Social Icons

Pages

BULETIN 247

Monday, December 14, 2015

PENCEROBOHAN KAPAL PENGAWAL PANTAI REPUBLIK RAKYAT CHINA DI PERAIRAN SARAWAK SEMAKIN MEMBIMBANGKAN DAN KERAJAAN DIKATAKAN TIDAK BERBUAT APA-APA!!!



Foto foto ini menunjukkan kapal-kapal angkatan pengawal pantai Republik Rakyat China yang masuk ke kawasan zona eksklusif ekonomi perairan negara kita, terutama di Sarawak.

1 ) Foto pertama menunjukkan sebuah cutter, Haijing 1123 yang merupakan kapal penyelidikan yang dimiliki Pengawal Pantai China.

Pada Jun 2015, TLDM mengatur gerak KD Laksamana Hang Nadim untuk memantau kapal penceroboh tersebut selain memastikan mereka tidak melakukan aktiviti terlarang seperti yang termaktub dalam UNCLOS berkenaan tindakan pencerobohan EEZ.

Kapal sama dipantau oleh APMM melalui udara, dan menteri kita Dato Seri Shahidan Kassim turut mengakui kehadiran kapal tersebut ketika membuat lawatan ke kawasan Beting Patinggi Ali.

Memetik laporan dari IHS Janes yang menyebut :
http://www.janes.com/…/malaysia-dispatches-missile-corvette…

Key Points
Malaysia has deployed a missile corvette to shadow a Chinese vessel in the South China Sea
Incident could trigger Malaysia's strongest response yet to Chinese actions in the area

The Royal Malaysian Navy (RMN) has deployed a Laksamana (Assad)-class guided-missile corvette to monitor a China Coast Guard (CCG) patrol vessel in the South China Sea, a RMN spokesperson confirmed to IHS Jane's on 9 June.

The 62 m corvette, KD Laksamana Hang Nadim (F 134), was deployed on 3 June in response to the presence of a Chinese vessel near what Malaysia refers to as Gugusan Beting Patinggi Ali (South Luconia Shoals), the spokesperson said. "As with all intrusions into Malaysian waters, the Chinese vessel is being monitored in accordance with our operating procedures", she added.

South Luconia Shoals is a collection of coral reefs located roughly 84 n miles off the Eastern Malaysian state of Sarawak. The area is referred to as Nankang Ansha in China and is claimed by Beijing as part of its maritime territory under the 'nine-dashed line' demarcation.

"The Chinese vessel has been warned to leave the area and our ship is monitoring it very closely", said the RMN spokesperson. The RMN declined, however, to give further details on Laksamana Hang Nadim 's operations or to reveal the current position of the Chinese vessel, adding only that the corvette was being accompanied by several Malaysian Maritime Enforcement Agency vessels.

A photograph of the CCG vessel was also posted on Facebook by Shahidan Kassim, Malaysian Minister in the Prime Minister's Office, taken from a Malaysian Coast Guard surveillance aircraft. In an interview with the Wall Street Journal on 8 June, the minister said that the issue of the CCG vessel's presence would be raised by Malaysian Prime Minister Najib Tun Razak with Chinese President Xi Jinping.

According to IHS Jane's Fighting Ships , the CCG vessel depicted in the photograph is the 77 m Haijing 1123 , which was commissioned in December 2010. The vessel has a top speed of 20 kt and a gross tonnage of 1,149 tonnes.

Laksamana Hang Nadim is armed with one Oto Melara 76/62 Super Rapid main gun and two Breda twin 40 mm cannons. The corvette is also fitted for Otomat anti-ship and Aspide surface-to-air missiles.

IHS Jane's reported in April that Malaysia is considering installing Chinese-made equipment - which may include surface-to-surface missile launchers, fire-control radar, machine guns, and a combat management system - on its Laksamana-class corvettes, including Laksamana Hang Nadim .



2) Foto kedua merupakan foto yang diambil dari sebuah kapal sokongan luar pantai yang menjadi viral semalam di page-page komuniti negeri Sarawak. Kami tak pasti bila foto ini diambil tapi melihatkan ia adalah kapal pengawal pantai China yang baharu, dari dibina berdasarkan design MSA01 dengan berat sehingga 5000 tonne. Kapal dengan nombor pengenalan 1307 ini masih baru, dan kami berspekulasi ia siap dibina dalam tahun ini memungkinkan yang ia adalah foto terkini kerana kapal tersebut mula dibina pada tahun 2014.

Saiz kapal ini lebih besar dari Haijing 1123, dan dibina sedemikian rupa untuk tujuan rondaan jarak jauh dan mampu bertahan di lautan lepas untuk jangka masa panjang.


3) Foto seterusnya kami terima dari seorang warga Sarawak. Foto yang samar-samar ini menunjukkan sebuah kapal PLA Navy. Bukan Coastguard tapi PLA Navy.

Kenapa saya berkata sedemikian..?

Kerana kapal ini merupakan kapal Type 815, dari jenis kapal perisikan elektronik. Kapal bernombor 853 ini dipanggil Uranus, dikesan oleh pelaut dan pekerja pelantar sekitar June 2015, dengan anggaran jarak dari kawasan pantai Sarawak sejauh 182 batu nautika.

Ya kapal ini terlibat dengan kerja-kerja perisikan elektronik, memandangkan ia adalah kapal khusus angkatan laut China bagi melakukan tugasan ELINT dan SIGINT.


4) Foto ini dari page Perajurit - Penjana Permikiran Pertahanan yang menunjukkan sebuah kapal China Coastguard.

Fotonya sangat kabur tapi berdasarkan garis banyangan kapal tersebut dapat disimpulkan yang ia adalah kapal peronda Type III dengan berat sekitar 1000 tonne, dan dikendalikan oleh CCG tetapi dibawah seliaan unit pengawal pantai wilayah.

memandangkan fotonya kurang jelas, contoh terdekat kapal didalam foto ini adalah Haijing 2146.

Bila foto ini diambil dan dimana, itu kena tanya editor dan admin page Perajurit.


5) Foto imejan satelit yang bertarikh Februari 2015 ini menunjukkan kehadiran kapal peronda CCG bernombor 3401 di Beting Patinggi Ali dan di pantau oleh kapal peronda TLDM KD Kedah.

Untuk makluman semua pengunjung, kapal pengawal pantai Chian ini sudah seringkali menceroboh sejak 3 tahun lepas, dan pelbagai tindakan telah diambil oleh pasukan keselamatan terutamanya memantau dengan teliti segala tindak tanduk kapal ini.

Dari segi diplomatik, sudah terlalu banyak surat bantahan dihantar ke Beijing.

Itu dahulu.

Sekarang ada usaha diplomatik senyap untuk menyelesaikan isu ini. Sesuatu sedang dibuat tetapi ini diperingkat atasan.

Saya menyeru bagi peringkat rakyat tempatan, terutamanya nelayan untuk terus keluar menangkap ikan dan tak perlu tunjukkan rasa takut bila dihalau kerana kita tahu yang kita berada didalam perairan Malaysia, yang merupakan milik kita dan tempat kita mencari rezeki. Beting Patinggi Ali dan segala pulau, beting pasir, kawasan perairan yang berada dalam lingkungan 200 batu nautika dari pesisiran pantai Malaysia Timur adalah milik kita, bukan milik China.

-------------------------------------------------------------------------

Dari segi geopolitik, kita mengambil langkah selamat dan berhati hati atau "playing it safe" dengan China kerana tidak mahu menjejaskan hubungan bilateral yang sudah terjalin sejak era Tun Razak.

Selain itu, China merupakan rakan dagangan dan pelaburan Malaysia yang utama, jadi sedikit pergeseran akan mewujudkan keadaan tidak stabil ekonomi kita dan serantau malah mampu melumpuhkan jaringan perdagangan.

Memetik artikel The Diplomat :
http://thediplomat.com/…/how-is-malaysia-responding-to-chi/

How Is Malaysia Responding to China’s South China Sea Intrusion?

There are signs the country is mulling new measures amid Beijing’s assertiveness.

Since 2013, a Chinese coast guard vessel has been defiantly anchored in Malaysian waters at the Luconia Shoals – which Malaysia calls Beting Patinggi Ali – in a vivid demonstration of Beijing’s growing assertiveness in the South China Sea (See: “Malaysia Responds to China’s South China Sea Intrusion”). The vessel is just 84 nautical miles from the coast of Sarawak, well inside Malaysia’s exclusive economic zone and on the southern end of China’s infamous nine-dash line, which covers about 90 percent of the South China Sea.

This is hardly the first time Chinese vessels have encroached into Malaysian waters – indeed, as I have stressed repeatedly, such intrusions have become both bolder and more frequent over the past few years (See: “Malaysia’s South China Sea Policy: Playing it Safe”). They not only pose a threat to the country’s South China Sea claims, but its extensive natural resource activities there as well as its territorial integrity.

Yet a point often missed is that Chinese encroachments directly affect the livelihoods of fishermen in the area too. Indeed, Malaysian fishermen claim that they have not been able to even enter the area for months, with reports of Chinese vessels chasing them away on past attempts. Over the weekend, Jamali Basri, chairman of the Miri Fishermen Association, claimed that the last time local fishermen had ventured into the area was in May.

“[O]ur fishermen were chased from the shoals by the Chinese Navy boats and now they dare not go near the place to fish,” he told the Borneo Post.

The fishermen have been calling for tougher measures to be taken against the Chinese vessels. Some have urged the state government to step in, including by putting up signs or national flags to assert Malaysia’s sovereignty. Fishermen have been told to report any further Chinese threats to the authorities.

There are signs of an approach of sorts slowly emerging in response to Chinese threats. For instance, at the local level, Jamali revealed to Malaysian media that around 1,000 fishermen and the Sarawak government have agreed to erect artificial shoals along the state’s coastlines. The artificially-constructed shoals, he explained, would ensure a constant supply of marine resources for fishermen.

Nationally, Sarawak Region Maritime Chief Enforcement First Admiral Ismaili Bujang Pit separately told reporters on October 28 that the Malaysian Maritime Enforcement Agency (MMEA), the country’s equivalent of a coast guard, had written to the federal government to double the assets currently deployed in Sarawak to contend with encroachments into Malaysian waters. Currently, Ismaili said the MMEA has just 11 patrol boats and 500 officers operating in the Sarawak Coast, and there were 70 cases of encroachment in Sarawak waters with 12 vessels seized.

To be sure, these moves – which are still in the works – ought not to be mistaken as signs that Malaysia is departing from what I’ve called its ‘playing it safe’ approach to the South China Sea. As I have noted, Malaysia places a heavy emphasis on engaging with China at the highest levels in spite of its assertiveness and pursuing capacity-building efforts and realignments in a low-profile way (See: “Playing It Safe: Malaysia’s Approach to the South China Sea”). As Ismaili was careful to point out, the anchoring of the Chinese vessel itself is an issue that is being dealt with by the Prime Minister’s Department “in a diplomatic way” with counterparts.

Yet privately Malaysian officials have made clear their frustration with the Chinese side regarding the incident, with repeated protests lodged via radio by Malaysian naval and coast guard vessels monitoring the vessel ignored. And despite Malaysian leaders’ unwillingness to let the South China Sea issue disrupt the overall Sino-Malaysian relationship, there are signs of new moves being mulled to contend with the reality of Beijing’s assertiveness, which seems unlikely to abate as China’s capabilities continue to grow.

Itu adalah sedikit sebanyak gambaran langkah yang sedang diambil negara kita dalam menghadapi masalah pencerobohan ini.

Namun begitu, sampai bila kita hanya mahu berdiam diri.

----------------------------------------------------------------------------------

Semalam page Borneo ada memuatnaik foto yang kami maksudkan di para 2 yang diambil dari geladak belakang kapal sokongan luar pantai.Ia tersebar meluas dikalangan pengguna laman sosial dari Sarawak dan maaf cakap memang patut mereka viralkan kerana tindakbalas dari pasukan penguatkuasa maritim seolah terlalu banyak berdiam diri. Begitu juga dari TLDM.

Kami tak mahu cakap tentang bagaimana krew kapal dan pelantar minyak yang memaklumkan kehadiran kapal asing ini dilayan endah tak endah.

Tapi secara tidak langsung, kepercayaan rakyat Sarawak keatas keselamatan perairan dan penduduknya dalam isu ini banyak terjejas. Itu tak masuk campur kira sosok politik menangguk di air keruh.

Isunya sekarang, saiz kapal yang menceroboh masuk semakin besar, dan saya tak kan terkejut bilamana nanti kita akan melihat kapal peronda pengawal pantai China yang bersaiz 10 000 tan kerana mereka memang sedang membangunkan kapal peronda bersaiz tersebut.

Sekarang ini, TLDM mengalami kekangan aset yang tinggi, dengan semua kapal permukaan dikerah ke setiap pelusuk sempadan perairan negara untuk mempertahankannya. Isu disini aset tidak mencukupi, semakin berusia dan ancaman pencerobohan semakin meningkat saban tahun.

Kami tak lupa siaran berita dari Borneo Post bertarikh Oktober 2015 yang mana menyuarakan ketakutan nelayan tempatan yang dihalau dan dikejar oleh kapal asing ini, dimana mereka disekat dari mencari rezeki dan menyukarkan pendapatan.

anda boleh baca pautan berita tersebut disini :

http://www.theborneopost.com/…/nelayan-diugut-pengawal-pan…/

Nelayan sepatutnya tidak merasa takut, kerana bila menunjukkan rasa takut ia secara automatik meletakkan kita dipihak yang salah. Seolah-olah tindakan menangkap ikan di kawasan tersebut adalah salah walhal ia adalah perairan negara kita, MILIK KITA jadi kenapa perlu kita ada rasa takut.

Ini tempat kita mencari rezeki.

Jadi China tidak boleh sesuka hati menghalau atau menghalang kerana ia bukan hak mereka.

Kami sarankan agar pihak nelayan, serta pekerja industri minyak dan gas, para pelaut yang melalui kawasan perairan EEZ kita untuk melakukan seperti berikut :

Jika terserempak dengan kapal peronda China, ambil foto kapal tersebut atau di waktu malam, dapatkan AIS information serta radar tracknya.

Jika terlalu dekat atau berada pada jarak yang memadai, ambil video.

Catatkan waktu penampakan, lokasi umum, posisi latitud dan longitud penampakan, hari dan lain-lain perkara seperti gambarajah kasar kapal, atau foto AIS signal, radar track malah jika boleh rakaman suara panggilan radio.

Ini bertujuan untuk memanjangkan maklumat ini ke pihak yang sepatutnya. Kalau maklum maritim Miri tak ada apa-apa tindakan kita terus maklum Wisma Putra atau Kementerian Pertahanan secara direct.

Hal kedaulatan negara ni tak boleh buat main-main. Pesanan kami pihak keselamatan jangan sambil lewa, acuh ta acuh. Kemudian make it a habit, pastikan ada courtesy untuk maklum kepada umum keadaan sekarang.

Kenapa kami cakap sedemikian,

sebab orang Sarawak melihat tiada tindakan diambil Federal malah mereka mengambil tindakan untuk mengadakan protes aman dihadapan konsulat China sebagai bantahan terhadap pencerobohan yang sudah masuk tahun ke 4 tahun depan.

Takkan la TLDM dan APMM nak tunggu nelayan-nelayan pergi ke kapal peronda China tu beramai-ramai dan halau sendiri.

Kami tahu ada usaha sedang dibuat tapi kau orang tak bolehlah anggap "benda ni awam tak perlu tahu". General public juga mahu tahu adakah sedang wujud firm action, kerana sepertinya tiada walaupun mereka nampak ada kapal-kapal penceroboh di depan mata didalam perairan kita.

DEFEND OUR WATERS - CHINA GET OUT!!!

MMP

perkara ini mesti diambil maklum dan diadakan siaran media kepada awam



1 comment:

Basar said...

PLAN Navy PRC ada nuclear sub, pesawat pengangkut kapal terbang, heavy cruiser, destroyer, kapal selama diesel,frigate.
Kapal cost guard depa lagi besar dpd KD frigate TLDM.
Nak lawan nuke dengan Ottoman Excot ASM.
Apa boleh buat antar kapal dok tepi je la.
PRC ada ICBM club 5 negara ICBM. Kita ada bom je.
Bukan kerajaan malaysia lemah tapi lawan kita itu musuh Utama PLAN USN. TLDM tak masuk list

 
Blogger Templates