Social Icons

Pages

BULETIN 247

Friday, June 9, 2017

JANGANKAN DAP DAN PKR, MUHYIDDIN YASSIN PUN MELUAT DENGAN KEINGINAN GILA DR. MAHATHIR NAK JADI PERDANA MENTERI KEMBALI!!!



Muhyiddin Yassin tidak dapat menyembunyikan rasa meluatnya kepada Dr. Mahathir yang masih lapar kuasa. Apatah lagi pada ketika dia dikesampingkan dan mula disingkirkan oleh Dr. Mahathir daripada hierarki Cap Bunga bagi memberi laluan kepada anaknya yang tidak berbakat, Mukhriz Mahathir.

Bekas Perdana Menteri itu tidak tersenarai langsung dalam hierarki kepimpinan Pakatan Harapan yang menyaksikan nama-nama seperti Mat Sabu dan Azmin berada dalam senarai sebagai Naib Presiden manakala Mukhriz pula adalah Timbalan. Jawatan Pengerusi pula menjadi rebutan antara Dr. Mahathir dan Wan Azizah yang disokong kuat oleh suaminya, Anwar Ibrahim. 

Mungkin disebabkan rasa meluatnya itulah, Muhyiddin berkata, perebutan jawatan Perdana Menteri seharusnya dibuat secara senyap-senyap dan tidak bising-bising menggunakan media. Bahkan Muhyiddin Yassin juga berkata, isu tentang siapa yang akan jadi Perdana Menteri sekiranya Pakatan menang pada PRU akan datang, sepatutnya tidak timbul. 

Sementara itu, sudah dua kali Dr. Mahathir menyatakan hasratnya untuk kembali menjadi Perdana Menteri. Kali pertama pada 1 Jun 2017 ketika dalam satu temubual di Facebook. Kemudian sekali lagi dalam satu wawancara di Nikkei Asian Review di Jepun pada 6 Jun 2017. 

Sekaligus menunjukkan keazaman dan iltizam sebenar Mahathir untuk menjadi Perdana Menteri. 

Namun Lim Guan Eng, Setiausaha Agung DAP merangkap Ketua Menteri Pulau Pinang menolak hasrat Dr. Mahathir itu. Pada 6 Jun 2017, dalam Malaysiakini, Guan Eng secara tegas menyatakan, Pakatan Harapan belum dan tidak pernah memutuskan siapa bakal calon Perdana Menteri sekiranya Pakatan menang pada PRU-14 nanti. 

Dengan penguasaan kerusi yang lebih banyak, Lim Guan Eng memberi isyarat kepada Dr. Mahathir dan para pengikutnya, perlantikan atau pencalonan Perdana Menteri hanya boleh dibuat dengan persetujuan atau diluluskan oleh DAP.

Musuh lama Dr. Mahathir, Anwar Ibrahim juga menolak hasrat Mahathir. 

"Ia bukan keputusan Mahathir. Ianya keputusan Pakatan Harapan. Seseorang itu tidak boleh menawarkan diri (menjadi Perdana Menteri) begitu sahaja sebaliknya perlu kesepakatan," kata Anwar di Kompleks Mahkamah Syariah Shah Alam pada 5 Jun 2017.

Kata-kata Anwar Ibrahim adalah undang-undang PKR. Begitu juga dengan Lim Guan Eng. Dalam bahasa yang lebih mudah, DAP dan PKR memang tidak mahu Dr. Mahathir. Sebaliknya Dr. Mahathir hanya digunakan untuk memancing undi terutama daripada kalangan pengundi-pengundi Melayu untuk PKR dan DAP pada PRU-14. 

Malam tadi, mesyuarat antara pemimpin Pakatan Harapan telah dilangsungkan. Butirannya tidak banyak tetapi sudah tentu isu membabitkan calon Perdana Menteri akan terus diperkatakan. Begitu juga dengan peranan serta fungsi Cap Bunga di dalam Pakatan Harapan sehingga membuatkan Muhyiddin Yassin terpaksa mengeluarkan kenyataan yang membayangkan perasaan meluatnya kepada Dr. Mahathir. 

Sesuatu yang pasti ialah, Cap Bunga nampak semakin lemah. Ramai ahlinya bertindak keluar parti. Di Negeri Sembilan dan Perak, Cap Bunga seperti lumpuh. Pergaduhan dan perebutan kuasa dalam sudah tidak dapat disembunyikan lagi. 

Dr. Mahathir langsung tidak berusaha menangani krisis tersebut tetapi dia lebih gila untuk menjadi Perdana Menteri. Anaknya pula, langsung tidak boleh diharap!

Usia Cap Bunga, tak sampai pun 41 kali Jumaat. Sembang memang gah tetapi bernilaikah Cap Bunga di dalam Pakatan Harapan terutama apabila DAP dan PKR sudah tentu tidak akan bermurah hati bersedekahkan kerusi DUN atau Parlimen mereka untuk ditandingi oleh Cap Bunga. Dengan kegilaan dan keserakahan Mahathir untuk menjadi Perdana Menteri dan memaksa kehendaknya ke atas para pemimpin Pakatan yang belum lama lagi menyatakan kebencian dan permusuhan mereka terhadapnya, sudah tentu akan memendekkan lagi usia Cap Bunga.

Ketika diwawancara di Jepun, Mahathir terlepas cakap, dia ingin menjadi Perdana Menteir 'walaupun hanya untuk sementara waktu.'

Justeru timbul persoalan, kenapa sementara waktu sahaja? Apakah bagi memudahkan dia meluluskan atau menyelesaikan hal-hal kroninya yang cukup besar dan telah disekat oleh Najib selama ini. Atau Mahathir akan meletak jawatan dan jawatan Perdana Menteri diserahkan kepada Mukhriz?

Seperkara yang pasti ialah, parti-parti politik termasuklah Cap Bunga amat bergantung kepada funder. Apakah hasrat Mahatahir itu sebenarnya untuk meyakinkan funder bahawa Cap Bunga masih ada harapan jikalau dia menjadi Perdana Menteri? Atau sebenarnya Mahathir mahu meyakinkan funder agar tidak lari dan akhirnya menyusahkan partinya?

Semenjak Julai 2015, pelbagai cara telah dilakukan oleh Mahathir untuk menjatuhkan Najib Abdul Razak. Semua usahanya gagal. Mahathir dipercayai banyak menggunakan sumber kewangan dari funder kroninya. Pun begitu, pembiayaan tersebut tidak menjayakan hasratnya dan sudah ada funder yang menarik diri dan angkat bendera putih, enggan lagi bersama-sama Mahathir. 

Kerana sumber yang digunakan itu semakin menyusut dan semakin mengecil, perpecahan dan pergaduhan dalaman khususnya di Perak, berlaku. Mahathir mungkin melihat, satu-satunya cara untuk mengekalkan bantuan dan pembiayaan daripada funder-funder tersebut adalah dengan meyakinkan mereka, dia akan memulangkan kembali semua pembiayaan apabila dia kembali menjadi Perdana Menteri. 

Cuma sekarang, batu halangan terbesar Mahathir adalah Anwar Ibrahim dan Lim Guan Eng. Kedua-dua orang ini jugalah yang sedang meletakkan Parti Cap Bunga yang dipengerusikannya dalam keadaan yang sangat sukar untuk bertahan walaupun pada masa yang sama, Mahathir dan anaknya cuba meyakinkan mereka mampu menarik undi daripada masyarakat Melayu khususnya di Felda-Felda dan di Kedah untuk Pakatan Harapan.

4 comments:

Anonymous said...

Blh x ko jaja benda lain pula..dah sebulan asyik jaja benda yg sama je..boringlah. byk lg isu yg lebih besar...ceritalah tentang MO1 ke..byk masalah dia tu.
@ ko dah xde idea dah nak tulis..

Anonymous said...

Apa yg aku ulas td pasti x siar punya..dah tahu. Cerita pasal kerajaan baik..masuklah

Anonymous said...

Cukup cukup lah mahathir..rumah pun dah meluat..berapa lama nak tongkat langit nya..insaf la

Anonymous said...

Belum apa2 dah berebut jawatan pm. Nampak sangat tujuan mereka nak kejar pangkat bukan nak jaga rakyat.

 
Blogger Templates