Social Icons

Pages

BULETIN 247

Wednesday, September 2, 2015

NEGERI SEMBILAN OFFER D'S2 MALL KEPADA KEMENTERIAN PEMBANGUNAN LUAR BANDAR DAN WILAYAH SEBAGAI 'LOW YAT 2' BUMIPUTERA!!!



Bulan lepas, Menteri KKLW, Ismail Sabri mencadangkan agar Tingkat 3 Bangunan MARA di Jalan Raja Laut dijadikan Low Yat 2 khas untuk peniaga-peniaga Bumiputera dan India. Cadangan tersebut muncul selepas berlaku insiden Low Yat yang membabitkan keganasan dan kesamsengan beberapa orang peniaga di Low Yat yang sebelum itu, turut terkenal dengan sikap biadap dan kurang ajar mereka.

Walaupun di Low Yat terdapat beberapa premis yang disewa oleh peniaga-peniaga Melayu dan India, tetapi jumlah mereka terlalu kecil berbanding peniaga-peniaga Cina yang mengambil lokasi-lokasi yang lebih baik berbanding mereka. Kedudukan mereka pula tersorok ke belakang dan hanya yang tahu tentang kewujudan mereka sahaja, akan berjumpa premis mereka.

Cadangan Ismail Sabri itu bagaimanapun, ditentang keras oleh DAP. DAP memberi alasan, Ismail Sabri bersikap RASIS. Ismail Sabri kononnya telah melanggar sumpahnya. Yang beria-ia menghentam Ismail Sabri adalah Teresa Kok yang hidupnya sekadar Cina, Cina dan Cina Chauvinist. Cadangan Ismail Sabri dikatakan RASIS tetapi penguasaan majoriti Cina di kawasan perniagaan, tidak pula dikatakan RASIS. (RUJUK SINI)

Kini Menteri Besar Negeri Sembilan pula menyokong saranan Ismail Sabri.

Menurut Menteri Besar Negeri Sembilan, Mohamad Hasan, Negeri Sembilan sanggup menawarkan D'S2 Mall di Seremban kepada KKLW untuk ditukarkan menjadi pusat jualan bagi peralatan telekomunikasi dan gajet bagi para peniaga Bumiputera.

Menurutnya lagi, pusat membeli belah tersebut mampu menempatkan 200 orang peniaga dan Kerajaan Negeri akan menyerahkan kepada Kementerian untuk memutuskan kadar sewaannya.

Cadangan Ismail Sabri, bukan sahaja telah disokong oleh Neeri Sembilan, tetapi lebih awal lagi turut mendapat sokongan daripada Kerajaan Negeri Kedah dan Selangor.

Nampaknya makin tak puas hatilah DAP.

Tetapi elok jugalah... selepas DAP berjaya dengan BERSIH 4.0, mereka seharusnya menerima realiti. Sudah lama sangat mereka gemuk dengan segala peluang yang mereka kaut untuk diri sendiri. Kalau mereka mahu sangat merampas sesuatu yang bukan hak mereka, mereka juga harus bersedia untuk bersaing dan kehilangan penguasaan yang mereka nikmati selama berpuluh-puluh tahun.

Selama ini, mereka sangat percaya, orang Melayu tidak pandai berniaga. Hakikatnya, kerana pelbagai kekangan dan pemonopolian yang menyebabkan orang Melayu-Bumiputera sukar bersaing dari segi harga dan pemasaran.

Usaha KKLW dan Ismail Sabri seharusnya menjadi pemangkin memandangkan pengguna dan pembeli terbesar adalah orang Melayu-Bumiputera!!!


5 comments:

Anonymous said...

Cinapek memang rasis, kurang ajar dan BIADAP!

Anonymous said...

ya bagus! teruskan. biar peniaga gajet melayu dgn cina berlawan harga. yang untung ialah pengguna/pembeli. siapa berani bagi harga rendah di situ kita tuju. tak kira peniaga melayu atau cina. yang penting harga mesti murah! tapi berani ke ada satu kaum tu bagi harga murah? biasanya kaum tu kalau berniaga harga mesti mahal. jangan nanti buat komplen kami tak boleh hidup sebab kaum tu jual harga gajet jauh lebih murah dari kami. hahahahahahahaaaaaaaaaaa...........

Anonymous said...

Harap semuanya negeri di bawah BN /UMNO Menyokong penuh 100% usaha dato seri ismail sabri & usaha dato seri mb nN9 ini. kita tunjukkan perpaduan kita sebagai kuasa beli terbesar malaysia & umat islam kpd cina DAP.

Anonymous said...

Percepatkan..tak sabar da ni..
Kuasa membeli sebenarnya adalah kaum bumiputera..

Anonymous said...

Bagus..saya tggl d sban. Saya sokong sepenohnya cadangannya. Do it fast...jgn brckp sj.

N9

 
Blogger Templates