor, di sebuah negeri yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat. Di sebuah negeri yang telah ditinggalkan oleh Kerajaan Barisan Nasional sebagai negeri terkaya di seluruh Malaysia. Yang mempunyai semua fasiliti dan infrastruktur sebagai kawah emas Malaysia.

Malangnya selepas Pakatan Rakyat mengambilalih Selangor pada 2008, satu persatu masalah menimpa Selangor. Selangor hilang kredibiliti sebagai negeri yang paling aktif menarik pelaburan kerana para pemimpinnya leka bermain politik dan retorik. Para pemimpin Kerajaan Negeri Selangor memandang mudah kepentingan bekalan air bersih di seluruh Selangor dengan harapan, Kerajaan Persekutuan yang pusat pentadbirannya di Putrajaya tidak ada kaedah lain, melainkan terpaksa membantu Selangor, yang kemudian akan didabik dadakan sebagai usaha keras dan kepandaian mereka.


Projek Langat II telah dijadikan bahan politik dan tuduh-menuduh. Akhirnya projek yang sepatutnya siap pada tahun 2009 dan menjadi jaminan bekalan air di seluruh Selangor dan Lembah Kelang, kekal menjadi polemik untuk Kerajaan Negeri Selangor terus mengugut Kerajaan Persekutuan.

Masalah air di Selangor sudah enam tahun diperkatakan tetapi Pakatan Rakyat yang cukup pandai berdalih, menyatakan rakyat Selangor dan penduduk Lembah Kelang boleh menggunakan air banjir dan air lombong. Projek Langat II dikatakan sebagai perkakas UMNO hendak mencuri duit rakyat.

Nah, kerana masalah air, satu persatu kilang-kilang yang sudah berpuluh tahun bertapak di Selangor, keluar dan meninggalkan negeri ini. Beratus-ratus rakyat Selangor dan penduduk Selangor yang sebelum ini gah dengan kemenangan Pakatan Rakyat, khususnya DAP, kehilangan sumber pendapatan.


Namun yang paling ramai sudah tentulah Melayu yang bertugas di bahagian pengeluaran di kilang-kilang, selain vendor-vendor serta pembekal-pembekal yang majoriti mereka bukan Melayu.

Hebat sangat DAP, hebat sangat PKR kan?

Tak payah mengeluh... terima sahajalah perubahan yang diimpikan...

BERUBAH DARIPADA BERPENDAPATAN KEPADA PENGANGGURAN!!!

Kilang mana pulak lepas ni akan ditutup di Selangor?

Kelantan tidak banyak kilang walaupun kononnya bumi rahmat kerana dipimpin ulama kerana masalah air.

Kedah yang mempunyai Kulim Hi-Tech, ketika zaman pentadbiran PAS, kehilangan lebih separuh daripada kilang-kilang yang telah bertapak di kawasan tersebut dari zaman Mahadzhir Khalid, juga kerana masalah air.

Banyak juga kilang di Pulau Pinang, berhenti beroperasi kerana masalah air sehingga Guan Eng terpaksa sauk apa-apa sahaja kilang, termasuklah kilang yang mengeluarkan bahan bahaya seperti Jinko Star semata-mata untuk menutup kelemahannya.

Selangor pula, semakin sunyi daripada kilang-kilang yang berpindah operasi kerana masalah air yang berterusan...

TAHNIAH PENYOKONG PAKATAN RAKYAT!!!



28 comments:

Anonymous said...

UBAH la lagi... :)

Anonymous said...

Ganti mb sgor assmin ali dengan azwan ali....bole settel dng maki hamun jer....mana ada masalah air di sgor dan mana ada kilang tutup di sgor...seettel masalah

Anonymous said...

Jgn la kuarkan artikel ni sbb leh backfire balik ke kerajaan saya rasa. MAS bukan sama ngan kes camni?? MAS lagi teruk saya rasa sampai winding up....ni dia tak operate sini je...company ok lagi...

Anonymous said...

Melayu yang pilih PR, bukalah mata dan pintu hati siapa yang kaki menipu. PR hanya pandai janji. Agama Islam di injak-injak oleh Dapigs. Pasal apa, di beri lesen oleh Pemimpin Pas, Hadi, arwah N.A dan Anwar kaki buntut. Inilah balasan kerana Melayu tak bersatu macam Melayu Singapura juga tak bersatu masa zaman Tengku Abdul Rahman. Melayu Singapura rasa mereka hebat bila Lee Kuan Yew kasi gula-gula $10 ringgit. Gereja makin banyak dan besar. Anak muda Melayu ada yang tak tahu baca Al-Fatihah. Dada kosong tiada iman. Paling miskin orang Melayu.

Anonymous said...

Dah realitinya begitu beb, hadap sahajalah. Apa nk risau backfire bagai. Ini kes komplen rakyat kepada kerajaan yg memerintah.

wawa said...

Kenapa perlu salahkan parta dan membezakan parti bodoh punya statment..tak kisah la sapa yg memerintah...dah selangor org pilih pkr biar la...najib tu bagus sangat ker

Anonymous said...

Apakejada nak samakan dgn MAS,org crita pasal FDI..klu satu demi satu kilang2 belah mati ah ekonomi negeri..tp MAS klu tak dibetulkan mati ah gomen asik nak bailout

purplelab said...

Aduh, jangan buat fitnah, dan yang baca tu, pikir luh. JVC tutup bukan sebab air, tapi dah tak competitive kilang kat malaysia dengan market, kos tinggi, gaji tinggi, electricity tinggi, tu sebab JVC lari ke negara lain yang kos lagi murah. thailand/china/indonisia.

purplelab said...

Aduh, jangan buat fitnah, dan yang baca tu, pikir luh. JVC tutup bukan sebab air, tapi dah tak competitive kilang kat malaysia dengan market, kos tinggi, gaji tinggi, electricity tinggi, tu sebab JVC lari ke negara lain yang kos lagi murah. thailand/china/indonisia.

Anonymous said...

Apa kena mengena kilang elektronik dgn air?? Selepas habis taraf perintis selepas beberapa tahun banyak kilang ke thailand termasuk colgate.Kenapa pindah?? Sebab tak lalu nak bayar tax yg tak masuk akal kpd kerajaan persekutuan umno....

Anonymous said...

cuba baca ni pulak... tak tahu la kalau Melaka dan Johor tu berada di luar Malaysia.

https://seademon.wordpress.com/2015/07/01/is-selangor-no-longer-attractive-economically-or-is-the-state-government-all-talk-cock/

mrkicap said...

JVC tutup pasal air?..bangangnya penulis...ni yg obvious..malah byk lagi yg dah pindah ke negara lain sbb kos jauh lebih rendah...nape kos rendah...nape rm jatuh?..

Anonymous said...

Kahkahkah!!!
Ada jgk babi tukang anggok dgn statement bodo mcm ni!
Kahkahkah!!!
Isu air kilang tutup!!!
Kahkahakah!!!
Jvc kilang proses air ke choi!!!
Kahkahkah!!!
BaNgang tu simpan skit choi!!!

Anonymous said...

yeayy!!! minyak naikkkk.. undilah UMNO!!!!!

Anonymous said...

Boros2 bn pun xde rkyat hilang krja..xde org derita kekurangan ayaq..bodoh piang pakatan rakyat...

Anonymous said...

Biasa la mcm beberapa kilang lain yg dah lama tutup. Habis insentif cabut la. Buat bayar juta2 cukai pd kjaan msia. Byk tpt lain yg tawar insentif pengecualian selama beberapa tahun pulak tu

Anonymous said...

RBA godam FB Sya Syen bila dedah niat dan agenda DAP

FB Sya Shen di godam apabila didedahkan niat dan agenda jahat DAP.

Agenda DAP Menguasai PKR dan PAS

1. Lim Guan Eng tidak bersetuju dengan Protest membebaskan Anwar Ibrahim ketika Anwar disabitkan secara sah dan benar bersalah oleh Mahkamah. Keadaan ini melenyapkan perjuangan , aura dan karisma Anwar Ibrahim sebagai Ketua Umum dan Jambatan dalam Pakatan Pembangkang. Tiada sambutan dalam beberapa protest yang dianjurkan untuk menyokong Anwar Ibrahim.

2. DAP memberi sokongan penuh terhadap Wan Azizah dalam PKR untuk menjadi MB dalam pertembungan MB Selangor pada suatu ketika dahulu. Hal ini disebabkan , Wan Azizah dilihat sebagai seorang individu yang mudah untuk dikawal. DAP tidak perlu lagi berhadapan dengan Anwar Ibrahim. Mereka hanya perlu berhadapan dengan seorang pemimpin patung yang lemah dan lembab.

3. Kekayaan , kekuatan dan pengaruh DAP semakin kuat selepas mereka menguasai negeri Pulau Pinang yang kaya selama 2 penggal. Kekuatan ini memberi banyak ruang dan peluang untuk mereka untuk meluaskan kuasa dan pengaruh mereka.

4. DAP sangat marah terhadap PAS dan Hadi Awang kerana mengagalkan rancangan mereka untuk meletakkan Wan Azizah sebagai MB Selangor. Tanpa PAS dan Hadi Awang , Azmin Ali tidak akan sesekali menjadi MB Selangor. Peliknya , Azmin Ali tidak mengenang budi PAS dan ibaratkan kacang lupakan kulit apabila tidak berani berhadapan dengan DAP untuk memberi sokongan kepada Hadi Awang dan PAS yang suatu ketika dahulu menjadi kunci utama beliau menjadi MB. Keadaan ini hanya menandakan DAP begitu kuat sehingga Azmin Ali yang hebat juga tidak berani berhadapan dengan mereka.

Anonymous said...

5. Menurut Ketua Pemuda PAS Kuantan DAP telah memberi dana sokongan sebanyak RM 1.5 juta setahun kepada PASMA untuk memecahbelahkan PAS. Perjudian politik DAP adalah sekirannya PASMA mampu menggunlingkan kesemua ulama dalam PAS maka DAP akan mampu menguasai parti PAS. Malangnya , rancangan DAP tidak kesampaian apabila kesemua mereka yang ditaja oleh DAP disingikirkan dalam pemilihan PAS yang terbaharu.

6. Namun begitu , LGE dan DAP bukanlah calang - calang orang mereka. Mereka sudah menyedari bahawa perjudian ini bukanlah merupakan satu perjuadian yang mudah. Oleh itu , semasa kempen dan pemilihan PAS , LGE dan DAP sengaja menyerang Hadi Awang dan kepimpinan ulama dalam PAS. Hal ini disebabkan LGE dan DAP sememangnya mahu kesemua pemimpin dan kumpulan yang ditaja oleh mereka ditewaskan dalam pemilihan tersebut. Serangan terhadap ulama hanya akan menyatukan ahli PAS untuk menyingkirkan pemimpin - pemimpin tajaan DAP.

7. Mengapa DAP/LGE mahu mereka disingkirkan ? Keadaan ini akan memberi peluang untuk mereka untuk menamatkan kerjasaman dengan PAS dan menyingkirkan PAS daripada Pakatan pembangkang. Seterusnya , individu dan kumpulan yang ditaja oleh mereka akan terus disuntik dana untuk menubuhkan parti dan blok politik baharu untuk menjadi rakan komponen mereka. Dengan ini , DAP akan dapat menguasai dan mengawal kepimpinan Melayu dalam Pakatan Pembangkang.

8. Sekirannya Pembangkang berjaya merampas Putrajaya dan calon Perdana Menteri Melayu daripada Pakatan tersebut juga adalah alat kawalan dan boneka DAP. Dengan ini DAP akan menjadi lebih berkuasa seperti mana pihak Yahudi menguasai kesemua Presiden Amerika Syarikat.

9. Keadaan ini juga membuka ruang untuk memecahbelahkan undi masyarakat Melayu. Sekirannya terhadap parti politik Melayu/Islam baharu dalam Pakatan Rakyat maka kebarangkalian untuk pertembungan 3 pihak akan berlaku ( PAS VS UMNO VS Parti Baharu Melayu/Islam Pembangkang ). Keadaan ini akan memberi kelebihan lebih kepada DAP untuk terus memenangi kerusi terbanyak dan selepas ini mungkin lebih banyak dalam pakatan pembangkang mereka.

10. Ketika PAS vs UMNO undi Melayu sudah berpecah kepada 50% 50%. Bayangkan kini ada puak ketiga ? Berapakah lagi peratusan pengaruh Melayu dalam arena politik di negara kita ?

Selepas tulisan tersebut, Sya Shen timbulkan persoalan berikut:

Adakah kini PAS sudah sedar untuk lihat siapakah musuh mereka yang sebenar ? Adakah DAP/PKR selama ini ataupun UMNO/BN yang ditentang oleh mereka ?

PAS sudah sampai satu posisi yang tersekat. Sekirannya anda mahu lagi terus menentang BN dan UMNO maka parti anda akan dimusnahkah oleh DAP.

June 26hb

Dia turut meminta ahli dan penyokong PAS fikir:

... anda bersama - sama menyumbang wang , tenaga dan segala bentuk dalam kerjasama tetapi akhirnnya bukan sahaja BN ditewaskan. Anda ( PAS ) juga sendiri ditewaskan oleh sahabat dan rakan dalam Pakatan anda. Yang menang , berkuasa dan kaya hanyalah mereka. http://youtu.be/B2RwWKiJSVw http://youtu.be/u99wzR0nFtY June 26hb

Anonymous said...

mcm la state gov xkene kn cukai pada kilang..cukai pintu cukai tanah lesen niaga sume masuk akaun negeri...lesen papan iklan pn kene caj...xabes2 nk salah kn fed gov..

Anonymous said...

Ngapalah steatment cm nie boleh kuar........air punca JVC tutup..ha ha....
Kerana pro kerajaan bn nielah jadinya....semua duk politik sampai buat cerita mengarut...phuiiii

Anonymous said...

Yay for the stupidiest blogger ever! A factory closed down because of water.. Wow.. Your brain must have stucked at your arse.. It has been announced since earlier 2015; the company is closing down the factory because of competitiveness with smartphones.. Read properly you dumbtard..

Anonymous said...

artikel yg bodoh dan memalukan melayu. org bodoh boleh la percaya perkara ini.

Anonymous said...

Saya sebagai orang Cina, sangatlah bergembira untuk memberitahu anda bahawa salah satu sebab penyingkiran itu adalah jarum dan tindak-tanduk teman-teman kita Gerakan dan MCA di dalam Barisan Nasional dan DAP dari luar. Sekarang tibalah masanya untuk kita menanam perasaan benci di kalangan orang-orang Melayu terhadap pemimpin mereka.

Kalau kita bijak menjalankan operasi kita, kita akan berjaya mengasingkan Perdana Menteri sekarang ini yang terlalu jujur menjadi seorang ahli politik. Kalau kita orang-orang Cina bersatu,

Kita berjaya memecah belahkan Dato’ Sri Dr.Mahathir Mohammad dengan Dato’ Sri Anwar Ibrahim, kumpulan Abdullah Ahmad Badawi dengan Kumpulan Najib Tun Razak. Kita juga boleh mendedahkan kegiatan-kegiatan malam pemimpin-pemimpin UMNO dengan kata-kata sindiran dan kenyataan yang mengandungi makna tersirat.

Anonymous said...


Kita berjaya memecah belahkan Dato’ Sri Dr.Mahathir Mohammad dengan Dato’ Sri Anwar Ibrahim, kumpulan Abdullah Ahmad Badawi dengan Kumpulan Najib Tun Razak. Kita juga boleh mendedahkan kegiatan-kegiatan malam pemimpin-pemimpin,ahli-ahli UMNO dan semua orang melayu khasnya dengan kata-kata "sindiran" dan "kenyataan"yang mengandungi makna "tersirat".

hudy76 said...

Fakta realiti. Keadaan ekonomi msia tenat. Urus tadbir yg tidak cekap dgn korupsi yg berleluasa dan juga perbelanjaan yg tidak efisyen oleh pihak yg diamanahkan sbg pemerintah adalah faktor utama situasi buruk ini berlaku.

Satu demi satu sykt swasta, glc, pelbagai institusi syky kewangan dan persendirian sedang menunggu masa utk pemberhentian operasi masing2 disbbkan kegawatan ini.

Siapa kah yg mnybbkan angkara ini semua ? Rakyat juga yg menderita !

hudy76 said...

Pemikiran cetek. Lansung x fhm bab sosio-ekonomi. Apa kena mngena dgn air !

hudy76 said...

Urus tadbir yg lemah oleh pihak pemerintah. Terbelenggu dgn pelbagai isu kontroversi yg kelihatan tidak ada penghujung nya.

Anonymous said...

Perkara pokok yg perlu dilakukan utk mnyelamatkan msia demi kesejahteraan n keharmonian semua ialah dgn menukar Najib. Dh terlalu-lalu banyaaak isu n skandal yg tidak dapat di jawab atau diselesaikan. Nk tunggu sampai bila ? Nk tunggu smpai rakyat n negara porak peranda hancur ! Cukup la !

 
Blogger Templates