Social Icons

Pages

BULETIN 247

Sunday, March 19, 2017

NIK ABDUH KALAH DI PENGKALAN CHEPA SEBAB AKAR UMBI PAS TAK SUKA ATAU SEBENARNYA ISYARAT SUPAYA 'BUKA KAWASAN BARU'?!!!



Kekalahan teruk Nik Abduh dalam perebutan jawatan Timbalan Yang Dipertua PAS Pangkalan Chepa di tangan Dr. Izani Husin yang juga merupakan penyandang jawatan tersebut, masih terus diperkatakan. Puak yang paling kuat bertepuk tangan sudah tentulah puak PAN dan Cap Bunga.

Dalam pertandingan tersebut, Nik Abduh hanya memperolehi 37 undi berbanding Dr. Izani Husin yang memperolehi 209 undi.

Nik Abduh adalah Ahli Parlimen Pasir Mas. Pengkalan Chepa merupakan kubu kuat Allahyarham bapanya, Nik Abdul Aziz Nik Mat dan salah satu kubu terkuat PAS Kelantan. Pengkalan Chepa pernah diwakili oleh dua tokoh kanan PAS iaitu Allahyarham Nik Aziz Nik Mat dan Nik Abdullah Arshad yang juga merupakan bapa kepada Nik Amar.

Dr. Izani Hussein pula adalah Ahli Parlimen Pengkalan Chepa.

Ramai yang melihat pertembungan dalaman PAS sebagai punca penolakan PAS Pangkalan Chepa terhadap Nik Abduh. Dikatakan akar umbi di Pangkalan Chepa menunjukkan sikap bertentangan dengan sikap mesra pucuk pimpinan PAS terhadap UMNO dan Najib Abdul Razak.

Dengan kata lain, orang PAS Pangkalan Chepa tidak berminat untuk 'bermesra' dengan UMNO tetapi masih mahu kekal dengan sikap lama, iaitu bermusuh dengan UMNO dan sentiasa mesra dengan sesiapa sahaja menentang UMNO-BN termasuklah dari kalangan mereka yang pernah dimusuhi oleh PAS seperti Dr. Mahathir.

Bagaimanapun, kenyataan tersebut agak meleset kerana Yang Dipertua PAS Pangkalan Chepa kekal di tangan Nik Amar Abdullah yang juga merupakan Timbalan Menteri Besar Kelantan. Sikap Nik Amar terhadap 'kerjasama' antara PAS-UMNO, telah diketahui, bahkan seringkali dijadikan sebagai bahan oleh Husam Musa dan PAN untuk membuktikan bahawa PAS sedang makan di tangan UMNO.

Kalau tanya kepada orang PAN dan Cap Bunga, kata mereka Nik Abduh telah ditolak. Tetapi kalau ditanya kepada orang PAS, mereka lebih melihat Nik Abduh sebagai tokoh pemimpin muda yang tidak seharusnya bertapak di legasi bapanya sepertimana yang berlaku kepada anak-anak Mahathir, Anwar Ibrahim mahupun anak-anak Lim Kit Siang. Sebaliknya Nik Abduh perlu keluar dari Pengkalan Chepa dan membina legasinya sendiri di kawasan 'baru'.

2 comments:

Anonymous said...

Ni dia champion juru cakap umno..hahaha abis semua dia nak salahkan..

Din said...

bagi la alasan alasan,jilat lah Najib tu,untung untung daoat dana.

 
Blogger Templates