Social Icons

Pages

BULETIN 247

Saturday, June 4, 2016

MAMPUS KAU, GUAN ENG!!! TEMBELANG 'SONGLAP DUIT' DALAM PROJEK TEROWONG DASAR LAUT, TERDEDAH DAN DILAPORKAN KEPADA SPRM!!!



Mengapa Kerajaan Negeri Pulau Pinang terlebih bayar sehingga 5 kali ganda daripada kadar standard gazet untuk kajian?

Saya merujuk kepada kenyataan yang dikeluarkan oleh Exco Pulau Pinang, YB Lim Hock Seng pada 1 Jun 2016 di mana dia sekali lagi mengesahkan bahawa jumlah keseluruhan kos untuk kajian kebolehlaksanaan dan perincian rekabentuk untuk projek Terowong Dasar Laut Pulau Pinang yang bernilai RM6.34 bilion selain 3 projek jalan yang berkaitan adalah RM305 juta.

Dalam kenyataannya, Lim Hock Seng memperincikan setiap kos laporan kena dua komponen utama iaitu Terowong Dasar Laut Pulau Pinang dan 3 batang jalan. 

Saya sangat terkejut kerana laporan kajian kebolehlaksanaan dan perincian rekabentuk untuk 3 batang jalan itu sendiri telah memakan kos sebanyak RM208.8 juta. 

Sebagaimana Kerajaan Negeri sebelum ini telah menyatakan kos untuk tiga batang jalan tersebut adalah bernilai antara RM1.85 bilion sehingga RM2 bilion, ini bermakna kos kebolehlaksanaan dan perincian rekabentuk adalah antara 8% sehingga 11 % daripada jumlah kos projek pembinaan tersebut. 

Ini sahaja sudah bertentangan dengan kadar fi yang digazetkan dan dipersetujui oleh Kementerian Kerja Raya dan Lembaga Jurutera Malaysia di bawah Akta Pendaftaran Jurutera 1967 di mana kadar konsultansi kejuruteraan bagi projek melebihi RM1 bilion adalah antara 2.28% (minima) dan 2.54% (maksimum) daripada kos pembinaan.

Maklumat yang diberikan oleh Exco Pulau Pinang dalam kenyataan medianya merupakan petunjuk paling jelas yang Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah membayar lebih 5 kali ganda lebih tinggi untuk laporan bagi ketiga-tiga batang jalan tersebut berbanding kadar fi yang telah ditetapkan. 

Pemeriksaan ke atas ringkasan perakaunan yang telah diaudit dan diserahkan kepada SSM oleh syarikat pelbagai guna yang digunakan untuk membuat laporan tersebut menunjukkan, keuntungan yang dibuat adalah RM64.5 juta daripada jualan RM51.8 juta. 

Saya mendapati, ini adalah keuntugan yang sangat tinggi sedangkan sumber pendapatan tunggal syarikat ini ketika penyerahan laporan akaun mereka hanyalah daripada pembayaran oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang untuk membuat laporan kebolehlaksanaan dan perincian rekabentu. 

Malahan keuntungan tersebut jauh lebih tinggi berbanding kombinasi lebihan pendapatan dari tahun 2013 dan 2014 Kerajaan Negeri Pulau Pinang. 

Oleh kerana itu, saya membuat laporan ini untuk meminta SPRM dan Jabatan Siasatan Jenayah Komersial PDRM untuk menyiasat sekiranya wujud rasuah atau elemen-elemen salahguna dalam kes ini. 

Selain itu, laporan saya juga didorong oleh sesi panas baru-baru ini dalam sesi Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang yang baru berakhir di mana ADUN PKR telah menumbuk meja dan berkata beliau mendapati ia sukar untuk mewajarkan kos laporan untuk projek Terowong Pulau Pinang.

ADUN PKR itu menuntut penjelasan, mengapa laporan PAC Negeri tentang Projek Terowong Dasar Laut telah dua kali ditunda. 

Memandangkan projek ini merupakan projek mega pertama Kerajaan DAP Pulau Pinang yang telah menganugerahkan dan menandatangani perjanjian pada tahun 2013 yang boleh meningkatkan kos kepada RM20 bilion daripada wang rakyat Pulau Pinang kesan daripada peningkatan nilai tanah yang diberikan dan akan diberikan kepada syarikat yang terpilih dan projek itu sendiri yang memasukkan konsesi selama 30 tahun yang perlu ditanggung oleh rakyat, saya menyeru pihak-pihak yang berkaitan untuk menyiasat tanpa berat sebelah, takut atau gentar.

Datuk Huan Cheng Guan
Naib Presiden
Parti Cinta Malaysia

2 comments:

Anonymous said...

Shareholders zenith BUCG hanyalah proxy2 kepada Guan Eng and tha geng. Mengenali Guan Eng yg kedekut taik hidung masin, mana mungkin dia membiarkan sebuah syarikat membuat keuntungan atas angin berlipat kali ganda macam tu kalau dia tiada habuan besar.

Unknown said...

harap sangat kes ni dan yg lain2 akan mengheret cina2 sial dapigs ni masuk penjara dan dap bungkus abis

 
Blogger Templates