Social Icons

Pages

BULETIN 247

Monday, February 20, 2017

HAI LER KHALID SAMAD... BAJET PERMATA DAN PERMATA KAU SURUH HAPUSKAN, SEKOLAH VERNAKULAR YANG TIDAK ADA PERUNTUKAN KERAJAAN, KAU LANGSUNG TAK BERANI SENTUH, KAN?!!!



Khalid Samad memberikan cadangan yang sangat 'BERNAS' iaitu hapuskan Biro Tata Negara, JASA, Kementerian Wilayah Persekutuan, Kementerian Komunikasi dan Multimedia serta PERMATA. Selain itu, Khalid Samad yang merupakan salah seorang anggota yang menandatangani kenyataan berkenaan mewakili PAN selain Saifuddin Nasution bagi pihak PKR dan Liew Chin Tong bagi pihak DAP turut mencadangkan pemansuhan jawatan Duta-Duta Khas dan Penasihat-Penasihat bertaraf menteri.

Semua itu menurut mereka telah menyebabkan kewangan negara membengkak dan satu pembaziran besar apabila Kerajaan terpaksa memberikan peruntukan besar sedangkan fungsi semua entiti tersebut bertindih dengan beberapa entiti lain.

Bagus, bukan tak bagus cadangan Khalid Samad dan geng-geng pembangkangnya dari PKR dan DAP yang menggelarkan diri mereka sebagai HARAPAN.

Paling ketara ialah apabila Khalid Samad memberikan cadangan agar PERMATA dihapuskan. Dan menurutnya, bajet untuk PERMATA wajar diagih-agihkan kepada pendidikan pra-sekolah yang telah pun sedia ada di bawah Kementerian Pelajaran.

Barangkali Khalid Samad tidak pernah tahu bahkan anak-anak dan cucu-cucunya tidak pernah ke pra-sekolah di sekolah-sekolah kerajaan. Justeru dia tidak tahu apa yang diperkatakan dan apa yang ditandatanganinya.


Penjelasan membabitkan PERMATA telah dibuat secara panjang lebar kepada wakil-wakil DAP yang membuat lawatan ke PERMATA tidak lama dahulu. Wakil-wakil tersebut berpuas hati dengan hasil lawatan dan pembentangan tentang keseluruhan operasi PERMATA.

Antara mereka termasuklah Yeo Bee Yin, ADUN DAP bagi Damansara Utama yang diundang melawat PERMATA selepas melahirkan hasrat mahu mendapatkan gambaran penuh berkaitan program berkenaan.

Perbelanjaan untuk gaji serta manfaat kepada kakitangan awam, menimbulkan polemik apabila pelbagai pihak MENERUSKAN DESAKAN TONY PUA dan DAP sendiri agar kerajaan mengurangkan kebergantungan kepada kakitangan awam terutama sekali kakitangan awam peringkat rendah.

Kerajaan telah berulangkali menyatakan, belum ada sebarang cadangan untuk akur kepada cadangan Tony Pua dan DAP.



Tony Pua tidak lama dahulu, menerusi siaran akhbar berbahasa Cina mengatakan, sekiranya DAP berjaya menguasai Putrajaya, 80% kakitangan awam akan dipecat. Dia kemudiannya memperbaharui cadangannya dengan meminta kerajaan mempertimbangkan agar kakitangan awam yang kurang efektif dengan merehatkan atau 'PETISEJUKKAN' mereka di rumah berbanding membenarkan mereka datang ke pejabat sebelum memecat mereka.

HARAPAN boleh mengusik di sana sini kononnya sebagai cadangan langkah penjimatan dan pengurangan bengkak kewangan negara. Tetapi mereka juga terlupa, Kerajaan yang dipimpin oleh Najib Abdul Razak itu jugalah yang 'telah membazirkan' ratusan juta bahkan berbilion Ringgit kepada sekolah-sekolah vernakular yang tidak sepatutnya wujud di negara ini.

Perlembagaan Malaysia jelas menyatakan, sebarang sekolah-sekolah vernakular mahupun sekolah-sekolah mubaligh dan persendirian, tidak berhak mendapat sebarang peruntukan daripada kerajaan, malah sekolah-sekolah berkenaan perlulah dikelolakan oleh badan masing-masing. Manakala sekolah-sekolah agama rakyat (SAR) pula berhak mendapat peruntukan berdasarkan kedudukan Islam sebagai agama rasmi di negara ini.

Mengapa agaknya HARAPAN langsung tidak berani menyentuh tentang bajet, peruntukan mahupun pemberian oleh kerajaan kepada sekolah-sekolah vernakular serta mubaligh walaupun jelas ianya bertentangan dengan PERLEMBAGAAN MALAYSIA?

3 comments:

Unknown said...

Dia ni rabun ke juling dlm politik world...yg pasti selalu sengal dan sengau kronik..

Anonymous said...

Kalau UMNO camtu takkanlah Kita tak bersama.Kan perpaduan dlm kelainan menjadi teras kpd perpaduan.

Anonymous said...

Melayu pembangkang adalah barua DAP. udilah bn umno.7

 
Blogger Templates