Social Icons

Pages

BULETIN 247

Friday, January 8, 2016

JAWAPAN KEPADA FITNAH YANG DILEMPARKAN OLEH PENGHASUT YANG CUBA MENAIKKAN SENTIMEN KEMENANGAN DAP DI SABAH!!!



BAGI mereka yang tidak mempunyai kebun getah dan bukan penjual atau peniaga kepingan getah, maka apabila melihat perbandingan harga getah terus menyimpulkan bahawa memang tiada keadilan. Ini kerana bagi gred kepingan getah yang sama, ada perbezaan harga di antara Sabah, Sarawak dan Semenanjung. Namun, mereka yang mempunyai kebun getah dan penjual atau pemborong kepingan getah, pasti akan tergelak dengan dakwaan itu kerana mereka tidak sedar bahawa selain daripada harga tetap tersebut ada bayaran tambahan yang berbentuk insentif kepada pekebun getah di Sabah. Sedangkan bayaran insentif tersebut tidak dinikmati oleh pengeluar getah di Sarawak mahupun Semenanjung.

Di Sabah, rata-rata insentif adalah sebanyak RM0.86 sen sekilogram untuk semua gred. Bermakna jika gred satu, maka pekebun akan mendapat bayaran RM1.56 serta ditambahkan RM0.86. Selain itu, perbezaan harga bagi Sabah dan Sarawak serta Semenanjung adalah disebabkan latar belakang pekebun getahnya di mana Sabah hampir keseluruhan pekebun di sana mendapat subsidi atau bantuan daripada pihak kerajaan. Manakala di Sarawak dan Semenanjung, kebanyakan ladang-ladang merupakan milik syarikat-syarikat besar dan jikalau ada secara persendirian pun tidak begitu banyak jumlahnya.

Jika dianalisa dengan tepat dan saksama, sebenarnya pekebun atau penjual getah di Sabah masing-masing mendapat harga yang baik atau tinggi berbanding rakan mereka di Sarawak dan Semenanjung kerana kos pembelian baja and tanaman semula di Sabah juga telah ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan. Maka, pekebun hanya menyediakan tanah dan tenaga kerja sahaja.

Apa yang perlu diketahui semua hasil getah Malaysia dieksport oleh Lembaga Getah Malaysia (LGM) atau wakilnya di mana pada akhirnya, nilai harga akan sama untuk tujuan eksport. Jika dikira dengan betul sebenarnya, harga getah keluaran Sabah adalah lebih tinggi jika diambil kos subsidi baja dan bantuan pihak Lembaga Industri Getah Sabah (LIGS) kepada para pekebun getahnya. Maka dengan itu, jika tidak mengetahui perkara duduk sebenar, janganlah melihat pada angka dan terus membuat kesimpulan mengenainya. Terlihat sangat bahawa mereka yang membuat kesimpulan itu adalah mereka yang tidak mengetahui hal sebenar berkaitan industri getah di Sabah.

Seharusnya, mereka yang mendakwa bahawa Ketua Menteri Sabah, YAB Datuk Seri Panglima Haji Musa bin Haji Aman tidak bertindak berkaitan dengan isu perbezaan harga itu. Ini kerana hal tersebut dianggap satu dakwaan bodoh kerana yang sebenarnya pekebun getah di Sabah sentiasa dijaga kepentingan mereka dengan saban tahun kerajaan negeri terus menyalurkan baja percuma dan bayaran insentif tambahan.

(sumber: Sayang Sabah)


2 comments:

Anonymous said...

Sabah bukan fixed deposit bn lagi. Jangan pura2 tak tahu...

Anonymous said...

WA SULA CIAKAP...INI MISTI MULUT DAP PUNYIA. LIA OLANG CIAKAP SEMUA BUSUK PUNYIA CELITA. SEBAB BALU KELUAT JIAMBAN PUNYIA....

 
Blogger Templates