Social Icons

Pages

BULETIN 247

Tuesday, October 13, 2015

KEJAM!!! PEGUAM NEGARA TAK BAGI CHANCE LANGSUNG, PANGKAS SEMACAM SAJA!!!



Kumpulan ENAM PENCEN cuba menggambarkan SOSMA yang boleh dicabar di mahkamah itu, merupakan hukuman yang jauh lebih kejam berbanding Akta Keselamatan Dalam Negeri yang telah digunakan oleh kepimpinan Mahathir untuk menutup mulut para penentangnya atas alasan mempertahankan negara dan keselamatan.

Berbanding SOSMA, ISA memperuntukkan tahanan tanpa bicara selama 60 hari yang boleh dipanjangkan menjadi 2 tahun. Kecuali pada zaman Abdullah Badawi yang telah meliberalkan ISA, undang-undang pencegahan tersebut tidak boleh dicabar di mahkamah. Sedangkan SOSMA pula dibenarkan dicabar di mahkamah.

Kerana itulah, Matthias Chang dan Khairuddin Abu Hassan mahu mencabar SOSMA dengan harbeas carpus kemudian membatalkannya setelah 'terbongkar rahsia' mereka sebenarnya ditahan di bawah Seksyen 124L Kanun Keseksaan kerana cubaan sabotaj sistem kewangan negara dan perbankan Malaysia.




Ketiadaan sebarang kenyataan rasmi daripada Pejabat Peguam Negara sebelum ini, telah menimbulkan pelbagai teori dan tohmahan terutama dari kalangan pro-Tun kononnya kerajaan telah menyalahgunakan SOSMA sepertimana kepimpinan terdahulu menyalahgunakan ISA sehingga Akta Keselamatan Dalam Negeri yang banyak berjasa kepada negara ini, terpaksa dihapuskan dan digantikan dengan SOSMA.

Pengisytiharan sekaligus pengesahan oleh Peguam Negara, telah menyanggah tohmahan kumpulan ENAM PENCEN dan para penyokong mereka terhadap Kerajaan dan pihak berkuasa.... teruskan BACAAN DI BULETIN 247

.

No comments:

 
Blogger Templates