Social Icons

Pages

BULETIN 247

Sunday, September 27, 2015

CAMPURTANGAN DUTA CHINA KE MALAYSIA... YANG JADI BATU API DAN TUKANG TAMBAHNYA ADALAH RONNIE LIU!!!



Kedutaan China di Malaysia telah mengeluarkan kenyataan berhubung 'campurtangan' dan 'kata dua' Duta China ke Malaysia, Dr. Huang Huikang, yang membuat lawatan ke Petaling Street. Kenyataannya kemudiannya telah diputarbelit oleh puak DAP bagi menggambarkan yang China mahu melakukan campurtangan dan seterusnya mengancam Malaysia sekiranya ada usaha-usaha mengancam 'rakyat China' yang tinggal di Malaysia.

'Rakyat China' yang tinggal di Malaysia dengan Rakyat Malaysia berbangsa Cina adalah dua entiti yang berbeza sama sekali.

Bagaimanapun, Ronnie Liu dalam kenyataan pendeknya, secara tidak langsung cuba memberikan gambaran bahawa rakyat Malaysia berketurunan Cina adalah 'rakyat China yang tinggal di Malaysia. Sekaligus tertakluk di bawah tindakan yang bakal diambil oleh Negara China ke atas Malaysia.

Gambaran kononnya China akan campurtangan urusan dan halehwal Malaysia, sebenarnya mengundang lebih banyak persepsi dan tanggapan negatif kepada masyarakat Cina di Malaysia sendiri, terutama dalam keadaan masakini pasca BERSIH 4.0 dan Himpunan Baju Merah.


Apa sebenarnya yang dikehendaki oleh Ronnie Liu yang merupakan ketua Otai Reformasi yang kononnya menyediakan 2000 orang pejuang barisan hadapan untuk menghalang Himpunan Baju Merah daripada memasuki Petaling Street pada 16 September lalu?

Dengan sistem propaganda DAP yang cekap dan berkesan, terutama yang menggunakan Bahasa Cina, sudah pasti, kenyataan pendek dan metafora yang dikarang oleh Ronnie Liu akan diterjemahkan dalam bentuk yang berbeza sama sekali.

Maka, akan timbullah selepas ini prejudis bahawa orang Cina di Malaysia masih lagi beranggapan mereka adalah RAKYAT CHINA yang menetap di Malaysia, walaupun ramai Cina Malaysia yang bermasalah di luar negara, terutama yang menjadi tebusan di Selatan Filipina, diselamatkan oleh pihak berkuasa Malaysia, bukannya oleh pasukan keselamatan China. Begitu juga dengan orang Cina Malaysia yang telah mengoyak pasport serta kad pengenalan Malaysia mereka untuk memperolehi kerakyatan United Kingdom, Kerajaan Malaysia jugalah yang akhirnya membenarkan untuk mereka kembali hidup di negara ini sebagai pemastautin tetap dengan tempoh masa beberapa tahun sebelum membolehkan mereka kembali memohon kembali status kewarganegaraan.


Tidak pula DAP mahu menggesa Kerajaan Negara China mengambil mereka sebagai rakyat walaupun yang cuba menjadi juara dalam isu ini adalah si manusia berwajah Rottweiler, Ng Wei Aik.

Apakah Ronnie Liu mahu orang-orang Cina di negara ini percaya bahawa Negara China adalah tanah tumpah darah mereka, lantas menyambut baik campurtangan China ke atas Malaysia?

Atau sebenarnya Ronnie Liu tidak pernah menganggap mereka sebagai warganegara tetapi sekadar rakyat China yang tinggal di Malaysia?


7 comments:

Anonymous said...

Kalau macam tu kan lebih baik kalau cilaka2 macam ronnie liu dan cinapek2 yang rasa mereka adalah warganegara China supaya surrender kewarganegaraan Malaysia mereka dan BERAMBUS BALIK TONGSAN!!!

GET THE FUCK OUT OF MALAYSIA, FUCKING ASSHOLES!!

Anonymous said...

Itu la,elok2 duk ada ISA si Najib bahalol mansuhkan. Ini semua salah Najib la,bila ISA tak dak pendatang2 ni semua naik tocang la. Ah Jib wa sayang sama lu...we love ah jib gor

Anonymous said...

So, muslim ambassadors di china patut kata benda yg sama bahawa dunia islam tidak akan berdiam diri jika umat islam xinkiang uighur dibunuh, siksa, ditindas dan tidak dibenarkan berpuasa dibulan ramadan. Inilah sebabnya Allah menyatakan golongan musyrik ni sama jahat dengan yahudi terhadap umat islam.

mae said...

tak mungkin cina malaysia akan pindah ke negara cina kerana :
1. mereka adalah barisan hadapan negara china.
2. mereka naik semangat bila armada negara china hanya beberapa km dari pantai msia.
3. walaupun mereka berlainan ideologi tapi demi bangsa cina, mereka bersatu.
4. mereka berdua tahu sudah ada pemimpin melayu yang kecut perut dgn cina.
5. mereka sudah ada suratkhabar cina, sekolah cina, radio cina, tv cina, kawasan cina, dsb. Nak tadbir putrajaya ? anytime.

Anonymous said...

Kalau China menyerang wilayah Malaysia, Ronnie Liu, Lim Kit Siang, Liow Tiong Lai, Mah Hon Keong dipihak mana?

Anonymous said...

Apakata buat pilihan. Mana yg rasa2 mereka tu warga Cina tinggal di Malaysia, patut kembalikan kerakyatan dan kembalilah ke negara asal. Yang mana setia dengan Malaysia tinggalah tapi kena terimalah perlembagaan dan kontrak sosial yg dah lama termetri itu.

Anonymous said...

Berambus je la balik China. Apa nak kata lagi dasar pendatang. Ini tanah Melayu ada faham?

 
Blogger Templates