Social Icons

Pages

BULETIN 247

Friday, January 1, 2016

HARGA MINYAK... LOGIK YANG DAH JADI TAK LOGIK... TAKDAK PUN PENURUNAN HARGA YANG LAIN-LAIN!!!



Kalau ikut logik Rafizi Ramli serta sekelompok besar rakyat Malaysia yang berasa mereka tersangat pakar kerana bebas memberikan komen dan pendapat di Facebook, kenaikan harga minyak akan mendorong peningkatan harga barang gunaan. Manakala harga bahan bakar yang rendah pula, akan mengekalkan harga barangan pada kadar yang lebih rendah.

Logik dan realiti dunia ialah, tiada sebarang penurunan harga akan berlaku walaupun harga bahan bakar menjadi langsung tidak bernilai. Sebabnya, para peniaga, pengeluar dan peruncit akan menggunakan faktor-faktor kos untuk meningkatkan harga mereka.

Hukum semulajadi manusia adalah jelas... Andaian Ceteris Paribus tidak mungkin akan berlaku. Apa yang berlaku adalah FALLACY OF COMPOSITION.

Begitu jugalah dengan kesan penurunan harga minyak atau bahan bakar dengan penurunan harga barangan.

Hujah-hujah tolol Rafizi Ramli terlalu menguasai emosi masyarakat Malaysia. Walau diterangkan bahawa harga barangan dan perkhidmatan walaupun mungkin ada peratusan pengaruh harga bahan bakar, jumlahnya terlalu kecil, sebaliknya harga barangan dan perkhidmatan ditentukan bukan oleh kuasa pasaran sebaliknya menerusi penguasaan, sama ada dalam bentuk monopoli, oligopoli mahupun Perfect Competition.

Di Malaysia sekurang-kurangnya, hukum 'Prices as an Allocation System' tidak mungkin berlaku. Harga barangan tidak ditentukan oleh pengeluar mahupun konsumer, sebaliknya ditetapkan oleh kumpulan atau entiti seperti persatuan pengeluar. Dan pemimpin-pemimpin entiti itu pula mempunyai 'peruntukan' dalam bidang politik negara.

Dalam bahasa yang lebih mudah, tak payahlah bermimpi tentang EQUILIBRIUM PRICES di Malaysia kerana segala faktor tidak akan diambil kira kerana penguasaan ke atas orang-orang politik itulah sebenarnya yang menyebabkan harga-harga barangan dan perkhidmatan melonjak seperti sekarang. Orang politik pula akan bermain silap mata, saling menyalahkan sesama sendiri dan mengalihkan kemarahan orang ramai daripada dalang sebenar kepada orang-orang politik yang didanai oleh entiti-entiti penentu harga itu.


1 Januari 2016, Kerajaan Malaysia telah menguatkuasakan harga terbaru bahan bakar bagi bulan ini yang menyaksikan penurunan harganya.

Bagaimanapun, seperti yang dijangka, harga barangan tidak akan menurun sebagaimana logik hujah Rafizi Ramli dan para pengikutnya. Sebaliknya harga barangan dan perkhidmatan kekal meningkat sekaligus akan menyebabkan orang ramai di Malaysia yang kurang menggunakan akal, bising-bising dan menyalahkan kerajaan di bawah kepimpinan Najib Abdul Razak.

Ia samalah seperti kekecohan yang berlaku sekarang ini. Kita melihat dua kumpulan orang politik saling berhentam antara satu sama lain. Namun jikalau kita amat-amati, sebenarnya yang berhentam adalah dalang-dalang penentu harga sedang menggunakan bidak-bidak mereka yang terdiri daripada orang-orang politik untuk memastikan, mereka terus menghirup setiap titisan darah rakyat Malaysia.

Sampai bila sebenarnya rakyat Malaysia yang kuat merungut tetapi tidak pandai menggunakan otak untuk melihat hakikat sebenar, siapa yang sedang menghirup darah mereka, tetapi berjaya mengalihkan otak mereka dengan menyalahkan pihak lain?

Emosi rakyat Malaysia mudah dipermainkan dan kerana itulah, walaupun telah merdeka lebih setengah abad, rakyat Malaysia masih lagi menjadi abdi kepada ketololan mainan kapitalis!!!


2 comments:

Anonymous said...

HAIYAAAA....WA TUNGGU HALEGE BALANG TULUN...MINYAK SULA TULUN HALEGE. WA PUNYA MUKA NYANGGUT SULA TUMBUH SATU MUKA. TUNGGU HALEGE BALANG TULUN...

Anonymous said...

WA TUNGGU BALANG ALA TU MEH..HALEGA MINYIAK SULA TULUN MA... WA INGAT LAPIZI PUN CIAKAP GULAU GULAU JUGA. MACIAI PUN ALA SOKONG LIA PUNYIA CIAKAP.
WA PUNYIA KAUM CIAKAP INI BUKAN MINYIAK PUNYIA HAT. INI GST PUNYIA HAT. MACIAI CIAKAP INI NAJIB PUNYIA HAT. WA MAU CIAKAP SAMA LU OLANG AA..LANTHUI...
LU OLANG CIAKAP SELUPA TAIK.
SOLI AA...WA GULAU GULAU MA....

 
Blogger Templates