Social Icons

Pages

BULETIN 247

Sunday, January 14, 2018

SEMAKIN GELABAH, LIM GUAN ENG TUDUH SPRM BOCORKAN MAKLUMAT RAHSIA BERHUBUNG SKANDAL TEROWONG DASAR LAUT FANTASINYA!!!!



Lim Guan Eng marah apabila semakin banyak pendedahan dibuat berhubung urusniaga tanah bagi projek fantasinya, Terowong Dasar Laut Pulau Pinang. Dan seperti biasa, Lim Guan Eng tidak pernah ketinggalan untuk menyalahkan pihak lain bagi drama dan sandiwara yang dimainkannya.

Terbaharu, Lim Guan Eng secara tidak langsung menuduh SPRM membocorkan banyak maklumat dan rahsia urusniaga tersebut kepada awam.

Malay Mail Online melaporkan, Lim Guan Eng mendesak SPRM untuk menghukum mereka yang telah berkongsikan maklumat penyiasatan skandal projek terowong dasar laut bernilai RM6.3 bilion. (RUJUK SINI)

Pendedahan terbaharu menunjukkan Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah menganugerahkan salah satu juzuk projek tersebut kepada sebuah syarikat fesyen pakaian dengan nilai yang sangat tidak munasabah. Pendedahan tersebut dibuat oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Wee Ka Siong yang juga merupakan Timbalan Presiden MCA.

Wee Ka Siong mendedahkan, syarikat fesyen berkenaan telah dijadikan SPV walaupun tidak mempunyai sebarang pengalaman dalam bidang penerbitan.




Pada awalnya, Kerajaan Negeri Pulau Pinang dan Lim Guan Eng dengan bangganya mengumumkan bahawa dua buah syarikat gergasi dari China merupakan tulang belakang projek fantasi tersebut. Bagaimanapun kini, kedua-dua syarikat tersebut 'hilang' begitu sahaja. Sebaliknya tempat syarikat-syarikat dari China itu digantikan oleh VOIR HOLDINGS yang memiliki pegangan sebanyak 13.21% dalam SPV manakala 39% pula dipegang oleh penama-penama lain.

Maka ditimbulkan persoalan, apa hubungkait antara syarikat fesyen itu dengan pembinaan terowong dasar laut itu? Apakah kemahiran dan kepakaran yang ada pada syarika tersebut dan adakah pembinaan terowong dasar laut tersebut sama seperti fesyen baju dan seluar dalam? Adakah pengalaman dalam bidang fesyen baju dan seluar dalam sudah cukup untuk membina sebuah terowong dasar laut yang nilainya berbilion-bilion ringgit?

Permainan silap mata yang digunakan oleh Lim Guan Eng, menelan kos yang bukan sedikit. Kos Kajian Kebolehlaksanaan dan rekabentuk yang didedahkan sendiri oleh pentadbiran Kerajaan Negeri Pulau Pinang, jelas menunjukkan ada kongkalikong yang cuba dilakukan dan cuba disembunyikan daripada pengetahuan orang ramai.


Dan sekarang, apabila satu persatu pembohongan tersebut terdedah manakala SPRM pula mula campurtangan, Lim Guan Eng jelas ketakutan dan cuba menyalahkan pelbagai pihak lain. Dan seperti biasa, dia akan memberikan jawapan serta penjelasan berbelit-belit.

Lim Guan Eng terkesan dengan beberapa laporan yang mengesahkan dari 'sumber' bahawa siasatan SPRM ke atas skandal RM305 juta sebagai kebocoran maklumat.

"Bagi mengurangkan persepsi dan double-standard, SPRM perlu mengambil tindakan terhadap 'sumber yang membocorkan maklumat rahsia siasatan SPRM ke atas projek terowong dan tiga batang jalan utama yang dikendalikan menerusi tender terbuka kepada media pro-BN," kata Lim Guan Eng.

Pendedahan bahawa 9 lagi syarikat yang berkaitan diserbu SPRM yang merupakan sebahagian daripada siasatan SPRM, kelihatan terlalu menggentarkan dan menggusarkan Lim Guan Eng. Lim Guan Eng menuduh, siasatan SPRM didorong oleh motif politik.

Dalam serbuan untuk kes yang berkaitan pada minggu lepas, dua orang pengarah syarikat telah direman untuk membantu siasatan.

Isu utama skandal tersebut adalah penyerahan tanah sebagai bayaran kepada syarikat konsesi sedangkan terowong dan tiga batang jalan langsung tidak dibina. Selain itu, bayaran untuk Kajian Kebolehlaksanaan yang bernilai RM305 juta turut menarik perhatian sedangkan sehingga kini laporan tersebut belum disiapkan walaupun sudah bertahun-tahun.

Kontroversi timbul apabila projek terowong dasar laut sejauh 7.2 kilometer dianugerahkan kepada Consortium Zenith Construction Sdn. Bhd, sepatutnya menghubungkan Gurney Drive pada bahagian pulau ke Bagam Ajam di Butterworth dan merupakan sebahagian daripada projek Penang Transport Master Plan untuk menyuraikan kesesakan jalanraya di negeri itu.

Laporan Kebolehlaksanaan untuk terowong tersebut telah ditunda selama hampir 2 tahun dan pada Oktober lepas, Consortium Zenith mendakwa, tiada sebarang keperluan untuk mempercepatkan laporan tersebut memandangkan projek berkenaan hanya akan dimulakan pada tahun 2023.

No comments:

 
Blogger Templates