Social Icons

Pages

BULETIN 247

Sunday, July 12, 2015

KPDNKK AKAN MASUK LOW YAT PLAZA UNTUK SIASATAN EKORAN PERGADUHAN... ADAKAH HASIL SIASATAN AKAN SAMA SEPERTI PETALING STREET?



Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Kuala Lumpur akan memulakan siasatan berhubung dakwaan kononnya satu insiden pergaduhan yang berlaku di Plaza Low Yat pada malam Sabtu berpunca akibat penipuan oleh peniaga.

Bagaimanapun, Pengarahnya, Muez Abdul Aziz berkata pihaknya masih menunggu laporan rasmi daripada suspek yang kini ditahan polis.

"Kami akan berkerjasama dengan polis di mana siasatan akan dimulakan sejurus laporan rasmi dibuat pengguna tersebut.

"KPDNKK juga akan bekerjasama dengan pemilik hak cipta yang juga pengeluar telefon bimbit berkenaan untuk mengenalpasti sama ada telefon bimbit itu asli atau tiruan," ujar Muez ketika dihubungi Astro AWANI pada Ahad.

Muez turut mengakui ada menerima laporan berkenaan dakwaan penipuan jual beli telefon bimbit serta gajet di Plaza Low Yat.

"Pihak saya ada terima laporan berkenaan penipuan jual beli. Pihak kami telah memulakan risikan dan pemantauan di sana (Plaza Low Yat)," katanya.

Selain itu, Muez turut menasihati pengguna supaya tidak bertindak mengikut emosi sekiranya mensyaki wujud unsur penipuan oleh peniaga.

"Kita ada peruntukan undang-undang... lapor terus kepada KPDNKK dan kami akan mulakan siasatan berdasarkan laporan yang diterima. Jangan bertindak ikut emosi," kata Muez yang turut mengesahkan kes tersebut akan disiasat di bawah peruntukan Akta Perihal Dagangan 2011.

BACA: Plaza Low Yat kecoh, tujuh lelaki mengamuk

BACA: 'Nak masuk Low Yat kena ada ilmu' - Netizen

Dalam kejadian itu, sekumpulan tujuh lelaki dikatakan mengamuk di Plaza Low Yat selepas seorang rakan mereka dituduh mencuri sebuah telefon bimbit.

Dalam kejadian yang berlaku jam 7.50 malam itu, beberapa pekerja kedai telefon di plaza berkenaan dibelasah oleh kumpulan tersebut. Mereka turut merosakkan peralatan dan barangan di dalam kedai.

Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Kuala Lumpur, Datuk Zainuddin Ahmad memberitahu pihak polis telah menahan salah seorang daripada tujuh lelaki terbabit yang mendakwa kononnya ditipu peniaga. (ASTRO AWANI)


7 comments:

Anonymous said...

Sama.. KPDNK takut dekat kaum tu... Kaum sendiri takapa perambat!

Anonymous said...

yg konpem aku rasa budak melayu yg berani tu mesti kene dakwa..benda mcm ni dh lama berlaku..kt pertama compelex hari tu..sama mcm kt low yat…last kopek budak melayu yg kono ke balai..budak cino lopeh cegitu jer…babiiiii…polis sumea melayu tapi org melayu tak leh harap kt diorg ni..penakut tahap gila babi..dgn melayu dorang meme berani..

Anonymous said...

Bagi saya (taada kena mengena dgn orang lain) makna cina ialah penipu
Saya memang tak percaya cina walau sedikit.

Tak akan berurusan dgn cina kecuali yg terpaksa.
Ada cina yg jujur tetapi tak sampai 0.01 peratus.

Masaalah yg besar ialah kita ada undang-undang tapi tak di kuat kuasa.
Undang-undang lapok hukuman terlampau ringan DAN masaalah RASUAH yg
bermaharajalela.

Orang melayu makan babi tak mahu tapi kuat makan rasuah kemudian beri makan
anak isteri dan ibu bapa.

Pendatang asking jadikan malaysia sebagai syurga sebab kuat rasuah.

Satu hari nanti orang melayu akan terus layu jadi macam rohingya.

Pemimpin pula sibuk dgn kantong masing-masing tak berani kuat kuasakan undang-undang takut hilang undi.

Tunggu dan lihat apa akan jadi pada melayu Islam yg sekarang dah tak berapa Islam.

Anonymous said...

Dh menteri cap ayam konfim hasil yg dpt taik ayam

Anonymous said...

Undang2 taik kau. Bila dah jadi mcm ni baru nak siasat byk mkn rasuah ni

bebas said...

Versi pertama cerita nie. Bdk tu curi phone kena tangkap serah kat polis, polis lepas. Lps tu pergi ngn geng2 ramai2 nk cr gaduh kat kedai yg die curi telipon. Cam pelik je. Nie mcm orng g rompak bank, kena tangkap polis. Polis lepas pastu p buat kecoh kat bank. Gile bodoh pencuri2 tu. Hmm cam pelik je versi ni. Versi lain, beli phone kat sebuah kedai tgk2 phone ciplak, beli harga ori *bnyk duit bdk ni dlm keadaan ekonomi skrng, die menabung kut. Budak darah muda, pergi buat hal kat kedai balik amik buat lari phone baru/ori yg die rs padan dgn harga die byr sekali kena cekup. Tp kira2 ngn polis *tnjuk resit smua pastu lepas. Budak darah muda dan pns pergi lg ke kedai ngn geng2 lain sekali lg bergaduh ramai melayu cina ala2 13 mei 1969. Yg nie cam munasabah la skit kan ko rs ko kena tipu dan nk g mengamuk kedai tu blik. Tahniah najib, malaysia masih aman.

Anonymous said...

Taik la klau kpdnkk nok siasat..mrk hanya brani siasat n rampas brg peniaga melayu je..phuii

 
Blogger Templates