Social Icons

Pages

BULETIN 247

Saturday, July 29, 2017

RANCANGAN LIM GUAN ENG ADALAH MENAIKKAN HARGA AIR DI PULAU PINANG SELEPAS PRU-14!!!



Syarikat air Pulau Pinang telah mengesahkan bahawa terdapat peningkatan besar kadar tarif air seperti yang dirancang tetapi membatalkannya selepas Kerajaan Negeri menawarkan pinjaman mudah untuk membiayai perbelanjaan dan kerugian yang dialami oleh syarikat terbabit. 

Namun di sebalik pinjaman mudah itu pun, syarikat terbabit masih lagi mengalami kerugian walaupun kenaikan tarif air telah dibuat sebanyak tiga kali dalam tempoh 6 tahun. 

Mengapa ini berlaku? 

Di bawah pentadbiran Kerajaan Negeri Barisan Nasional dahulu, tiada sebarang peningkatan tarif selama 18 tahun dan syarikat air tersebut masih mencatatkan keuntungan, bahkan bekalan air juga tidak disekat, kadar yang lebih rendah kadar NRW yang paing rendah dalam negara. 

Mengapa di bawah DAP, kos untuk syarikat air meningkat saban tahun?

Adakah CAT yang dibangga-banggakan oleh DAP dan Lim Guan Eng sebenarnya bermaksud peningkatan perbelanjaan tahunan untuk segala-galanya? Adakah kerana Kerajaan Negeri sentiasa perlu berbelanja untuk membeli anugerah-anugerah palsu dan menghadiri penyampaian anugerah palsu di Switzerland?

Setelah berhempas pulas menuduh Liang Teck Mng dan Kerajaan Pusat, akhirnya Lim Guan Eng dan syarikat air Pulau Pinang mengesahkan bahawa permohonan meningkatkan harga air yang besar pada Disember 2016 adalah perkara benar.

Adalah dipercayai bahawa kadar peningkatan tersebut akan menyaksikan peningkatan harga sebanyak 77% untuk pengguna domestik dan 58% untuk perniagaan. 

Peningkatan kadar tersebut sekaligus akan menyebabkan segala-galanya menjadi mahal di Pulau Pinang. Para pelabur dan sektor perniagaan pula akan menyusut dan sekaligus akan menmberikan impak yang besar kepada rakyat Pulau Pinang. 

Antara yang paling terkesan dengan peningkatan tersebut adalah restoran dan perniagaan kecil. Seandainya diluluskan, rakyat Pulau Pinang akan terkesan dengan kenaikan harga yang mendadak untuk semua keperluan.

Difahamkan kenaikan kadar harga air itu akan dikuatkuasakan selepas PRU-14. Memandangkan Kerajaan Negeri tidak dapat meneruskan pemberian pinjaman mudah memandangkan Kerajaan Negeri sendiri berhadapan dengan kesulitan kewangan akibat perbelanjaan besar yang menyaksikan peningkatan 500% dalam perbelanjaan operasi tahunan, malah terpaksa membayar lebih 400% hanya untuk sebuah laporan yang tidak dapat digunakan sehingga kini, selain perbelanjaan besar untuk mewujudkan sebuah lebuhraya termahal di Malaysia berharga RM385 juta bagi setiap kilometer sejauh 19.5 kilometer yang nilai keseluruhannya adalah RM7.5 bilion!

Guan Eng sudah terperangkap dengan permainan dan helahnya sendiri. Selepas melakukan beberapa serangan ke atas Liang Teck Meng dan BN, sekarang, dia perlu membayar harga yang sangat mahal. Apatah lagi, 'pembocoran rahsia' tentang surat bertarikh Disember 2016 yang isi kandungannya adalah pemintaan untuk menaikkan kadar dan harga air di Pulau Pinang oleh Kerajaan Negeri, membuktikan secara jelas, Lim Guan Eng adalah seorang pembohong besar yang langsung tidak ada perasaan malu.




No comments:

 
Blogger Templates