Social Icons

Pages

BULETIN 247

Thursday, June 15, 2017

MAHATHIR TETAP DESAK KERAJAAN GUNA DUIT RAKYAT BAIL OUT PROTON!!!



Mahathir dan budaya bail-out terutama membabitkan syarikat-syarikat kroninya, sudah sinonim. Sepanjang 22 tahun pentadbirannya, bertrilion duit Petronas, KWSP, KWAP, Tabung Haji dan sebagainya digunakan untuk tujuan tersebut. Manfaat daripada bail-out itu hanya dinikmati oleh segelintir orang yang rapat dengannya sahaja termasuklah anak-anaknya sendiri seperti dalam kes MISC.

Selepas bail-out, Mahathir akan memaksa rakyat membayar kembali menerusi cukai dan tol sepertimana yang berlaku dalam projek konsesi lebuhraya dan ERL yang dimiliki oleh YTL Group yang menggunakan modal dari Bank Pembangunan dan Tabung Haji.

Dari segi pandangan, Malaysia kelihatan maju tetapi dari segi kekuatan kewangan, Malaysia boleh dikocak pada bila-bila masa. Itulah yang berlaku pada krisis kewangan 1997-1998 yang menyaksikan banyak perniagaan gulung tikar, pelabur-pelabur lari keluar dari Malaysia, kadar inflasi meningkat, faedah terpaksa dinaikkan, bank-bank digabungkan dan akhirnya, ikatan nilai Ringgit dan USD terpaksa dibuat, namun tidak banyak mengubah struktur kewangan dan perbankan negara. Ekonomi negara terus merudum tetapi Mahathir bernasib baik kerana pada zamannya, media semuanya dikawal dan diancam dengan penguatkuasaan undang-undang yang sangat ketat.

Orang yang bertanggungjawab menghentikan semua kegilaan Mahathir menggunakan wang rakyat adalah Abdullah Badawi. Tetapi Abdullah Badawi akhirnya berjaya digulingkan oleh Mahathir yang pada waktu itu masih lagi mendapat kepercayaan daripada kebanyakan penyokong Barisan Nasional.

Transformasi ekonomi seterusnya dilakukan oleh Najib Abdul Razak yang mengambilalih pentadbiran daripada Abdullah Badawi. Najib bukan sahaja melupuskan legasi Mahathir, bahkan bertindak mengambil semula kebanyakan legasi tersebut dan menghentikan bayaran daripada rakyat untuk kelompok kroni Mahathir yang mengakibatkan Mahathir mengamuk dan melancarkan serangan ke atas Najib dengan bantuan PKR, DAP dan PAN menggunakan isu rakyat, walaupun isu sebenarnya adalah proksi dan kroni.

Dalam entri terbaharu di blognya, Mahathir mendakwa penjualan saham-saham Proton kepada syarikat automotif dari China, Geely adalah didorong oleh 'dendam kesumat' sehingga kerajaan dengan sengaja mengabaikan maruah negara.

Mahathir cuba bermainkan dengan sentimen maruah walaupun pada zamannya dahulu, Proton, EON, Perwaja dan sebagainya, diserahkan kepada pihak asing untuk diuruskan walaupun kesemuanya mendatangkan kerugian. Tiada pula timbul perkataan 'maruah' oleh Mahathir kerana wang rakyat akan disalurkan untuk syarikat-syarikat tersebut tetapi keuntungannya dinikmati oleh pihak asing.

Kata Mahathir, kerajaan sebenarnya mampu untuk menanggung kerugian dialami syarikat automatif tempatan itu dan tidak perlu menjual kepentingan Proton kepada Geely jikalau tidak menggunakan cukai yang dikutip unutk membeli sokongan rakyat.

Itulah kerja Mahathir selama 22 tahun. Kerajaan boleh bail-out tetapi kemudian kerajaan mengutip balik secara pemaksaan daripada rakyat dan kekayaan negara hanya dinikmati oleh kelompok istimewa yang dianugerahkannya.

Mei lalu, DRB-Hicom, syarikat milik taikun perniagaan, Syed Mokhtar Al-Bukhary mengumumkan penjualan 49.9 peratus sahamnya dalam Proton kepada Geely, gergasi automotif China.

Justeru, apa lagi yang Mahathir memekak dan menyalak memandangkan Proton bukanlah sebuah syarikat kerajaan. Malahan, Kerajaan tidak lagi mempunyai 'golden shares' di dalam Proton. Saham-saham dan kepentingan yang dijual atas alasan perniagaan adalah milik Syed Mokhtar Al-Bukhary. Dalam bahasa yang lebih mudah, salakan Mahathir kononnya saham-saham tersebut dijual kerana 'dendam kesumat' kerajaan (baca: Najib) sebenarnya adalah pembohongan semata-mata memandangkan ia adalah milik Syed Mokhtar Al-Bukhary dan keputusan tersebut dibuat kerana perniagaan selain tiada kena-mengena dengan kerajaan langsung.

Proton dari awal penubuhannya pada tahun 1983, sentiasa bergelut dengan masalah kewangan dan keadaan tersebut meruncing semenjak beberapa tahun kebelakangan ini sehingga memerlukan bantuan dan suntikan kewangan daripada kerajaan walaupun Proton telah dimiliki sepenuhnya oleh Syed Mokhtar Al-Bukhary.


1 comment:

Anonymous said...

Ye la mcm sekolah medic dia yg hutang sampai billion tu, hahaha.
Tapi tu tak sadis lagi kalau yg kisah apek pinjam duit bank, tak bayar untuk bagi duit kat anak2 buat modal niaga, dia seekor yg bankrap tapi ank2 kayaraya, sejak merdeka mereka buat kerja mcm ni dan entah berapa billion dah Bnm aka rakyat kena tangung, celaka apek2 ni menipu secara 'legit', kenapa tak pernah sesiapa nak siasat hal nih hah,
Orang melayu nak niaga pun susah kurang modal,akibatnya bangsa apek selalu kedepan dlm bisnis, dah lah korporat byk yg keparat.
Fikir2 la setiap hari berpuluh bangsa apek yg bankrap dlm paper tapi yg kaya bertambah, ni tentu ada skandal nih.
Indirect bailout mcm nih jangan dibiarkan.

 
Blogger Templates