Social Icons

Pages

BULETIN 247

Wednesday, April 11, 2018

ZAIRIL KHIR JOHARI YANG BARU BERTUNANG DENGAN DYANA SOFYA PUN GENTAR DENGAN PRU-14 KERANA SKANDAL RASUAH LIM GUAN ENG!!!



Kalau Lim Guan Eng terkenal dengan kes rasuah, pembohongan, cakap besar dan klaim kredit untuk kerja orang lain, salah seorang pemimpin DAP yang terkenal kerana dirinya sendiri adalah Zairil Khir Johari, anak tiri bekas Menteri Kabinet Malaysia era Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj.

Zairil terkenal kerana perkahwinan dan hubungannya dengan Dyana Sofya yang kini telah pun bergelar tunangannya. Beberapa keping gambar intimnya bersama-sama Dyana Sofya sebelum ini tersebar secara meluas di Internet walaupun Zairil menafikan itu adalah gambar-gambarnya. Manakala Dyana Sofya pula menyifatkan gambar-gambar tersebut telah mengganggu privasinya.

Keberadaan Zairil dalam DAP adalah untuk menunjukkan wujudnya Melayu dalam hierarki tertinggi DAP yang dikuasai sepenuhnya oleh konco-konco Lim Guan Eng yang cukup terkenal dengan rasa jengkel mereka terhadap Islam, Melayu dan apa-apa sahaja yang berkaitan dengan Melayu. Walaupun telah ditegaskan bahawa Zairil bukannya seorang Melayu sebagaimana yang cuba ditonjolkan oleh DAP, Lim Guan Eng dan konco-konconya tetap memperkenalkan Zairil sebagai salah seorang pemimpin Melayu di dalam DAP. 

Kali pertama Zairil bertanding adalah pada PRU-13 tahun 2013 di Parlimen Bukit Bendera menggantikan pakar strategi DAP, Liew Chin Tong yang berpindah ke Kluang. Tidak banyak yang dilakukan oleh Zairil ketika menjadi Ahli Parlimen Bukit Bendera, malahan suaranya di Parlimen ketika Sidang Dewan Rakyat juga tidak kedengaran. Zairil hanya terkenal kerana masalah peribadinya.

Tidak dapat dipastikan sama ada Zairil Khir Johari akan dikekalkan di Bukit Bendera atau akan dipindahkan ke Parlimen lain, memandangkan DAP sedang giat menyusun atur para pemimpinnya, terutama yang dilihat mempunyai potensi untuk menang. 

DAP bergantung penuh kepada populariti seseorang calon, bukannya mutu atau kebolehan untuk berkhidmat kepada rakyat bagi mencapai kemenangan dalam PRU. 

Menurut Zairil, walaupun DAP Pulau Pinang mempunyai kelebihan ekoran kontroversi penambahan kawasan yang turut memperlihatkan perubahan nama dan kewujudan kerusi-kerusi baru, tetapi ianya bukanlah faktor selamat untuk DAP pada PRU-14 nanti. 

Bukit Bendera seperti yang diakuinya secara tradisionalnya merupakan kawasan kubu kuat GERAKAN, salah sebuah komponen Barisan Nasional. Sebelum DAP merampas Bukit Bendera pada tahun 2008, Bukit Bendera diwakili oleh bekas Setiausaha Agung GERAKAN, Chia Kwang Chye selama tiga penggal berturut-turut.

Pada tahun 1999, Lim Kit Siang telah bertanding di Parlimen Bukit Bendera dan mengalami kekalahan.

Menurut Zairil, tidak mustahil sekiranya para pengundi Bukit Bendera tidak memilih DAP kali ini sebaliknya memilih BN. Malah menurutnya juga, sukar untuk menjangkakan berapakah kerusi yang mampu dimenangi oleh DAP setelah pada tahun 2013 berjaya memenangi 19 kerusi daripada 40 kerusi DUN Pulau Pinang.

Zairil Khir Johari sebenarnya hanya menyuarakan kebimbangan ekoran petunjuk tentang mood para pengundi terutama sekali pengundi-pengundi tradisional DAP ekoran pelbagai isu yang membabitkan Lim Guan Eng dan DAP, selain rasa tidak puas hati tentang kehadiran Dr. Mahathir dalam Pakatan Harapan. 

Dr. Mahathir adalah musuh utama DAP dan sekarang merupakan Pengerusi Pakatan Harapan di mana DAP adalah parti dominan.

Manakala Lim Guan Eng pula berhadapan dengan tuduhan dan kes mahkamah membabitkan rasuah, penipuan wang rakyat dan penyalahgunaan kuasa walaupun pada masa yang sama, memberitahu satu dunia betapa bersihnya dan bencinya dia kepada rasuah.


No comments:

 
Blogger Templates