Social Icons

Pages

BULETIN 247

Friday, January 15, 2016

40 TAHUN TUN RAZAK DALAM KENANGAN TETAPI PENYATA PELAJARAN RAZAK 1956 HANYA JADI BAHAN MUZIUM!!!



Sudah 40 tahun Perdana Menteri Kedua Malaysia, Allahyarham Tun Abdul Razak Datuk Hussin meninggalkan dunia ini. Saban masa, cerita-cerita tentang kejayaan dan kehebatannya terus diperkatakan, terutama sekali apabila anak lelaki sulungnya, Najib Abdul Razak kini menggalas tugas sebagai Perdana Menteri Malaysia.

Cabaran yang dihadapi oleh Tun Abdul Razak dengan Najib jauh berbeza sama sekali. Tun Razak ketika menjawat jawatan tersebut, tidak berhadapan dengan komplikasi megah diri atau besar kepala di kalangan orang Melayu, khususnya generasi muda, sebaliknya berhadapan dengan sifat terlalu rendah diri dan tidak percaya mereka boleh melakukan apa-apa sahaja di dunia ini, sama seperti bangsa-bangsa lain.

Usaha-usahanya untuk membantu memulihkan ekonomi orang Melayu, mendapat tentangan daripada kalangan orang UMNO sendiri, malah tragedi 13 Mei 1969 telah melabelkan Tun Abdul Razak sebagai anti-cina terutama selepas Tun Abdul Razak juga dikatakan sebagai salah seorang konspirator menggulingkan Tunku Abdul Rahman yang lebih disenangi oleh kaum Cina.

Walau apa pun tanggapan buruk yang diberikan kepada Tun Abdul Razak, malah walau apa pun penghargaan sekarang ini dikreditkan kepadanya, ada satu perkara yang langsung tidak disentuh oleh mana-mana pihak, termasuklah oleh anak lelaki sulungnya yang kini sudah bergelar Perdana Menteri Malaysia, Najib Abdul Razak.

Penyata Pelajaran Razak 1956!

Daripada 17 cadangan yang telah dibuat oleh Penyata Pelajaran Razak, sekurang-kurangnya terdapat tiga cadangan yang langsung tidak diberikan perhatian, malah dianggap sebagai satu hasutan oleh pihak-pihak tertentu, khususnya pembela aliran vernakular.... TERUSKAN BACAAN DI OHOHYEKER.COM


2 comments:

Anonymous said...

Najib Razak kan bapak sekolah vernakular mana sama ngan bapaknya jauh pangang dari api?

Anonymous said...

kalau tun razak masih hidup,tentu najib kena paksa turun oleh bapaknya sendiri.agak2 najib upah tak blogger2 memburuk2kan bapaknya sendiri?blogger2 melayu ni bukan kira,asalkan duit semua jalan.melayu oh melayu.

 
Blogger Templates