Social Icons

Pages

BULETIN 247

Thursday, October 22, 2015

GURU BAHASA INGGERIS DARI INDIA... ALAHAI, MAKIN RAMAILAH 'YIDIOT RASCAL' DI MALAYSIA NANTI!!!



Selepas isu membawa masuk pendatang asing dari Bangladesh, kini muncul pula ura-ura membawa masuk guru Bahasa Inggeris yang kononnya terlatih dari India.

Mengapa Kerajaan Malaysia dan Kementerian-Kementerian sangat berminat dengan WARGA DARI ASIA SELATAN ek?

Tidak cukupkah lagi dengan jumlah yang sedia ada di negara ini, sehingga ada yang melolong dan memaki hamun kerajaan kerana tidak memberikan kad pengenalan warga negara kepada mereka, kononnya mereka telah dilahirkan di negara ini, walhal isu ketiadaan kad pengenalan di kalangan warga Asia Selatan seperti yang diperjuangkan oleh N.Surendran dan Latheefa Koya tidak lama dahulu hanyalah melibatkan warga asing yang tinggal secara haram di negara ini.

Cadangan Kementerian Pelajaran untuk membawa masuk guru-guru terlatih Bahasa Inggeris dari India, dilihat lebih kepada sesuatu yang amat melucukan!

Hebat sangatkah Bahasa Inggeris di kalangan warga India?

Tidak dinafikan, mereka memang suka bercakap dalam Bahasa Inggeris terutama sekali apabila Bahasa Inggeris dilihat mampu menaikkan status kasta mereka di negara asal. Tetapi sebutan-sebutan serta istilah-istilah BOMBASTIK dalam Bahasa Inggeris yang digunakan oleh golongan terlatih di India itu, sebenarnya bakal memudaratkan lagi penguasaan Bahasa Inggeris di kalangan pelajar-pelajar di negara ini.

Cukup-cukuplah warga Asia Selatan dibawa masuk ke Malaysia. Dari tahun 1931 sehingga sekarang, jumlah mereka sudah terlalu ramai yang akhirnya mereka pula berlagak seperti tuan besar bahkan mendakwa merekalah yang telah membuka negara ini sedangkan Melayu-Bumiputera pula adalah pendatang!

Bukankah jauh lebih baik sekiranya, guru-guru terlatih Bahasa Inggeris diambil daripada negara-negara yang secara rasminya berbahasa Inggeris?

Zaman awal sehingga awal 1990-an, agak ramai guru-guru Bahasa Inggeris yang didatangkan dari Australia, bahkan Great Britain. Pengajaran mereka jauh lebih baik berbanding guru-guru terlatih dari India yang sebutannya kita tidak dapat beza antara Bahasa Tamil dengan Bahasa Inggeris kerana 'idgham'nya begitu mengelirukan. Bukankah lebih baik guru-guru Bahasa Inggeris dari kalangan masyarakat Inggeris berbanding masyarakat yang ada sesetengahnya mengaku Aryan tetapi berasal dari wilayah yang Aryan pun tak pernah sampai?

Alang-alang hendak berbelanja, bukankah rakyat Malaysia, khususnya kaum pelajar berhak mendapat hasil yang lebih baik berbanding Kerajaan membayar mahal untuk produk yang label sahaja terlatih tetapi akhirnya satu produk yang membazir.

Samalah seperti BESTARI.NET yang kerajaan berbelanja berbilion ringgit tetapi hasilnya AMAT MEMBAZIR...

Takkanlah dalam isu guru-guru terlatih Bahasa Inggeris pun, Kerajaan masih mahu membazir lagi? Kata nak mempertingkatkan penguasaan Bahasa Inggeris, tetapi nampaknya yang bakal dipanggil untuk mengajar, hanyalah golongan drama dan filem semata-mata!!!

Sudah-sudahlah membazir wang rakyat... kalau nak berbelanja pun, belanjalah dengan penuh berhemah, bukannya asal tangkap muat dengan guru-guru terlatih dari India, kononnya!!!

SILA RUJUK ARTIKEL INI


5 comments:

Melayu Raya said...

Yang dah masuk dulu jadi tukang gunting rambut,tukang kebun dan sami pun hilang entah kemana tak dapat cari termasuklah dari negara china yg hilang lepas masuk jadi pelancung dan kerja dirumah urut,ini nak tambah lagi bala pendatang yg masuk dan tak mahu balik!!!!Cukupla penjajah bawa masuk imigran ini sebelum merdeka utk ladang getah dan bijih timah! Ini nak jadi guru pulak? Kenapa tak hantar rakyat kita jadi tenaga pengajar diluar negara atau ambil guru dari Amerika,UK atau Australia? Pemimpin Melayu yg ada tak pernah mahu belajar dari kesilapan masa lalu...Yang ada sekarang pun dah naik lemak setelah diberi sekolah bahasa sendiri tapi masih tak berpuas hati....nanti suatu hari kita pulak jadi bangsa minority mcm Melayu Singapura!!!

Anonymous said...

habislaa makin teruk masalah racist kat Malaysia bila dorang ni masuk , dah laa kat india kebencian mereka dengan Islam sangat memuncak .

Setuju cakap admin , kebanyakkan mereka bercakap bukan standard english , tengok jee la kat Malaysia mcm facebook racist india malaysia dan penyokong penejenayah bangsa india serta memaki Polis yang ambik tindakan kat bangsa mereka : My Malaysian dan etc semua tulis bahasa inggeris lepas tu berterabur dia punya grammar dan ejaan .. hancurrr

Anonymous said...

Wassalam. Eden terkojut dongar guru dari India nak ajar BI. Masyha allah. Sebutan dio pun tak botol macam mana nak ajar? Eden tau sangat sobab eden pornah dongar bagaimano pelajar diIndi membuet sobutan perkataan BI tu tak botol. Jangan ambil jalan mudah-kito diselubungi olih perkorjo Bangla berjuta ni nak bawa [ulo dari India-apako jadah nyo. This is ridiculous-I don't agree with this idea. Kamal please stop this nonsense. Even with teachers from US and Britain the level of English has yet to improve now you want to bring from India. Good Lord.

Anonymous said...

ap lembu sangat gomen skang nih...nak ajo BI amik keling..hancus la BI bbdak msia..kang speaking bunyi R je berlambak...bebal x sudah2...

Anonymous said...

apa kata ambil guru BI dari Indon....depa tu lagi fasih...dan tersangat lah terserlah IDGHAM nya bila bertutur BI....he..he..he..meriah Malaysia ni dgn bapak bapak menteri nya yg berfikiran taraf pak pandir....

 
Blogger Templates