Social Icons

Pages

BULETIN 247

Wednesday, January 30, 2019

KENYATAAN SAKSI TIDAK DIBENARKAN DALAM INKUES KEMATIAN ALLAHYARHAM MOHAMAD ADIB!!! NAK UBAH PUNCA KEMATIAN KE?!!!



Maka terungkailah sedikit sebanyak mengapa kes kematian Allahyarham Mohamad Adib Mohd Kassim, anak muda yang menjadi anggota bomba yang dibelasah sampai mati oleh perusuh-perusuh kuil haram Seafield pada 27 November lepas.

Allahyarham Mohamad Adib Mohd Kassim menghembuskan nafas terakhir di Institut Jantung Negara (IJN) pada 17 Disember lalu.

Pada 10 Januari Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Noor Rashid Ibrahim berkata, polis telah melengkapkan sepenuhnya siasatan kes kematian Muhammad Adib dan kertas siasatan itu telah dirujuk kepada pejabat Timbalan Pendakwa Raya untuk tindakan selanjutnya.

Sebelum itu, empat orang suspek yang membelasah Allahyarham Mohamad Adib telah dihadapkan ke mahkamah pada 10 Disember. Mereka berusia antara 21 sehingga 24 tahun. Bagaimanapun, dua orang daripada mereka dibebaskan dengan bon jaminan berjumlah RM200,000 manakala dua orang yang lain telah dibebaskan dengan jaminan polis.

Walau bagaimanapun, pada waktu itu, mereka dituduh di bawah Kanun Keseksaan mengikut Seksyen 435 (khianat dengan api), Seksyen 148 (merusuh), Seksyen 427 (melakukan khianat) dan Seksyen 447 (pencerobohan jenayah) dan Seksyen 307 Kanun Keseksaan atas tuduhan cubaan membunuh. (RUJUK SINI)

Dengan kematian Allahyarham Mohamad Adib, pertuduhan ke atas mereka secara automatik bertukar kepada Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman gantung sampai mati jikalau disabitkan dengan kesalahan.

Bagaimanapun, sehingga kini keempat-empat suspek tersebut tidak ditangkap dan ditahan berbanding suspek-suspek jenayah bunuh yang lain. Manakala pihak Peguam Negara pula seakan-akan cuba bermain kongkalikong manakala pihak kerajaan pula cuba melambat-lambatkan dan menunda-nunda kes tersebut agar dilupakan oleh masyarakat.

Hari ini prosiding inkues bermula. Namun sesuatu yang amat menarik telah berlaku. Sekaligus membenarkan cakap-cakap kedai kopi bahawa keadilan untuk Allahyarham Adib cuba dinafikan oleh pihak Peguam Negara dan kerajaan termasuklah menghalang PDRM daripada menangkap dan menahan semula keempat-empat suspek bunuh tersebut.

Lokman Nor Adam dalam satu kenyataannya mengulas tentang tindakan ganjil Peguam Negara hari ini;


KENYATAAN SAKSI DITOLAK! NAMPAK TAK KENAPA PEGUAM NEGARA WUJUDKAN INKUES DAN BUKAN PINDA PERTUDUHAN?

Bila saya saya membuat laporan polis terhadap PM, MDN dan Peguam Negara kerana disyaki melindungi Pembunuh Adib, mereka sumbat saya dalam lokap.

Hari ini sudah terjawab kenapa Peguam Negara beria-ia tidak mahu meluluskan permohonan pihak Polis supaya tuduhan dibawah seksyen 307 Kanun Kesiksaan ke atas 4 individu kerana melakukan kesalahan “cubaan membunuh”, ditukar kepada pendakwaan di bawah 302 Kanun Kesiksaan kerana melakukan kesalahan “membunuh”.  Sebaliknya, inkues diwujudkan untuk mengetahui punca kematian Adib.  Sedangkan pihak polis telah pun mengambil kira keterangan saksi dan laporan bedahsiasat Arwah Adib sebelum melakukan pendakwaan di bawah seksyen 307 ke atas 4 individu “istimewa” ini.  

Mahkamah Tinggi Shah Alam hari ini   membenarkan permohonan Kerajaan Pakatan Harapan untuk mengetepikan perintah koroner Rofiah Mohamad pada 18 Januari lalu yang meminta keterangan 7 saksi (6 doktor dan Pegawai Penyiasat) bagi mengenal pasti punca kematian anggota bomba, Muhammad Adib Mohd Kassim.  Menurut YA Hakim Datuk Ab Karim Ab Rahman, kenyataan saksi tidak boleh digunakan dalam inkues kerana peraturannya berbeza dengan peraturan perbicaraan jenayah. Baru saya faham sekarang kenapa Tommy Thomas tidak meluluskan pindaan pertuduhan dari seksyen 307 ke Seksyen 302 dan sebaliknya mewujudkan inkues.

Nampaknya, maklumat awal yang kita terima, bahawa ada pihak yang meminta Kerajaan “Menukar” punca kematian Arwah Adib daripada cedera parah akibat dipukul 4 individu “istimewa” berdasarkan bedah siasat dan keterangan saksi, kepada mati akibat kemalangan apabila keterangan saksi sudah dtolak bukan lagi khabar angin ke?  Mungkinkah mimpi ngeri ini akan berlaku?  Ikuti drama seterusnya......

Dato’ Lokman Noor bin Adam
Pengerusi
Sekretariat Suara Rakyat UMNO
30hb Januari, 2019

No comments:

 
Blogger Templates