Social Icons

Pages

BULETIN 247

Monday, August 31, 2015

MEMANG SAH BANGANG!!! MARIA CHIN ABDULLAH KATA BERSIH 4.0 MANA ADA LANGGAR PERATURAN SEBALIKNYA IKUT PERLEMBAGAAN!!



Beritanya

Penganjur Bersih, Maria Chin Abdullah menegaskan himpunan Bersih 4.0 tidak melanggar mana-mana akta mengikut perundangan negara.

Oleh itu katanya, adalah tidak adil mengatakan bahawa himpunan Bersih 4.0 yang dianjurkan oleh pihaknya haram dan menyalahi undang-undang.

"Saya rasa perhimpunan ini tidak haram, ini adalah hak kita untuk berkumpul.

"Apa undang-undang yang kita langgar? Saya pun tidak tahu kerana dalam perlembagaan kita ada hak untuk berkumpul," katanya kepada media ketika ditemui di pentas himpunan Bersih 4.0 di Dataran Merdeka malam tadi.

Beliau berkata demikian ketika diminta untuk mengulas mengenai kenyataan Timbalan Perdana Menteri yang juga merupakan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi bahawa penganjur dan peserta perhimpunan Bersih 4.0 akan dikenakan tindakan mengikut pelbagai peruntukan undang-undang sedia ada.

Ahmad Zahid dipetik berkata, tiada lagi amaran dan tindakan diambil walaupun selepas perhimpunan tamat.

Mengulas lanjut mengenai perkara itu, Maria berkata, jika ada sebarang tindakan undang-undang dikenakan beliau sedia mengheret perkara itu ke mahkamah.

"‎Kalau nak serang kerana dia kata, kita akan bawa ke mahkamah, " katanya.

Sementara ketika menyentuh mengenai himpunan Bersih 4.0, Maria berkata ia mencapai sasaran.

"Saya rasa keseluruhan yang datang adalam 300 ribu, saya rasa ini adalah kejayaan....kita berjaya tunjukan bahawa ini adalah himpunan aman, polis bertanggungjawab dan lalu lintas terkawal," katanya.
(SINAR ONLINE)

INILAH alasan yang seringkali diberikan oleh penganjur demonstrasi jalanan. Mereka akan menggunakan hujah Perlembagaan Artikel 10 yang mneyatakan kebebasan bercakap, berhimpun dan menubuhkan persatuan. Mereka juga akan menggunakan hujah Akta Perhimpunan Aman 2012. 

Tetapi mereka sekadar bercakap sekerat tetapi menyembunyikan hampir keseluruhan isi kandungan Artikel 10 Perlembagaan Persekutuan dan Akta Perhimpunan Aman 2012. 

Contoh terbaik ialah, Artikel 10 Perlembagaan Persekutuan menyatakan: 

Artikel 10.
Kebebasan bercakap, berhimpun dan menubuh persatuan.

(1) Tertakluk kepada fasal (2), (3) dan (4);

(a) Tiap-tiap warganegara adalah berhak bebas bercakap dan mengeluarkan fikiran;

(b) Semua warganegara adalah berhak berhimpun secara aman dan dengan tidak bersenjata;

(c) Semua warganegara adalah berhak menubuhkan persatuan.

(2) Parlimen boleh dengan undang - undang menggunakan:
(a) Ke atas hak-hak yang diberi oleh perenggan (a) Fasal (1), apa-apa sekatan yang didapatinya perlu atau mustahak demi kepentingan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya, perhubungan persahabatan dengan negeri-negeri lain, ketenteraman awam untuk melindungi keistimewaan-keistimewaan parlimen atau mana-mana Dewan Negeri atau untuk mengelakkan penghinaan terhadap mahkamah, fitnah, atau perbuatan mengapi-api supaya dilakukan sesuatu kesalahan;
(b) Ke atas hak yang diberi oleh perenggan (b) Fasal (1), apa-apa sekatan yang didapatinya perlu atau mustahak demi kepentingan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya, atau ketenteraman awam;
(c) Ke atas hak yang diberi oleh perenggan (c) Fasal (1) apa-apa sekatan yang didapatinya perlu atau mustahak demi kepentingan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya atau ketenteraman awam atau akhlak.

(3) Sekatan-sekatan ke atas hak menubuhkan persatuan yang diberi oleh perenggan (c) Fasal (1) boleh juga dikenakan oleh mana-mana undang-undang mengenai buruh atau pelajaran.

(4) Pada mengenakan sekatan-sekatan demi kepentingan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya atau ketenteraman awam di bawah Fasa (2) (a) , Parlimen boleh meluluskan undang-undang melarang perbuatan mempersoal apa-apa perkara, hak, taraf, kedudukan, keistimewaan, kedaulatan yang ditetapkan atau diperlindung oleh peruntukan Bahagian 3, perkara 152, 153 dan 181 berhubung dengan pelaksanaannya sebagaimana yang dinyatakan dalam undang-undang itu.

Pada bahagian mana yang Maria Chin tidak faham penganjuran anarkismenya itu telah melanggar banyak peraturan dan undang-undang negara, khususnya Artikel 10 Perlembagaan Persekutuan yang digunakan sebagai hujahnya?


13 comments:

Anonymous said...

apa himpunan yang tidak disukai oleh omno maka keluarlah macam macam akta itu ini
ayat ayat akta berpusing pusing punya nak kenakan orang
akhirnya sendiri pun pening
manusia dan dunia

Anonymous said...

Muka macam chibai cinapek. Sesuai jadi penganti chibai pariah babiga.

Jangan tertipu dengan nama Melayu Abdullah di penghujung tu...Zairil Khir Johari tu pun nama Melayu jugak tetapi 100% cinapek!!!

Cuba tengok anak2 cinapek ni semua cakap bahasa Melayu ke atau bahasa cinapek kat rumah masing2. Makan makanan cinapek, menyambut tahun baru cinapek...takde satu benda pun yang Melayu tentang cilaka2 macam ni. Hanya tahu membenci Melayu dan segala hak2 Melayu. pttttuuuuiiiihh! Kalau tak suka Perlembagaan Malaysia, GET THE FUCK OUT OF THIS COUNTRY! GO SOMEWHERE YOU WILL BE HAPPY!

Aku menyesal negara kita ada parasit2 cilaka macam keturunan pariah dan cinapek macam ni.

Anonymous said...

Anjing guling2 tepi jalan mana nak faham semua akta2 ni....diorang cuma tahu ikut perintah cina DAPig....

Anonymous said...

kih kih kih... blogger pencacai um-nonok tak puas hati terus mengANJING pasal maria chin. yg penting himpunan BERSIH 4.0 berjalan dengan aman dan tiada tangkapan. Terima Kasih Polis KL.

Anonymous said...

Yang pening tu kamu sebab kamu tak pernah nak luang baca buku perundangan Malaysia. Cuba semak apa yang ditulis. Kemudian nilai sendiri. Jangan dibutakan dengan persepsi yang ditanam terdahulu semata-mata kerana bencikan kerajaan.

Anonymous said...

Aku nak tambah ... go migrate to Singapore and be happy there like the Singaporks. After all you are DAPigs.

Anonymous said...

Alhamdulillah. Ia berjalan dengan aman & tiada campur tangan polis.

Cuba kalau polis bertindak agresif. Ia bukan lagi demo aman. Mungkin ada yang mati. Tentu ramai yang cedera. Pasti ramai yang ditangkap. Itu matlamat asal penganjur ke?

Tapi yang lebih baik, jika BERSIH 4.0 tak diadakan langsung. Tak percaya pada pilihanraya tapi tetap setuju memerintah 3 negeri. Pelik bukan?

diny said...

Anon 9.47pm . Sorry la jikalau saya menganggap awak berfikiran terlalu cetek . Mana adanya sesuatu bangsa itu di lambangkan hanya dengan ejaan nama saja ???? Memanglah Maria Chin dan Zairil Khir Johari itu BUKAN melayu .... bagitu juga dengan Yusof Jala , Mohamed Shafei Abdullah dan ada ramai lagi .......
Saya pun kurang pasti sama ada Datok Azeez , pengerusi Tabung Haji itu 'duduk' sebelah mana ???? Melayu ke India ????

Anonymous said...

Dimunafik
ni mana tau undang undang buanglah nama Abdullah tu..sbb sifatnya bukan spt hamba Allah..

Anonymous said...

Go to court to see legal or otherwise

Anonymous said...

This woman looks like a mad man

Anonymous said...

Cina ni memeluk agama Islam kerana cinta bukannya mencintai islam

Anonymous said...

Macai dap sentap kena maki satu malaysia. Tahniah

 
Blogger Templates