Social Icons

Pages

BULETIN 247

Wednesday, November 8, 2017

SURAT MAHATHIR MEMBELA DIRI, SEBENARNYA LEBIH MENYERLAHKAN PENYELEWENGAN DAN SKANDAL PADA ERA DIA BERKUASA DAHULU!!!



Sepucuk surat bertandatangan Dr. Mahathir menjadi tular di media-media sosial semalam. Ada yang berpendapat, surat tersebut ditulis oleh Dr. Mahathir apabila dia semakin terdesak apabila isu 'Bugis Lanun' yang sepatutnya membuatkan Najib semakin dicemuh, bertukar menjadi cemuhan ke atas dirinya. Tetapi ada pula yang mempersoalkan surat tersebut daripada Dr. Mahathir memandangkan gaya bahasa yang digunakan sedikit berbeza gaya tulisan kebiasaan Mahathir.

Namun yang pasti, isu 'Lanun Bugis' atau 'Bugis Lanun' telah memberi kesan kepada hubungan dua hala antara Malaysia-Indonesia. Tekanan daripada pelbagai pihak di Indonesia agar Mahathir meminta maaf secara terbuka berhubung kenyataannya itu telah dibuat secara terbuka, termasuklah menerusi demonstrasi.

Di Malaysia, kaum Melayu yang terdiri daripada pelbagai suku sebenarnya kurang peduli apabila nama suku masing-masing disebut kerana kebanyakan daripada orang Melayu khususnya golongan muda kurang peduli pun dengan suku masing-masing. Sebaliknya, mereka lebih senang dan bangga dikenali sebagai Melayu.

Tetapi apabila seorang bekas Perdana Menteri menjatuhkan tarafnya sebegitu rendah semata-mata untuk menggulingkan Najib Abdul Razak, ramai yang membuka mata dan mula membanding-bandingkan antara Najib dan Dr. Mahathir sendiri.

Sementara salasilah Najib daripada keluarga Kesultanan Gowa Sulawesi yang sangat jelas, keturunan dan salasilah Mahathir sendiri sangat kabur dan hanya terhenti pada sebelah ibunya.

Tidak sepatutnya orang tua seperti Dr. Mahathir memilih jalan terdesak dengan mengungkit latar belakang dan keturunan seseorang semata-mata untuk menjatuhkan saingannya. Apatah lagi, di bawah pentadbirannya sendiri, pelbagai pertanyaan terutama membabitkan pembahagian kekayaan negara hanya kepada kelompok tertentu terutama sekali anak-anaknya, tidak pernah berjaya dijawab oleh Mahathir. Itu belum lagi termasuk kehilangan wang negara yang bernilai berpuluh-puluh kalau tidak pun berbilion ringgit semasa era pentadbirannya.

Ungkitan ke atas asal usul Najib dan kemudian cuba menghalalkannya selepas dikecam teruk dengan kononnya Najib telah memalukan negara menerusi pelbagai skandal dan penyelewengan, sebenarnya tidak lebih daripada cerminan cerita peribadi Mahathir sendiri.


Sekarang maklumat sudah di hujung jari. Tidak perlu lagi mengorek fail-fail lama dan kemudian meletakkannya di hadapan musuh untuk menakutkan mereka, sebaliknya cukup sekadar melayari Internet, dan fail-fail serta isu-isu lama yang membabitkan penyelewengan dan skandal Mahathir boleh diakses dengan sangat mudah.

Namun sesuatu yang pasti ialah, Mahathir terus menafikan dia menghina Bugis dan enggan meminta maaf. Mahathir sebaliknya menuduh Najib telah MERASUAH DEDAK kepada semua orang dan meminta mereka untuk menunjukkan kemarahan kepadanya berhubung isu menghina Bugis. (RUJUK SINI)

Dan kalaulah itu teori Mahathir bermakna KDYMM Sultan Selangor, Majlis Istana Selangor, Naib Presiden Indonesia dan sebilangan besar kumpulan Bugis dari Indonesia dan Malaysia adalah salah, Mahathir pula betul?

Semua orang salah, Mahathir sahaja yang betul?

Kepala lutut!!!




2 comments:

Unknown said...

Kepala bapak dia lah..

Anonymous said...

Kutty bapak dia lah..bukan kepala..tapi asal kerala india..

 
Blogger Templates