Social Icons

Pages

BULETIN 247

Saturday, December 16, 2017

PAKATAN KELAM KABUT DAN MENENTANG KERAS UNDANG-UNDANG BERKENAAN DANA DAN DERMA POLITIK TAPI MENYALAK TENTANG DANA DAN DERMA POLITIK UMNO!!!



Apabila terdedah bahawa Najib Abdul Razak menerima dana politik berjumlah lebih RM2.6 bilion menerusi akaun peribadinya, gegak gempita satu Malaysia. Konon-kononnya Najib Abdul Razak telah menyebat duit 1MDB.

Duit rakyat Malaysia, kata mereka walaupun pada masa yang sama, mereka juga tidak dapat menjelaskan dari mana dan bagaimana 1MDB menjana pendapatan selepas mereka menafikan yang 1MDB adalah sayap pelaburan milik penuh Kementerian Kewangan dan Kerajaan Malaysia.

Akhirnya mereka membuat kesimpulan mudah. Wang RM2.6 bilion yang dimasukkan ke akaun Najib Abdul Razak itu adalah wang songlap daripada 'penjualan-penjualan tanah' dan 'aset-aset' negara kepada pihak asing. Pun begitu, mereka tetap tidak dapat menjawab, mengapa tanah-tanah dan aset-aset yang dikatakan dijual kepada pihak asing itu, bukan sahaja dapat mengurangkan bayaran pampasan bernilai puluhan bilion ringgit setiap tahun, sebaliknya penambahbaikan kepada aset-aset tertentu seperti pangkalan tentera yang lebih luas, canggih dan berteknologi tinggi.

Pusing serata alam semata-mata untuk menjustifikasikan RM2.6 bilion adalah wang rembat walaupun sudah berkali-kali, bahkan telah terbukti bahawa daripada jumlah tersebut, sebahagiannya telah diberikan untuk tujuan kerja-kerja pilihanraya dan parti, manakala sebahagian lagi dipulangkan semula.

UMNO dan Barisan Nasional telah lama mengusulkan agar diwujudkan undang-undang dan akta tentang DANA POLITIK.

Malangnya, usul tersebut bukan sahaja ditentang di Parlimen, tetapi juga dimomok-momokkan kononnya para penaja tidak akan selesa untuk menaja parti-parti politik di Malaysia lagi kerana identiti mereka akan terdedah.

Anehnya, orang yang sama yang memekak, menyalak dan melalak tentang dana politik yang diperolehi oleh Najib Abdul Razak.

Berkata Pengarah Komunikasi PAN, Khalid Samad, lanskap politik Malaysia masih belum bersedia untuk implementasi peraturan undang-undang yang berkaitan dengan dana politik. Ahli Parlimen Shah Alam itu berkata, di Malaysia, undang-undang sudah mencukupi tetapi implementasi atau perlaksanaannya menjadi masalah besar.

Kata Khalid Samad lagi, peraturan dan undang-undang berkenaan dana politik hanya boleh dilaksanakan apabila cara berfikir sudah bertukar. Dia turut mengakui, seandainya undang-undang dan peraturan tersebut wujud, barisan pembangkang pada hari ini akan berhadapan dengan tindakan undang-undang. (RUJUK SINI)

"BN pasti akan mengambil peluang ini untuk menuduh pihak pembangkang melakukan rasuah atau menyiasat para penderma yang memberikan sumbangan kepada parti-parti pembangkang. Ini akan menyekat pembangkang daripada memberikan sumbangan kepada parti," katanya lagi.

Oktober lepas, para pemimpin dari Pakatan Harapan (PH) dan PAS menyatakan kebimbangan bahawa dengan meluluskan Akta Derma dan Perbelanjaan Politik (PDEA), yang akan menyelaraskan kewangan politik, akan digunakan untuk menyekat pembangkang.

Akta tersebut telah dibentangkan dengan 32 usul cadangan oleh Majlis Perundingan Kebangsaan untuk Dana Politik yang dipengerusikan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Paul Low.

Ia tidak membabitkan maklumbalas daripada mana-mana parti politik tetapi sebuah Pejabat Kawalan akan dibentuk untuk memantau derma dan perbelanjaan politik.

Cadangannya termasuklah keperluan bagi mana-mana parti politik untuk mengisytiharkan sumbangan-sumbangan politik bernilai lebih RM3,000 kepada pejabat dengan segala perincian dan identiti penderma kepada awam diwajibkan sebelum PRU-15.

Cadangan pula termasuklah mengharamkan penajaan atau dana politik dari pihak asing, termasuklah mengharamkan firma-firma dan syarikat-syarikat milik negeri atau negara yang menerima kontrak kerajaan daripada memberikan sumbangan kepada ahli politik atau parti politik. 

Nyata, yang benar-benar kelam kabut apabila dana politik diperkatakan adalah pembangkang tetapi mereka juga yang galak menyalak tentang dana politik yang diterima oleh UMNO dan Presiden UMNO!


1 comment:

Unknown said...

Pembangkang malaysia = pandai cakap ja dan berbohong rakyat ja

 
Blogger Templates